Kirjotellaan nyt tänne ajankuluksi pieni esittely Volvoista mitä pihoista löytyy.

Alotetaan käyttöpakusta, eli 96 vuosmallia oleva 945. Tekniikkana reilu 615tkm ajettu D24Tic, M90 laatikko ja lukoton taka-akseli.

Tuosta ei kuvia enempää koneella sattunut olemaan, joten 1 saa piisata. Ei mikään siisti, mutta toimiva. Kuvan ottamisen jälkeen alle on vaihtunu kierojen peltivanteiden tilalle 5 puolaset perus aluvanteet 195/65/15 renkailla.
Kesäksi ja välillä talveksikin on 145 volvo. vm 73. Tässä tekniikkana pomminvarma B20. Muutama vuos takaperin vaihdon m40 tilalle edullisesti vastaan tulleen m41 laatikon.

Kilometreistä ei ole tietoa. Itse joutunut mittarin vaihtamaan jo kolmesti. Jotain neljänsadantuhannen ja miljoonan välistä

Tekniikkaan ei ole tarvinut tehdä oikeestaan mitään. Perushuoltoja. Öljyjä vaihdellu ja sytytystulpat pariin kertaan. Tämän sain joskus yläasteikäisenä kannustuksena "hyvästä" koulunkäynnistä.

Hitsaushommia joutunu jonkin verran tekemään.


Seuraavaksi pienen esittelyn Duetti projekti vuodelta 66.

Tämän ostin ammattikouluaikana kahdella sataa eurolla pellon keskeltä. Meinasi edellinen omistaja tehdä jokkisauton. Moottoria ei ollut paikallaan ja koelauta nirhattu ihan vi#&iksi. Epäilin, että hitsaushommaa olisi paljon, mutta oikeastaan selvisi pelkällä varapyörän kotelon uusimisella. Autosta ei ole tulossa museokampetta, koska on jo ennen minua muokattu hieman. Aluksi meinasin laittaa B200 koneen m40 laatikon kanssa pystyyn. Myöhemmin tuli edullisesti rempattu B20, joka päätyi konehuoneeseen. Jarrut käytiin läpi, sisustaa vähän siistittiin, koelauta vaihdettiin yms. ja sitten tuli Duettista ajokuntoinen. Muutama päivä kruisailtiin siirtokilvillä, kunnes lämmityslaitteen moottorista meni laakerit ja takajarrusylinteri rupes vuotamaan. Tämän jälkeen jäi duett seisomaan ja välillä yrittäny jotain tehdä. Vielä on vähän tekemistä ennen leimaa; Pakosarjantiiviste vaihtaa, takajarru korjata, lasinpyyhkijän vivusto paikalleen, ovipahvit kiinnittää ja korjata tai vaihtaa uus lämmityslaitteen moottori.





Sitten löytyy PV 544 vm64 projekti, jolle en itse ole vielä tehnyt mitään. Haaveita tämän auton osalta on paljon


Olis vielä Kilpa PV. Pistetään nyt pari kuvaa, saattaa olla, että kaikki ei tykkää, mutta laitetaan kumminkin





Tuommonen kapistus. Kevään aikana tarkoitus käydä koko auto läpi. Kone, laatikko ja perä auki ja tarkastaa. Hitsata pari uutta kaariputkea ja maalata, että on edustavan näkönen heinäkuun lopulla kardaanikunkussa

Laitetaan nyt loppuun vielä pari fiilistelykuvaa.


Saa kommentoida vapaasti
