KL-varaosat  Race.fi

945 Classic M90, nelonen kiljuu?

  • 24 Vastauksia
  • 6047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« : 13.02.2013, 17:49:10 »
 -97 farkku m90, B230FT.
 Varusteet, kunto ja kilometrit pirssissä on sellaset että  mä en myy tätä ennen kun lekuri ottaa kortin pois.

 Muutoin käy ja kukkuu, mutta:

 Joskus, ehkä kerran kuukauteen, kuuluu nelosvaihteelle vaihdettaessa karmea kirskuva kiljunta.
 Vain nelonen, ei muut, ja sitten kun kiljuu, saattaa tehdä ton pari-kolme kertaa peräjälkeen.
 Ihan rauhallisessakin ajossa, siis huolella ja kiireettä isommalle vaihtaessa, ja aina samassa kohdasssa: kun nostaa kytkintä ylös.

 Ääni on hiton ikävä sillon kun se kuuluu, ihan on kun siellä vetäs rattaat kuiviltaan toisiaan vasten tjsp, ja kepin nokassakin tuntuu käteen sellanen lievä tärinä, vähän kun rälläkällä vetäs.
Pirssi ollut taloudesssa vuoden, ja toi on koko ajan esiintynyt samalla frekvenssillä, kerran kuukauteen.

 Mitäs raati arivioi, onko oikeesti askissa jotaan vai ollanko kytkimen puolella?
 Käyttötuntuma on muuten normaali ja ehjä.

 Ja, valistuneista arvauksista jo etukäteen kiittäen.

 Mun mutu jotenkin sanois että tossa saattas olla kytkin kun välillä ei irrota tarpeeks. Mut kun muuten toiminta tosiaan on ihan napakka ja normaali.

 
 
« Viimeksi muokattu: 13.02.2013, 18:06:38 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #1 : 13.02.2013, 20:31:29 »
Terve.
Jos kytkinlevy olis niiteissä ääni kuuluisi kaikilla vaihteilla.
Epäilisin kampiakselin päässä olevaa "silmälaakeria" johon tuo laatikon akseli menee sisään
Kun sopiva pyörintänopeusero niin kiljaisee,kytkinakseli värähtelee kuivassa reiässä.
En tiedä onko tossa kuula vai liukulaakeri,tietävämmät vastailkoon.
Sama efekti joskus lämppärin moottoreissa joista paikat kuivuneet,muita kuivia paikkoja ja kiljuntaa en viitsi mainita.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #2 : 13.02.2013, 20:36:40 »
M90 kanssa vaan ei ole silmälaakeria. Kiljaisu vain nelosella on kyllä outo efekti, koska nelonenhan on suora vielä M90:ssäkin tietääkseni?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #3 : 13.02.2013, 20:57:18 »
 Juu, ja selvyyden vuoksi: siis kiljahtaa vasta kytkintä nostettaessa.
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #4 : 13.02.2013, 20:58:31 »
...
Sama efekti joskus lämppärin moottoreissa joista paikat kuivuneet,muita kuivia paikkoja ja kiljuntaa en viitsi mainita.

 Tuli vastaus siihenki mitä ei kysytty- deekussa on just toi. Salvan puutetta, sehän se. :D Tarttis varmaan voidella vähän. Ja esilämmittää huolella. Niinkun kaikki paikat ennen käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2013, 21:08:16 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #5 : 13.02.2013, 21:17:24 »
Terve.
vai ei oo silimälaakeria,sitten kuulostaa tosi oudolta toi vika.
Mulla kun on toi 940 tomaatilla ja fk myllyllä vuodelta 98 ja kilsat just 280000,ei oo kuulunu
vielä mitään ylimääräsiä ääniä.

Hmm:ainoa mitä tulee mieleen lisäksi on painelaakeri,sitten kai kuuluis kaikilla vaihteilla?
Ja kaikki toimii muuten hyvin,ei tahmi vaihteet ei edes pakki/pakkilukko?
Sitten vielä toi synkronointilaite (teoriassa) mahdollinen.
Tuleeko se ääni kylmänä vai kuumana,liikkeessä,suuri vai pieni nopeus vaihtamistapahtuman aikana?Vaikuttaako moottorin kierrosluku suhteessa nopeuteen?
Jollakin toi pitäis saada kuulumaan tarkoituksellakin sitten ehkä alkais selviämään.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #6 : 13.02.2013, 21:35:56 »
...
Tuleeko se ääni kylmänä vai kuumana,liikkeessä,suuri vai pieni nopeus vaihtamistapahtuman aikana?Vaikuttaako moottorin kierrosluku suhteessa nopeuteen?
Jollakin toi pitäis saada kuulumaan tarkoituksellakin sitten ehkä alkais selviämään.

 Tullut alas- ja ylöspäin vaihdossa, vedoilla kierroksia laskematta vaihtaessa, neitinä tyhjäkäynnille kierrokset pudottaen vaihtaessa, matka-ajossa ja kylmänä nurkka-ajossa.
 Ainoo siis kun on aina että kytkintä nostaessa. Ja nelosella.
 On vaan sen verran rivo ääni että kyllä sieltä ennemmin tai myöhemmin sulakkeita löytyy. Sittenhän se selviää, ehkä, mut olishan se kiva tolta välttyä.

