Kyselläämpäs täältä kohtalontovereilta apuja. Eli otsikon mallinen auto vm 1994, ajettu liki 300 tkm, manuaali, 2 litranen B5204T teki seuraavanlaisen tempun:
Normi ajosta pihaan parkkiin, jonka jälkeen seisontaa noin viikko välilllä lauhaa ja lumisadetta, sitten startti. Hyvin starttaa mutta ei käymään --> ajattelin sitä kuuluisaa liimaventtiiliä ja jatkoin starttaamista ja lopulta vaikeasti käymään, kävi tietyillä kierroksilla n. 2200 rpm ja jos vähänkin liikaa tai liian vähän sammu, mut lähti käymään. Sain auton talliin (kylmään) ja seuraavana päivänä uusi yritys, auto käynnistyi vidduilematta ja kävi hyvin. Käytin auton paikoillaan lämpimäksi kaikilla mahdollisilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä eikä mitään ongelmia, sit koeajolle kilometri yhteensuuntaan ja takas muutama satametriä pääsin ja sammu kuin veittellä leikattuna eikä toivoakaan käymisestä. Jätin auton tienposkeen ja tunnin päästä lähti käymään kuin ei mitään ajoin takas pihaan, pelas ok mut pihalla sammu, kerran lähti käymään ja sain ajettua talliin, mut sen jälkeen ei yritäkkään. Moottorin vikakoodia luettaessa A2:sta ledipalaa himmeänä heti kun piuhan laittaa paikalleen ja vääntää virrat päälle, napin painalluksella se kirkastuu normaaliksi mutta koodia 1-1-1 ei tule samoin resetointi ei onnistu. Vika mahdollisesti ECU:ssa (koodi kyljessä 0261200548 ja ymmärtääkseni tämä on Motronic 4.3), no ECU irti ja siinä oli selvät jäljet, se oli avattu joskus. Kuivattelin sitä sisällä yön yli ja kokeilin uudestaan sama homma ledi paloi himmeänä, ei mitään koodeja ja resetointi ei onnistunut (ei mitään vaikusta, pitkä painallus ja kun napin löysää jää ledi palamaan himmeänä). Tästä päättelin et ECU paskana ja hommasin romuttamolta uuden vastaavanlaisen ja tadaa sama homma....
Mistähän tuo oirehtii? Viime kesänä sammuili ajosta ja ei lähtenyt käyntiin, mutta se hauskuus loppui bensapumpun releen vaihtoon, samalla tuli vaihdettua nokka-akselin asentotunnistin ja mitattua puola ja kampiakselinasentotunnistin.. tällähetkellä varmistettu et bensaa tulee, kipinän katon seuraavaksi ja on tuossa uus virranjakajankansi ja pyörijä, mutta tuskin sillä korjaantuu, ite olen maalaillut uhkakuvia jostakin maadoitus yms. viasta johtonipussa mikä menee ECU:lle..
- Virranjakajankansi ja pyörijä vaihdettu
- Kipinää ei tule.. Puola 8,1 kΩ, kampiakselin tunnistin 284 Ω ja nokka-akselin tunnistin 6,1 MΩ ja tuo todellakin oli mega ohmeja, suurimmalla asteikolla ( 200 MΩ) sain tuon arvon muilla ei mitään, tuon anturin voi kaiketi julistaa rikkinäiseksi vaikka se on ollut paikallaan vasta 6kk.. Mittasin samalla jännitteet nokka-akselin anturille tulevasta liittimestä = 1,9 V laitimmaisesta virrat päällä ja startatessa. Vikakoodin luku edelleen mysteeri, ledi palaa himmeänä molemmilla ECU:lla johdon ollessa A2:ssa..