Tere!
Ongelma on sellainen että nyt on ruvennyt häviämään jäähdytysnestettä, ihan kunnolla!
Muija lähti aamulla kauppaan ja soitti että mikäs valo tääl palaa. Avasin konepellin ja huomasin että paisari oli tyhjänä!? Lisäsin puoleen väliin säiliötä ja ajeltiin pari päivää ,auto toimi hyvin. No parin päivän päästä taas säiliö tyhjänä, lisäsin vielä puoleen väliin ja jätin auton 4pväksi paikalleen, ennen seuraavaa käynnistystä tarkistin säiliön tilanteen, ja kas, säiliö tyhjänä!? (eli ilman ajoa hävisi n 1-1,5 l nestettä?
Olen tarkkaillut öljyjä, ei kuohaa, tikussa vähän vaahtoa ekan nestehäviön jälkeen mutta tälläsillä pakkasilla -25-30 ja lyhyttä ajoa niin voi olla ihan kosteuttakin? Mittatikun mukaan öljyä on ehkä hieman lisääntynyt,öljyt vaihdettu 2vkoa sitten ja nyt on maksimissa(ehkä vähän jopa yli) .Paisarissa ei öljyä eikä auto ihan järkyttävästi tupruta savua, tottakai näillä keleillä putkesta tulee vesihöyryä.
Pari kertaa auto startannut erittäin huonosti ja käynyt hetken ehkä vajailla synlintereillä,tänään vaihdettiin tulpat joista yks oli rikki. Tulpat oli aika vanhat, ja kahdesta ekasta oli nuppineulanpään kokoinen alue puhdistunut ts. karstaa oli lähtenyt aavistuksen pois? (viittaako glykoliin koneessa?)
Sisätila oli suht kuiva, aavistuksen kuskin jalkatilassa oli ehkä kondenssivettä tai jäähdytysnestettä mutta ei kolmea litraa.. Maahan ei tiputa koska näin talvella sen huomaisi,ainakin tuollaisen määrän.
Eli mihin ihmeeseen tuo neste häviää? Korjaamo epäili että turbo falskaisi(pakopesä halki?) että neste menisi sinne ja haihtuisi pois? Näkyisikö tuo ahtopaineissa tai muuten auton toiminassa jos turboon menisi noin vitusti nestettä?
En ole pois sulkenut kannentiiviste vuotoa mutta outoa että tuollainen määrä öljyn seassa ei näkyisi kuohuna? Millä pystyy toteamaan kannentiivistevaurion ilman koneen avaamista?
Auto v70 2.0l t5 vm 97 ja ajettu 235tkm mittarin mukaan(italiaano)