 OT kytkin on kyl ainakin m46:n kanssa ihan ylimainostettu varuste. Deekun kakkosvaihde alkaa olla siinä kuosissa että tuuttaa ihan kokonaan varattua kylmänä jos ei käytä Fullerin oppeja- sitte pelittää ihan jees. :D :D   Katsastusmies ei viimeks saanu kakkosta enää ollenkaan pesään, onneks ei ollut mikää pikkusielu kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2013, 21:46:52 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #7 : 14.02.2013, 11:08:15 »
Hmm:ainoa mitä tulee mieleen lisäksi on painelaakeri,sitten kai kuuluis kaikilla vaihteilla?

Omassa vanhemmassa 940 huuti painelaakeri, huutaa oikeastaan ainoastaan jos joutuu kytkintä luistattamaan ja melkeimpä liikkeelle lähtiessä.. :)
V90 D4 -18
142 -70

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #8 : 27.03.2013, 19:50:06 »
 ..ja tilanne elää.

 Nytte kiljahtelee kakkosella ja kolosellakin jo. Useemmin kun nelosella, mut huomattavasti vähemmän epäinhimillisellä soundilla. Iha vaan sellanen snadi narahdus, mut samasta paikasta tulee.

 Kyllä toi varmaan kohta selviää mikä tossa on särki.  :-\
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #9 : 27.03.2013, 19:56:00 »
Itellä kiljahtaa jos vaihtaessa kaasujalka on liian nopea.
Eli kytkimen hetkellinen luistaminen tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosalueella aiheuttaa jonkinmoisen resonaation.
Samaa jatkunut viimeiset 50tkm eli ei ilmeisesti mikään akuutti vika.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #10 : 27.03.2013, 21:25:54 »
Ei se kytkin ole rikki vaan.....
Väärät kierrokset suhteessa koneeseen ja laatikkoon.
Rauhallisesti vaihtaessa ei tule ääntä, vain jos kierrokset käyny ylhäällä ja nostat kytkimen, niin pieni kiljaisu tulee kytkimestä.

Tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Massakytkin.

Mulla sama juttu, jos kiihdytän voimakkaasti, pitää vaihde vaihtaa nopeasti ja kytkin myös ylös nopeasti.
Jos myöhästyy kytkimen nostossa, kuuluu kiljaisu.

Massakytkimen toiminta on vähän erilainen, kuin vastaavasti tavallinen kytkinlevy.
Massalevy kehitettiin dieselautoille, ettei se hajota laatikkoa tyhjäkäynnillä, mutta on käytössä myös bensakoneissakin.

Tämä massakytkimen toiminta tulee esille paikaltaan lähdössä (liikennevaloista) kun kytkimellä vähän luistattaa ja lähtee samalla kun vaihtaa vihreälle, niin se on niinkuin kummilanka, joka venyy, tavallisella kytkimellä vain kuopiis (sutii) heti. (B230FT)

Kelepaasko tälläänen selitys? Omia kokemuksia nämä.

Elikkä kaikenkaikkiaan VÄÄRIN AJETTU jos kiljahtelee.

Toki tuolla mun autolla on ajettu jo 350tuh ja alkuperäinen kytkin, joten voi olla jotta on menos hajalle, mutta kun ei muuten oo mitää oireitakaan, ei edes kytkinpolkimessa ja sen säädöissäkään mitään ihmeellistä....kytkinpoljin on kevyt, joten ei voi olla kulunut loppuunkaan tuo levy.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2013, 21:34:07 kirjoittanut peehoi »
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #11 : 27.03.2013, 21:41:48 »
Omaan tapaukseen tarkennusta:
Ajettu 169tkm, orkkis kytkin, pitää liki 400 Nm vääntöä.
Eli toi kiljahtelu lasketaan ominaisuudeksi "väärin ajettaessa" ;D

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #12 : 28.03.2013, 08:43:48 »
Mullakin kiljahtaa joskus jos vaihtaa kakkoselle tai kolmoselle isoilla kierroksilla. Mulla on jo 290 000 km mittarissa alkuperäisellä kytkimellä. Hyvä tietää ettei vika ole siinä että levy olisi kulunut niiteille asti.

Lisäksi tuo kytkin on muutenkin jotenkin vaikea käyttää, ihan kuin olisi kengurubensaa tankissa. Rauhallisessa ajossa ei ole mitään ongelmia, mutta ripeämmässä etenemisessä...

'97 945, B230FK + M90

EVO8

  • Vieras
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #13 : 28.03.2013, 11:28:46 »
Ei tuo kyllä mikään ominaisuus ole. Kannatinlaakeri lähinnä tulee kuvauksesta mieleen mistä itsellänikin kokemusta ja sehän on helppo tarkastaa/ vaihtaa. Mistään vaihtamistyyleistä ei johdu. Jos kannatinlaakeri ok niin kytkin auki. Kannattaa myös tarkastaa se vauhtipyörän pinta huolellisesti ja tarvittaessa käyttää koneistettavana. Vaihteistovika on toki mahdollinen mutta erittäin epätodennäköinen.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #14 : 28.03.2013, 13:17:59 »
No mulla on vähän sellainen olo, että kytkimen akseli saattaisi vähän jumittaa kun startin jälkeen ykkönen ja pakki vähän jumittavat, ajossa toimii hyvin. Muuten tuntuu siltä, että jossain on väljää, joka sitten kertautuu kun menee sähläämään kytkimen käytön kanssa. Nätisti ajaessa tosiin toimii hyvin enkä ole huomannut että esim. kaksoismassavauhtipyörä pitäisi mitään kolinaa tms.

Eli kardaanin kannatinlaakeri kannattaisi tarkistaa? Meinasin viedä auton tutulle katsastusmiehelle viikon päästä, voitaisiin samalla katsoa nuo voimansiirron osat läpi.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo