Se ääni on kuin olisi pakosarja halki tai lisälaitehihnan pyörittämä laakeri mekkaloisi, melko voimakas. Outo ääni ei ole kuitenkaan mikään metallinen kalke, viserrys tai vikinä, paremmin terävä sipsutus. Tahti jotenkin pysyy. Ajossa ei sitä ei kuulu mutta kun moottorin sammuttaa ääni on vähän kuin paineilmakompuran pysäyttäisi, pari kolme entistä voimakkaampaa tusahdusta.
Ääni kuuluu moottorin lisälaitehihnan puoleisesta päästä ja vain tyhjäkäynnillä, niin kylmänä kuin kuumanakin. Ääni häviää heti kun antaa kaasua ja kierrokset menee yli 1200 r/min. Letku korvassa kuuntelin eri puolilta ja mistään en sitä letkun päällä voinut paikallistaa. Muutama on sitä kummastellut tyyliin kannattaisi varmaan korjata. Kaikki toimii, hyvin kulkee ja koodeja ei näytössä ole. Venttilikoneiston tasaisen naputusäänen olin kuulevinani letkulla ja se vaikutti terveeltä.
Moottori veto kytkintä vasten, raskas kaasutus yms. ei sitä muuta paitsi sitten kun kierrokset nousevat. Ilmastoinninkin sain toimintaan lämpimässä hallissa ja vika ei ole sen vapaakytkimessä. En usko että se tulisi kaksoismassavauhtipyörästäkään. Moottorin sisältä öljyntäyttöaukosta sitä ei kuulu. Turbosta tai pakosarjasta se ei kuulu. Ei johdu mitenkään pakkasestakaan, kun hartaudella sulattelin ja kuuntelin.
Jotenkin epäilen alipainepumppua - missä ihmeessä se on D5:ssa? Voisiko se olla vuotava suutinventtiili ja siitä seuraava minimaalinen nakutus yhdessä tai kahdessa pytyssä? Laturin laakeria tai hankaamista kentään epäilin, mutta laturistakaan en sitä ääntä letkukorvalla bongannut, vaikka se on kyllä juuri siinä suunnassa, mistä se ääni kuuluu. Sitä en edes saanut selville, riippuisiko se tahti suoraan moottorin käyntinopeudesta.