Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

945 Classic M90, nelonen kiljuu?

  • 24 Vastauksia
  • 6052 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #15 : 28.03.2013, 18:10:04 »
EVO8 höpö höpö.
Äläkää vain ottako irti turhaan sitä laatikkoa.

Kannatinlaakerin viat ja äänet on aivan erilaisia kuin tuo kiljahdus, mitä tässä nyt selvitellään.
Kannatinlaakerin äänet enimmäkseen jurrausta ja matalaa jurinaa tietyillä kierrosalueella, ei koko ajan välttämättä.

M90 laatikkoa kun ei sa hajalle revittämälläkään, jos vain oikeata öljyä on laatikossa.
Erittäin haluttuja rallin F ryhmäläisiin.

Ja jos ykkönen ja pakki jumittaa, niin sekin on vain kepin säädöistä kiinni.

FT volvon kytkin kun alkaa luistamaan, niin sen kyllä huomaa ja sitten vasta laatikko irti.
Kierrokset nousee, vauhti ei ja haju erittäin metallinen..... eikä vauhtipyörä tuosta ittehensä ota, riittää pelkkä karhennus ennen uuden levyn asennusta.
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #16 : 29.03.2013, 21:41:59 »
 ^Ei varmasti oteta turhaan askia käteen.
 Kardaanin kannatinlaakeri tää kyllä ei ole. Toi on tuttua jurinaa deekusta viimesen 150 tkm ajalta, :D ja tää ei ole sellanen.

No mulla on vähän sellainen olo, että kytkimen akseli saattaisi vähän jumittaa kun startin jälkeen ykkönen ja pakki vähän jumittavat, ajossa toimii hyvin. Muuten tuntuu siltä, että jossain on väljää, joka sitten kertautuu kun menee sähläämään kytkimen käytön kanssa. Nätisti ajaessa tosiin toimii hyvin enkä ole huomannut että esim. kaksoismassavauhtipyörä pitäisi mitään kolinaa tms.
 ....

 Just tää "jossain on vähän väljää mikä joskus tekee sitten jotaan muuta", tää on jus se miltä tää täälläkin tuntuu.
 Mut oi ääni nelosella on siis tosi terävä ja korkea, ihan kun rälläkkä, ja tuntuu ihan reilusti kepissäkin.

 Kakkosen ja kolmosen osalta mä voisin ostaa ihan hyvin tän "kytkimen, ei kun käyttäjän ominaisuus"- teorian. Noilla se ääni on  pal hiljasempi eikä ollenkaan tollanen ihan sairaan härskin soundinen kun nelosella. "KKKRRRRRRRRÄÄÄÄÄKSSGRHKS" ja uudet kalsarit, kun toi yllättää.

 Tarvii tutkia tota löytyykö ykkönen ja pakki heti  parkista lähtiessä. En lonkalta muista että olisin tohon kiinnittäynyt huomiota että noi tahmais tai tuuttais varattua.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2013, 21:47:33 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

EVO8

  • Vieras
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #17 : 30.03.2013, 09:22:07 »
Ja jos ykkönen ja pakki jumittaa, niin sekin on vain kepin säädöistä kiinni.

Jaahans.....oletko montaakin M90:sen keppiä joutunut säätämään  :pomo: ?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2013, 09:29:11 kirjoittanut EVO8 »

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #18 : 30.03.2013, 13:44:02 »
Tarvii tutkia tota löytyykö ykkönen ja pakki heti  parkista lähtiessä. En lonkalta muista että olisin tohon kiinnittäynyt huomiota että noi tahmais tai tuuttais varattua.

Mulla tuo tuntuu aika selkeästi. Vikana on vissiin se, että kytkinlevy liikkuu tahmeasti akselilla. Paikallaan seistessä levy sitten painaa vauhtipyörään ja ottaa siitä kierroksia. Pakkosynkronointi taas ei anna vaihteen mennä pesään ennenkuin nopeuserot on tasattu, eli tässä tapauksessa kytkinlevyn pyöriminen on pysäytetty kokonaan.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #19 : 30.03.2013, 19:27:32 »
Jaahans.....oletko montaakin M90:sen keppiä joutunut säätämään  :pomo: ?

Itteasias en kertaakaan, koska se oli 240 säätöä täs muutama vuosi sitte.  ::)
Jääpä tuokin pois.....pakki kun on toisella puolella.  :pomo:

Ne äänet sen kertoo, mitä on vialla, oli se sitten vinkunaa, kirskuntaa, jurrausta tai muuta sellaista.
Ääniinkin pitää harjaantua ja se tuloo ajan myötä.

Täällä foorumilla kun on sellaisia, jotka kyselee ruuvi ruuvilta ohjeita purkamiseen, kun ei ole mitään kokemusta korjaamisesta ja silti menee päin peetä (luonnollisesti) ja sitten on sellaisia n.10%, joilla on tilat tehdä remppaa lämpimässä hallissa itse, loput tekee sen lumipyrys, joille lakkia nostan.
Nuo kellä ei ole mitään kokemusta, niin ottavat tietenkin laatikon pois, jos ei kukaan kyseenalaista ohjeita.
Täällä kun on helppo kysyä, eikä kayrä kysymäs ammatti korjaajalta siitä naapurista.

Itte kuulun tuohon 10 prosenttiin ja edelleen kyseenalaistan tuon laatikon poisottamisen pelekän vinkunan vuoksi.

Väärin ajettu on mun riaknoosi.  :2funny: D=R Kurikas.
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #20 : 31.03.2013, 14:10:08 »
Kyl mä veikkaisin van sitä, et kytkin ei irrota kunnolla ja nelosen synkat olis finaalissa. Kihta ilmeisesti myös muidenkin vaihteiden.

Ite oon ajanu kahdella B230FT ja B230Fk + M90 yhdistelmällä ja kummassakaan en ole mitään kiljumista kytkimestä kuullut, joten ei sanoisin, ettei se todellakaan ole normaalia.

En tiedä on näissä vielä samaa ongelmaa, kuin M45 laatikoiden kytkinakselinbooreissa johon levyt takertelee?

Laatikon näistä pätkäsee kuitenkin kevyesti päivässä irti ja pistää vielä takaisinkin, niin jos kytkimen vaihdosta ei ole tietoa, niin vaihtoon vaan. Mikäli äänet jatkuu vielä tämänkin jälkeen on ääni satavarmaan laatikon sisällä, tähän vaan aika harva täällä uskoo normaaleilla ajosuoritteilla.  ::)

Edes korjaamo työnä teetettynä tuo ei ole kallis remppa. Ei sitä laatikkoa todellakaan kannata särkeä.  :idiot2:

Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

hevonen

  • Vieras
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #21 : 31.03.2013, 15:44:36 »
Teepäs seuraava testi...
Auto paikallaan, laita kakkonen päälle, kierroksia ihan hyvin ja lähde yhden kerran liikkeelle oikein pappamalliin kunnolla luistattamalla kytkintä.
Suattaapi turhat mörinät häipyä kun kytkin putsaantuu...

Ps. Kuka saa ensimmäisenä manuaalilootasta nelosen synkrot hajalle?

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #22 : 31.03.2013, 20:28:04 »
Toi luistatustemppu hiljensi oman kytkimeni pitkäksi aikaa.
Hinasin yhden raadon pihasta ylös, niin sai kytkinkin vähäsen lämpöä  ;D

Nyt vaatisi uusintahoitoa kun pakkaa kiljahtelemaan paikaltaan lähtiessä.

Omistin muuten aikoinaan 240:n B200F+M47 kompleksilla ja siinä oli juuri sama ilmiö.
Eli ei se 2-massa vauhtis ainakaan tuohon syyllinen ole.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #23 : 31.03.2013, 20:30:33 »
 No kokeillaan vaan tota lämmittämistä, ei siinä ainakaan korkeelta putoo.

 Ykkönen ja pakki IMO menee  iha normaalisti  pesään parkista lähtiessä.
 Kolmonen on sen sijaan muutaman kerran ollu varattuna, joutunut hakemaan vapaalta uuden vauhdin. Tossa ei ole mitään ääniefektejä ollu mukana.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2013, 20:33:39 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
« Vastaus #24 : 31.03.2013, 20:37:51 »
Moni tarvikekytkin myös ravistaa, mutta kaksoismassa varmaankin suodattaa sitä aika paljon poies. Ilmiö poistuu kun opettelee olemaan luistattamatta kytkintä, 1000rpm viivan yli oltaessa jalka ei koske kytkinpolkimeen kuin vaihdetta vaihtaessa niin ei ravista ja oletan ettei metelöikään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron