Kulkukoira  Proturbo

1990 740 GL B230F ei käynnisty

  • 39 Vastauksia
  • 10132 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
1990 740 GL B230F ei käynnisty
« : 20.02.2013, 12:20:08 »
Legendaarista
1990 740 GL B230F AW71L ei käynnisty
Releet + sulakkeet käyty läpi, epäily että bensapumppu ei toimi.
Vinkkejä "pikakorjaukseen"?
Yritin naputella sitä kuskin penkin alla olevaa pumppua parkkiksella mutta ei sano juuta eikä jaata.
Yritin kuunnella, pumppu ei pidä sitä "surinaa" mikä pitäis kuulua hetken aikaa kun virrat laittaa päälle.

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #1 : 20.02.2013, 12:40:03 »
Lamppu pumpun sähköliittimiin ja kahtot tuleeko sille virtaa, tällöinhän tiaknoosi on jo pitkällä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #2 : 20.02.2013, 13:44:04 »
Okei, ohitin releen, pumppu lähti surisemaan.
Silti ei lähteny käyntiin...

Ideoita?

-V

Menee kahteen ketjuun, rankaskaa jos haluutte
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #3 : 20.02.2013, 13:48:13 »
Miten ohitit? Otithan huomioon että releessä on useampikin nasta. Se kytkee pumpun lisäksi virrat moottorinohjaukselle.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #4 : 20.02.2013, 13:50:59 »
Rele pois, yhdistin noi kolme nastaa.
Reunimmaiset kuskin puolen rivistä ja keskimmäisen apparin puolen rivistä.
Ei tarvinnu ees virtoja päälle nii lähti pumppu surraamaan

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #5 : 20.02.2013, 14:01:44 »
Eli olet varmaan kytkenyt nastat 1, 3 ja 5. Näillä lähtee pumppu pyörimään kyllä mutta nasta nro 4 menee sitten vielä ecu boksille.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #6 : 20.02.2013, 14:03:21 »
Broidi sanoo että moottorinohjaus ohjaa relettä.
=kytkee nastat 1,3 ja 5 - pumppu pyörii - pitäis käynnistyä

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #7 : 20.02.2013, 14:22:45 »
No noinhan se onki. Se nelonen kytkee releen pois päältä kun sammutetaan auto. Ei kaikki selviä sähkökaaviosta ekalla vilkaisulla kun sähkö kulkee kahteen suuntaan. :hello:

Tarvitsetko sähkökaaviota?

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #8 : 20.02.2013, 14:53:14 »
En tiiä mitä tartten :)
Mulla on kohta siis perustutkinto tietoliikennetekniikasta = perusymmärrys sähköstä, mutta v*ttujakaan en autoista/autosähköistä ymmärrä.
Tarttisin lähinnä yksinkertasia ohjeita mitä mä tekisin, mutta ymmärrän että on vaikea ohjata ihmistä joka ei välttämättä ymmärrä kaikkia termejä/välistä edes yksinkertasta suomenkieltä :D + etäisyyttä kilometrejä ellei satoja.

Releessä ei mitään näkyvää fibaa, kelat kunnossa, mittasin, ei oo katkennu, diodi kunnossa eikä muutenkaan näytä kärsineeltä. En jaksanut pohtia mitään testaussysteemiä releelle, joten sen toiminta on edelleen kyseenalainen.

Jos jollain lomaa, asustelee pääkaupunkiseudulla ja on tylsää, saa tulla potkimaan renkaita ja pohtimaan vikaa.
Yksin ilman koulutusta se on hieman vaikeeta :)

-V
-89 760 B230FT+ZF

s73

  • Vieras
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #9 : 20.02.2013, 15:23:44 »
Vikakoodit luettu?

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #10 : 20.02.2013, 15:30:11 »
Eip.
Ei ole millä lukea.
Jos on ja asustelet Helsingissä, teretulemast, laitan kahvin kiehumaan ja käväsen kaupasta hakee pullaa :)

Edit: nyt ku tajuaa miten homma toimii nii ei voi muuta ku nauraa omalle tyhmyydelle  :2funny:

-V
« Viimeksi muokattu: 20.02.2013, 15:51:06 kirjoittanut koksa »
-89 760 B230FT+ZF

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #11 : 20.02.2013, 15:35:54 »
tuollaisella pömpelillä luetaan koodit. Jos koneena on B230F niin löytyy todennäköiseste kuskin puolen iskaritolpasta. Virrat päälle ja piuha 2-nastaan, nappia 3-5sek  pohjassa jonka jälkeen rupee valo välkkymään. 1-1-1=ei vikakoodeja.
No kun halvalla sai.

Poissa koksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #12 : 20.02.2013, 15:50:13 »
Idioottiki ymmärtää ku antaa yksinkertaset ohjeet.
Olettaen että 3 ~sekunnin välähdystä ~2 sekunnin tauoilla on 1-1-1 niin ei vikakoodeja.

-V
-89 760 B230FT+ZF

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #13 : 20.02.2013, 15:58:20 »
Olettaakseni veljelles koitinkin tätä jo jutustaa, mutta pistä se rele takasin ja tee pari tsekkausta: syttykö lambdavalo kun käännät virrat päälle, palaako myös startatessa? Entäpä tekeekö kipinää? Nuilla pääset jo alkuun, eli jos sytkäjutuissa on anturivikaa ja laite ei saa pyörintätietoa, ei se myöskään käytä bensapumppuja eikä suuttimia. Kuitenkin vikahan ei ole bensapuolella jos näin on, siksi tuo testi on lähtökohta diagnoosille.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 1990 740 GL B230F ei käynnisty
« Vastaus #14 : 20.02.2013, 16:29:20 »
Tuossa toinen hyvä vaihtoehto. Eli suutinrele. Muistaakseni punainen ja punavihree hyppylangalla yhteen ja koittaa sit
No kun halvalla sai.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy