Futurez  Kulkukoira

940:n uusi ahdin?

  • 101 Vastauksia
  • 34801 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #60 : 16.06.2011, 21:34:45 »
no voi kakka.. se on ongelma. Mutta pitää jättää nyk. pakosarja ja turbo sitte halliin katsastusta varten. Tai etsiä kiva katsastussetä :-\ Turhauttavaa tämmönen.. Rupea pätölapusta moisia summia maksamaan!
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #61 : 17.06.2011, 10:53:09 »
Valtuutettu tutkimuslaitos tarkoittaa käytännössä VTT:tä, ja päästömittaus on alkaen 3500€. Yleensä tämä ensimmäinen mittaus ei riitä, ja seuraava oli muistaakseni n. 1500€.

Vähäpäästöisen ahdetun moottorin muutoksista onkin jo keskusteltu toisaalla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5896.0

ja perusteluja lakiteksteineen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2608.0
Mistä oi 3500e oikein on tullut?
Ennen vanhaa se oli noin 10tmk ja euroina joku 1500-1700e.

Edit: tällainen tieto on vuodelta 2007:

Kysymäsi mittaus maksaa 1800 EUR + ALV 22%, edellyttäen, että yksi mittaus riittää (tulos <70% raja-arvoista).
Lisäajot á 500 EUR (+ALV), tarvitaan enintään kaksi.

« Viimeksi muokattu: 17.06.2011, 10:54:45 kirjoittanut usu »

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #62 : 17.06.2011, 20:14:11 »
Edellisessä elämässä jouduin työn puolesta painimaan lähes uusien autojen virittämisten kanssa, lähinnä tehdastakuun voimassa oloa ajatellen. Samassa yhteydessä tuli myös kädenvääntöä erään juipin kanssa, joka oli lastuttanut ja vaihtanut ahtoputkistoja/cooleria, eikä millään meinannut ymmärtää että takuu raukesi juuri noiden muutosten vuoksi. Siinä vaiheessa jouduttiin myös turvautumaan lakikirjaan, joka siis myös yksiselitteisesti kieltää moisen.

Tämä juippi sitten meinasi, että jos auto täyttää lain pykälät, täytyy myös takuun säilyä (mikä ei pidä paikkaansa, takuu on valmistajan vapaaehtoinen lisäturva. Virhevastuu- ja kuluttajansuoja laki on sitten asia erikseen). Hän oli sitten selvitellyt tuota päästömittaus asiaa, ja kertoi hintaluokan olevan tuo ~3500€. Saattaa olla että tuo oli arvioitu kokonaiskulu (1800 + ALV=2214, + 2*500*1,23=1230, yhteensä 3444€).

Toisessa topicissa tästä aiheesta kirjoitinkin, että joku innokas kerholainen voisi selvittää, mitä tuo mittaus ihan oikeasti maksaa ja voiko sen tehdä muu kuin VTT
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5896.new;topicseen#new

Olkoon sitten vaikka tuon 3444€, niin monelle se on niin suuri kasa rahaa, että mieluummin mennään harmaalla alueella (mikä ei tietysti ole se oikea tie viime kädessä).

Ja sitten palataan aiheeseen... :facepalm:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa lateshow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #63 : 19.06.2011, 13:23:51 »
Anteeksi topicin lainaus mutta voisiko joku kertoa miten nuo pakopesien kuoret menevät yksiin esim 13c ja 13g ahtimien välillä tietääkö kukaan?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #64 : 19.06.2011, 13:26:27 »
Anteeksi topicin lainaus mutta voisiko joku kertoa miten nuo pakopesien kuoret menevät yksiin esim 13c ja 13g ahtimien välillä tietääkö kukaan?

Sopivat suoraan.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #65 : 27.06.2011, 21:38:03 »
Tämä nyt ei ihan tänne kuulu, mutta laitetaan kuitenkin. Sopiiko tämä korjaussarja omaan mitsun 13c hyrrään, kuten tuotteessa mainostetaan. Siinä on kuitenkin mainintaa jostain littanasta juoksupyörän taustasta ja kuvista selviää että toistakin mallia on olemassa. Myytävä tuote on littanaan malliin. Onko noi original 940 -95 b230fk mitsu td04h 13c turbot aina tolla littanalla pyörällä?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Repair-Kit-VOLVO-740-940-960-TD04H-13C-49189-0100-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2a110f6365QQitemZ180674847589QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Taisi selvitäkin... eli toi superback on noissa 13t ja 15t malleissa ym vastaavissa.

Mutta onko noissakorjaussarjoissa, mitä tuolla on myynnissä laadullisia eroja. Noi Xaviar setin myyntipuheet ainakin on vakuuttavia.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2011, 21:49:03 kirjoittanut Laakeririkko »

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #66 : 21.08.2011, 19:00:18 »
Ja seuraava kysymys näihin mitsun pakopesiin liityen: Kuinka olette sovittaneet nro 7 vinkkelilähdöllä olevan pakopesän vakio 940 pakosarjaan? Suoriin pesiinhän ei tarvitse kuin porata kierteet pinnapultin reiästä pois, mutta tuossa tapauksessa ei mahdu mutteri paikalleen.

