Ateho  Elekma

Ajatus vinolohkon betonoinnista

  • 27 Vastauksia
  • 12861 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Ajatus vinolohkon betonoinnista
« : 03.02.2013, 21:33:13 »
Erittäin suuressa rasituksessa vinolohko saattaa ratketa lohkon ylpäästä lohkon suuntaisesti.
Vesitilan täyttäminen betonilla tukevoittaa lohkoa, mutta aiheuttaa lämpö ongelmia varsinkin rata-ajossa.
Jos betoni valetaan vain lohkon yläreunaan ja annetaan veden kiertää normaalien vesikanavien kohdalta suoraan alas.
Niin mitä luulette pysyykö lohko tällöin riittävän viileänä rata-ajossa vakio vesipumpulla?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2013, 17:55:53 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #1 : 08.02.2013, 14:18:49 »
Kappas vaan. Peetulla olikin tälläinen systeemi 960 volvossa ja Peetun päiväkirjojen perusteella itse itselleni vastaten ei pysy.
citikka

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1385
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #2 : 08.02.2013, 18:09:34 »
Jos lämpö ongelmaa on ainoastaan radalla niin kyhäät metanoliruiskutuksen ratapäiville
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #3 : 28.02.2013, 18:08:05 »
Itseäkin kiinnostaisi tämä lohkon betonointi. Voisiko joku siitä pientä opastusta tehdä?
Joku sanoi että juotosbetoni olisi kanssa hyvää kamaa?

Olisikohan b23 lohkon kanssa hyvä betoni vetää vesipumpun alareunaan asti? Vai pitääkö se juurikin olla yläosassa?
« Viimeksi muokattu: 28.02.2013, 18:10:39 kirjoittanut miikel »

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #4 : 28.02.2013, 19:33:26 »
Ellette ole hakemassa koneesta jotain 800hp tehoja niin voitte betonit unohtaa.

Suurin osa betonilohkoista, joita olen nähnyt on tehty vesipumpun alarajaan tai jonkun millin yli. On toki täysbetonisiakin tullut nähtyä,  mutta enimmäkseen jossain varttivehkeissä, joissa ajot on lyhkäsiä.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #5 : 28.02.2013, 21:44:04 »
Eikös siitä oikein ollut topic kun roppakaupalla sylinteriseinämiä lohkeillut b23 lohkoista?

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #6 : 01.03.2013, 12:49:28 »
Ellette ole hakemassa koneesta jotain 800hp tehoja niin voitte betonit unohtaa.

Tuo pitää täysin paikkaansa vinokone on kestävä lohko.
Meikäläisellä tehotaivoitteet on se perinteinen 400hp, johon riittäisi vakio B230FK alakerta.
Mutta siitä huolimatta laitan ensimmäisen viestin kaltaisesti betonit sisään, h-profiilit, wisecot ja vielä 10mm korsetin tukemaan runkopukkeja. Kaikki tämä täysin turhaa, mutta laitetaan silti vaikka ihan vittuilun vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2013, 13:03:29 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #7 : 01.03.2013, 14:10:19 »
Kylläpä sitä itselläkin wisecot, h-profiilit, pitkäisku jne. Monessa asiassa voi huoletta ylimitoittaa, mutta betoni tuo kyllä tullessaan lämpöongelman. Jotenkin itse ollut siinä uskossa että helvetin monella sylinteriputket korkanneet b23 lohkossa...

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 982
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #8 : 01.03.2013, 14:31:40 »
Eipä b230 lohkossakaan ole kuin 3mm paksut sylinterinseinämät. Eli kyllä senkin saa rikki tarvittaessa alle 800hp tehoillakin. Eihän se betonointi aina paras vaihtoehto ole, mutta ei myöskään pois-suljettu. Pitäisi kyllä puoleenväliin asti valetussa lohkossa jäähdytys riittää jos on kunnon pumppu+syylari ja hyvä öljynjäähdytys.
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #9 : 03.03.2013, 13:56:44 »
Itseäkin kiinnostaisi tämä lohkon betonointi. Voisiko joku siitä pientä opastusta tehdä?

Tässä oma toteutukseni.

1. Poistetaan lohkosta vesimarkat molemminpuoli ja huuhdellaan vesitila vedellä. Kuivumisen jälkeen
    kampiakseli asennus ja momenttiin
2. Tehdään 10mm kupariputkesta pätkiä, joihin tehdään päihin kartiot.
    Kuva 2.
    En muista putkien pituutta, mutta kun laittaa vesireijästä roikkumaan niin toinen pää tulee vesimarkan reijän
    yläpinnan alapuolelle.
    Kuva 3.
3. Tukitaan kaikki vesikanavienreijät ja kupariputket silikonilla.
    Kuva 4.
4. Laitetaan romu kansi paikalleen ja vedetään momenttiin. Sitten käännetään koko härdelli selälleen ja betonit
    vesimarkan reijistä sisään.
    Kuva 5.
5. Annetaan betonin kuivua ja yritetään keksiä patentti, jolla saadaan uudet vesimarkat pysymään paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2013, 17:56:15 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #10 : 03.03.2013, 14:18:17 »
Tässä oma toteutukseni.

1. Poistetaan lohkosta vesimarkat molemminpuoli ja huuhdellaan vesitila vedellä. Kuivumisen jälkeen
    kampiakseli asennus ja momenttiin
2. Tehdään 10mm kupariputkesta pätkiä, joihin tehdään päihin kartiot.
    Kuva 2.
    En muista putkien pituutta, mutta kun laittaa vesireijästä roikkumaan niin toinen pää tulee vesimarkan reijän
    yläpinnan alapuolelle.
    Kuva 3.
3. Tukitaan kaikki vesikanavienreijät ja kupariputket silikonilla.
    Kuva 4.
4. Laitetaan romu kansi paikalleen ja vedetään momenttiin. Sitten käännetään koko härdelli selälleen ja betonit
    vesimarkan reijistä sisään.
    Kuva 5.
5. Annetaan betonin kuivua ja yritetään keksiä patentti, jolla saadaan uudet vesimarkat pysymään paikallaan.

Kuvat: http://arkkupakastin.blogspot.fi/2013/02/teknik.html
 

Hyvät ohjeet, vielä lisäisin tämmöstä, en irroittaisi vesiroppuja kun eivät tahdo enää pysyä kiinni. Täyttää lohkon alaosan jollain ni saa valutella betonit dekistä sisään. Myös kannattanee jättää pari milliä dekin yläreunasta vajaaks et jos joutuu plaanata ni ei koneistaja oo niin kiukkunen. Kupariputkien sijaan voi käyttää myös silikoniletkua vesikanavana, lähtee kohtuullisen hyvin irti vetämällä.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Valvoja
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 525
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #11 : 04.03.2013, 00:52:05 »
Tuo pitää täysin paikkaansa vinokone on kestävä lohko.
Meikäläisellä tehotaivoitteet on se perinteinen 400hp, johon riittäisi vakio B230FK alakerta.
Mutta siitä huolimatta laitan ensimmäisen viestin kaltaisesti betonit sisään, h-profiilit, wisecot ja vielä 10mm korsetin tukemaan runkopukkeja. Kaikki tämä täysin turhaa, mutta laitetaan silti vaikka ihan vittuilun vuoksi.

No jos aletaan vittuillakseen laittamaan, niin kait se on jo sama sitten lähettää lohko jenkkeihin Dartonille putkitettavaksi.

http://www.darton-international.com/

Kestoa lienee se 1000hv/putki ja ei ole niitä lämpöongelmiakaan enää. ;)
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 982
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #12 : 04.03.2013, 00:57:56 »
Mutta miksi lähettää jenkkeihin asti putkitettavaksi kun suomessakin on putkitettu moottoreita jo vuosikymmeniä..
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #13 : 04.03.2013, 09:24:22 »
Mutta miksi lähettää jenkkeihin asti putkitettavaksi kun suomessakin on putkitettu moottoreita jo vuosikymmeniä..

Niimpä.
Tuossa tosimiehen paja, joka myös darttonoi tarvittaessa.
http://www.specialmotorsengineering.fi/fi/ETUSIVU.html
citikka

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Ajatus vinolohkon betonoinnista
« Vastaus #14 : 04.03.2013, 09:27:11 »
No jos aletaan vittuillakseen laittamaan, niin kait se on jo sama sitten lähettää lohko jenkkeihin Dartonille putkitettavaksi.

http://www.darton-international.com/

Kestoa lienee se 1000hv/putki ja ei ole niitä lämpöongelmiakaan enää. ;)

Joo mutta sitten se ei ole enään itte räpelletty.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2013, 09:36:33 kirjoittanut Hermann »
citikka

 

TamCar  KKD Motorsport