Autodiagnoosi  Carcom Oy

Outo naputtava tai tupsuttava ääni jakopään puolelta (V70 D5 2001)

  • 28 Vastauksia
  • 14810 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Se ääni on kuin olisi pakosarja halki tai lisälaitehihnan pyörittämä laakeri mekkaloisi, melko voimakas. Outo ääni ei ole kuitenkaan mikään metallinen kalke, viserrys tai vikinä, paremmin terävä sipsutus. Tahti jotenkin pysyy. Ajossa ei sitä ei kuulu mutta kun moottorin sammuttaa ääni on vähän kuin paineilmakompuran pysäyttäisi, pari kolme entistä voimakkaampaa tusahdusta.

Ääni kuuluu moottorin lisälaitehihnan puoleisesta päästä ja vain tyhjäkäynnillä, niin kylmänä kuin kuumanakin. Ääni häviää heti kun antaa kaasua ja kierrokset menee yli 1200 r/min. Letku korvassa kuuntelin eri puolilta ja mistään en sitä letkun päällä voinut paikallistaa. Muutama on sitä kummastellut tyyliin kannattaisi varmaan korjata. Kaikki toimii, hyvin kulkee ja koodeja ei näytössä ole. Venttilikoneiston tasaisen naputusäänen olin kuulevinani letkulla ja se vaikutti terveeltä.

Moottori veto kytkintä vasten, raskas kaasutus yms. ei sitä muuta paitsi sitten kun kierrokset nousevat. Ilmastoinninkin sain toimintaan lämpimässä hallissa ja vika ei ole sen vapaakytkimessä. En usko että se tulisi kaksoismassavauhtipyörästäkään. Moottorin sisältä öljyntäyttöaukosta sitä ei kuulu. Turbosta tai pakosarjasta se ei kuulu. Ei johdu mitenkään pakkasestakaan, kun hartaudella sulattelin ja kuuntelin.

Jotenkin epäilen alipainepumppua - missä ihmeessä se on D5:ssa? Voisiko se olla vuotava suutinventtiili ja siitä seuraava minimaalinen nakutus yhdessä tai kahdessa pytyssä? Laturin laakeria tai hankaamista kentään epäilin, mutta laturistakaan en sitä ääntä letkukorvalla bongannut, vaikka se on kyllä juuri siinä suunnassa, mistä se ääni kuuluu. Sitä en edes saanut selville, riippuisiko se tahti suoraan moottorin käyntinopeudesta.

Poissa Hespex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
Itsellä hieman samankaltainen ongelma tai ominaisuus S60 02 2.4T bensa, tyhjäkäynnillä kuuluu välillä sellanen putsahdus tyyliin parinkymmenen sekunnin välein. Nyt ei ole vähään aikaan tätä tehnyt. Kuulostaisi kun kierrokset hieman laskisi ja putsaus ja takas normaaliin.
S60 AWD

Poissa JTO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Ettei olis laturin vapaakytkin menossa.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Mulla hävisi tuohon tyyliin kuuluva ääni kun vaihdettiin laturinvapaakytkin,ääni on tosiaan hämäävä ja ei  helposti kohdistettava mihinkään tiettyyn kohtaan.Myös voi katsoa apulaitehihnan liikettä pompahteleeko mulla ei sitä tehny mutta ääni oli.Siinä on vaarana jos ei ajoissa laitata niin lyö laturivapaakytkimen juntturiin ja apulaitehihna menee jakopäähän jolloin homma muuttuu kalliimmaksi.

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Juuri tultiin AD-korjaamolta vein tyttären 207 pösön kun jakopään puolelta kuului sellainen kummallinen tupsuttava ääni. Korjaamon mies tuli katsoon ja sanoi heti että jakopään hihna siellä pitää ääntä. Aukaisi suojakotelon ja siellähän se hihna runkoon hinkkas. Purua oli jo aikas paljon ja sano että enpä ajaisi tällä enää metriäkään.
En nyt tarkoita että sulla olisi just tuo sama, mutta kannattas katsoa tarkemmin ennen kuin on useamman tonnin remontti.   ::)
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Syy selvisi !

Lisälaitehihnan kristinpyörä vetelee viimeisiään. Väljä korisee siinä. Ääni jotenkin kummasti muuttui letkulla kuunnellessa. Ilmeisesti jäänyt edellisessä hihnan vaihdossa kiristimet uusimatta. Kun hihnaa löysäsi, oli hyvä tutkia laturikin.

Tässä ei muuten ole laturissa vapaakytkintä. Pitäisiköhän sellainen olla vai onkohan laturi joskus vaihdettu. Boschin tekele siellä ainakin nyt on.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Yleensä on aina vapaapyörä.

Yleinen ohje D5 moottorin omistajalle on, että jos hihnoista kuuluu jotain ylimääräistä ääntä, niin EI SAA AJAA ENNEN VIAN KORJAAMISTA! Näissä on tapana, että irrotessaan apulaitehihna menee jakohihnan väliin, josta yleensä seuraa enemmän tai vähemmän totaalinen moottorivaurio.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Yleensä on aina vapaapyörä.

Yleinen ohje D5 moottorin omistajille.... Näissä on tapana, että irrotessaan apulaitehihna menee jakohihnan väliin, josta yleensä seuraa enemmän tai vähemmän totaalinen moottorivaurio.

Kiitos mutta miten ihmeessä se apulaitehihna voi mennä jakoremmin väliin? Jakoremmi on oman suojakotelonsa alla ja tämä sen päällä, kokonaan näkyvissä. Minun mielestäni tämän apulaitehihnan pitäisi tästä pudota tielle, jos se kokonaan katkeaa. Voin toki olla väärässäkin mutta ......vai särkisikö se ehkä jotain muuta menessään ?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jossain kehitysversioissa on tiiviimpi jakopäänkotelo, mutta esim. tuossa  -01 mallissa on kampiakselin hihnapyörän yläpuolella oikein sellainen "kauha", mikä imee apulaitehihnan jakoremmin väliin. 99% todennäköisyydellä menee kansi romuksi ja about 50% mahdollisuus on myös lohkon vaurioitumiselle.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
apulaitehihna kun esim. alkaa rispaantumaan saattaa mennä jakopään hihnan puolelle jolloin tuhoa tulee.
nimimerkillä kokemusta on.
Hihnan pilasi viallinen laturinvapaakytkin, tarvike hihna (AD) saattoi olla osasyyllinen kun yleensäkin kyseisellä tavalla rispaantui.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Niin siinä näyttää tosiaan olevan. Se ei olekaan vaan erillinen lisälaitehihnan suojus vaan siis sitä samaa koteloa sen jokopään kanssa. Voihan peijakas ! Mitäs minä nyt sitten oikein teen ? Juuri kun syitä saa selville, ei osia saa mistään !

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vielä kun sattuisi tietämään, minkä kokoinen laakeri siinä kiristinrullassa on.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Kyllä se rulla vaihdetaan kokonaisuudessaan ainakin näin mulla tehty ja ymmärtääkseni muillakin. ;)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Kun vain saisi sen rullan jostakin. Mutta jospa irrotan sen laakerin suojan ja rasvaan sen ensialkuun. Sitten on paremmin aikaa hommata oikeat osat. Jonkinlainen vakiolaakeri siellä rullassa kuitenkin on.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Yleensä on aina vapaapyörä.

Ei automaateissa.

 

Elekma  Autoracing