Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa

  • 9 Vastauksia
  • 3551 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« : 13.02.2013, 14:48:41 »
Autosta menossa vetonivel pikkuhiljaa vaihtokuntoon. Mittarissa 252 tkm. 
Epäilisin vasenta ulointa - ainakin ääni tulee auton vasemmalta puolelta.  Vas. ulommassa oli muutama vuosi sitten ongelmana kovettunut suojakumi, joka ei pysynyt paikoillaan. Kumi liimattiin kerran - ja lopulta vaihdettiin, mutta likaa kerkesi todennäköisesti menemään nivelen sisälle pahojansa tekemään.

Oireet ovat kurvattaessa kuuluva naputus.  Lisäksi liikkeelle lähtiessä kun kytkintä nostaa, kuulostaa aivan kuin jostain lähtisi "väljät pois", ikään kuin klappia siis.
Sekä naputus kurvattaessa että tämä lähdössä kuuluva välysasia häipyvät, kun autolla on ajettu muutama kilsa. Mitä kylmemmällä kelillä lähtee liikkeelle, niin sitä voimakkaamman oireet ovat alussa. Silloinkin häviävät, kun on jonkin matkaa ajettu.

Voisiko tämä selittyä sillä, että lämmettyään nivelen osat hiukan laajenevat, ja välykset pienenevät?

Entäs mitä kaikkea osaa on syytä varautua hommaamaan nivelen lisäksi?
-onkos napapultti kertakäyttöinen vai voiko käyttää uudestaan?
-onko vaihdettava vetarin päihin stefoja, vaikka paikat olisivat olleet kuivat? Jos, niin saako niitä tarvikkeena?
-?

Onko syytä nostaa koko etupää pukeille, vai pärjääkö kohtuudella, jos nostaa vain kys. kulman ilmaan? Muistikuvia on jostain aiemmasta autosta, että kallistuksenvakaajan irrotus tuli kertaluokkaa helpommaksi, kun molemmat pyörät oli saatu ilmaan...

Nyt täytyy yrittää itse remontteerata, kun aikaa on , mutta töitä taasen ei.
Auto pelaa muuten hyvin, eikä 2-massakaan pidä raklattelua.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2013, 14:51:15 kirjoittanut landenasi »
V50 D2 -12

Poissa vaiskitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #1 : 14.02.2013, 10:44:30 »
Kannattaa nostaa koko etupää pukeille niin ei kampee kallistuksenvakaaja vastaan. Stefat kannattaa vaihtaa kun vetarit on irti (ainakin laatikon puoleinen), on suhteessa halpoja verrattain työhön jos joutuu kuitenkin rempan jälkeen uudelleen purkamaan jos sattuukin vuotamaan. Napapultin manuaali suosittelee aina uusimaan, jos käytät vanhan kannattaa putsata hyvin ja käyttää lukitetta, momentti oli muistaakseni aika kova hatara muistikuva että 60nm+90 astetta mutta suosittelen varmistamaan.

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #2 : 14.02.2013, 15:53:38 »
Napapultti tosiaan kannattaa vaihtaa varaosa.fi kaupassa 3,3e, tosin ei se luvatussa 24h tule vaan reilu viikko kestää! NM käytin vanhaa pulttia ja poikkihan se meni, uusi vielä kaupassa.
Laatikon stefa maksaa sinisellä 10€ verran, kannattaa sekin vaihtaa.

V70N D5244T2

Poissa jarppi65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #3 : 14.02.2013, 17:52:27 »
Kannattaa nostaa koko etupää pukeille niin ei kampee kallistuksenvakaaja vastaan. Stefat kannattaa vaihtaa kun vetarit on irti (ainakin laatikon puoleinen), on suhteessa halpoja verrattain työhön jos joutuu kuitenkin rempan jälkeen uudelleen purkamaan jos sattuukin vuotamaan. Napapultin manuaali suosittelee aina uusimaan, jos käytät vanhan kannattaa putsata hyvin ja käyttää lukitetta, momentti oli muistaakseni aika kova hatara muistikuva että 60nm+90 astetta mutta suosittelen varmistamaan.
Jep,sen napapultin oikea momentti on 35Nm +90 astetta. :)
V70 2.4T -01

Poissa tkp665

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #4 : 14.02.2013, 21:55:41 »
Ja se napapultti maksoi viime vuonna sinisellä jotain kolme euroa, eli kantsii hakee sieltä aina kun sen availee.

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #5 : 15.02.2013, 09:44:27 »
Kiitokset vinkeistä! Taidan samalla vaihtaa vaihteistoöljyn, mahdollisesti alkuperäiset öljyt vielä sisällä.
Onko öljy fiksuinta hakea siniseltä? Ei sitä määrällisesti kovin paljoa manuaaliin näyttäisi menevän.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2013, 09:46:20 kirjoittanut landenasi »
V50 D2 -12

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #6 : 22.02.2013, 20:20:03 »
Tuli nivel vaihdetuksi. Suojakumi oli ollut taas pois paikoiltaan, nyt akselin puolelta.
http://i1210.photobucket.com/albums/cc406/Anvasi2010/Volvo_V70II/kumes_irti.jpg
Tiedä sitten onko merkitystä pannan pitävyyden kannalta, kummin päin panta on asennettu. Tämä irronnut puoli oli asennnettu toisin päin kuin ylleensä näissä on.
Nivelessä oli ihan kädessä havaittavaa klappia.

Ostin napapultin Siniseltä. Sitten kotona huomasin, että vetonivelen mukana tuli uusi napapultti mukana.
Auton alla könytessä kävi sitten selväksi, että alapallonivel pitää vaihtaa, koska suojakumi oli siitäkin rikki.
Uuden alapallon mukana tuli taas uusi napapultti. Niitä on nyt sitten kaksi kappaletta varastossa - hyvä niin.

Uudet vaiheistoöljyt laitoin samalla. Melko tummaa tavaraa oli 10 vuotta vanha liemi:
http://i1210.photobucket.com/albums/cc406/Anvasi2010/Volvo_V70II/vanha.jpg

Uudet Pilttipurkissa verrokkina:
http://i1210.photobucket.com/albums/cc406/Anvasi2010/Volvo_V70II/uusi.jpg




V50 D2 -12

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #7 : 22.02.2013, 20:31:16 »
Mitäs öljyä laitoit ja toimiiko edelleen yhtä vetreästi tai kenties paremminkin.

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #8 : 22.02.2013, 21:42:06 »
Öljyt hommasin Siniseltä. Olisiko ollut suurin piirtein 23 e/ltr.
Tällaisissa purkeissa:
http://i1210.photobucket.com/albums/cc406/Anvasi2010/Volvo_V70II/laatikon_uudet_liemet.jpg
Vaihteet tuntuisivat hiukan sujuvammin menevän päälle nyt. En tosin ajellut kuin pari kilometriä pulkkamäkeen ja takaisin.  :)
Vaihteet menivät ihan hyvin tähänkin asti päälle, kylmänä tosin tahmeammin. Ilmeisesti "kylmän tahmaaminen" aiheutuu kuivasta kytkinakselista? Senkin kanssa on tultu toimeen, kun on lämpöinen talli.


 
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013, 21:51:58 kirjoittanut landenasi »
V50 D2 -12

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 D5 man. vetonivelasiaa
« Vastaus #9 : 22.02.2013, 22:44:52 »
SAE 75 API GL-4 näytti lukevan. Siis ainakaan 90:stä ei ilmeisesti kannata laittaa.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013, 22:46:38 kirjoittanut Vollemies »

 

Kulkukoira  Proturbo