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #67 : 24.08.2011, 21:59:26 »
 ??? Onko tuo Mitsun 19 T miten paljon parempi kuin Mitsun 15 G ? Eli näin käyttöviritetyssä (B230 ET / LH2.4  / VX3 //Large kiinacooler ) kombossa huomaako eroa missä ? herääkö helpommin ? Puskeeko paremmin ylärekisterissä ? Kannattaako ? (vimeiseen ei tarvi vastata ;)  ) ;D

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #68 : 25.08.2011, 12:30:52 »
??? Onko tuo Mitsun 19 T miten paljon parempi kuin Mitsun 15 G ? Eli näin käyttöviritetyssä (B230 ET / LH2.4  / VX3 //Large kiinacooler ) kombossa huomaako eroa missä ? herääkö helpommin ? Puskeeko paremmin ylärekisterissä ? Kannattaako ? (vimeiseen ei tarvi vastata ;)  ) ;D

Herää hieman myöhemmin (200rpm?), mutta kun alkaa tuottamaan, niin selvä ero 15G:hen varsinkin ylhäällä. Varmaan jotain 40-50hv sillä irtoaa enemmän, jos paineet samat  ::)
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #69 : 25.08.2011, 20:37:01 »
Minäkinpä tuun kyseleen. Elikkäpäkön turbon imupuolelta löyty öljyä ja on sitä ahtoputkistossakin asti, sekä akselilla tuntuu selvä päittäisvälys. Niin oisko nyt vähän niinkön tarpeellista uusata ahdinkin samaan konkurssiin kansirempan kanssa? Autonahan siis toimii tuo allekirjoituksen 940 B230FT vm.91. Lähinnä nyt kiinnostaisi että minkälaista ahdinta sinne kannattaisi suunnitella? Hinta sais olla kohtuullinen ja mitään virivirimoottoria tästä ei tule kun autolla on kuitenkin tarkoitus ajaa kesät talvet joka päivä. Joku huollettu käytetty vai suosiolla uus? Oon vielä niin untuvikko näitten turpovolvojen kanssa että en ees tiiä mikä ahistin siellä nytten on, vakio vissiin mutta siihen loppuu mun tietämys...  :idiot2: ;D

Vai onko vaihtoehtona että ajan tuon nykysen kertakaikkiaan loppuun ja vaihan ahtimen myöhemmin kun on enempi paalua?
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #70 : 26.08.2011, 10:26:13 »
Minäkinpä tuun kyseleen. Elikkäpäkön turbon imupuolelta löyty öljyä ja on sitä ahtoputkistossakin asti, sekä akselilla tuntuu selvä päittäisvälys. Niin oisko nyt vähän niinkön tarpeellista uusata ahdinkin samaan konkurssiin kansirempan kanssa? Autonahan siis toimii tuo allekirjoituksen 940 B230FT vm.91. Lähinnä nyt kiinnostaisi että minkälaista ahdinta sinne kannattaisi suunnitella? Hinta sais olla kohtuullinen ja mitään virivirimoottoria tästä ei tule kun autolla on kuitenkin tarkoitus ajaa kesät talvet joka päivä. Joku huollettu käytetty vai suosiolla uus? Oon vielä niin untuvikko näitten turpovolvojen kanssa että en ees tiiä mikä ahistin siellä nytten on, vakio vissiin mutta siihen loppuu mun tietämys...  :idiot2: ;D

Vai onko vaihtoehtona että ajan tuon nykysen kertakaikkiaan loppuun ja vaihan ahtimen myöhemmin kun on enempi paalua?

15G on passeli, joita löytyy ihan kohtuu hintaan. Esim. JuhaU:lla nyt muutama myynnissä, mutta kaipaavat laakerointia. Firmat ottavat varmaankin noin 200€ laakeroinnista, joten kysy Juhalta hintaa vaikka valmiiksi laakeroituna, niin saat huolletun ahtimen.

Tuon kaveriksi sitten joudut hommaamaan lastun ECU:un, ja mahdollisesti hommaamaan uuden downpipen.
Sitten kun nälkä kasvaa, niin uusi cooleri ja suuttimet, niin voit vähän paineita nostella enemmän.
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #71 : 26.08.2011, 13:55:35 »
Elikkä joo. 15G on Mitsun ahdin? Ei kuulosta pahalta. Mitenkä sitten tuo lastuhommeli, mistä saa ja mitä maksaa ja kuinka paljon nousee kulutus? Auto on siis emännällä arkiajossa taas heti kun se toimii. Ja sitten tämä että kuinka paljon ja millä lailla DP:tä pitää nysvätä laittaissa tuo em. hyrrä? Työtilana toimii rivitalon sepelillä kuorrutettu ulko-oven edusta. Eli mistään hitsuuhommista tai muista on aivan turha haaveilla tässä vaiheessa. Kertokaa tyhmälle lisää :D
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #72 : 26.08.2011, 14:08:02 »
Elikkä joo. 15G on Mitsun ahdin? Ei kuulosta pahalta. Mitenkä sitten tuo lastuhommeli, mistä saa ja mitä maksaa ja kuinka paljon nousee kulutus? Auto on siis emännällä arkiajossa taas heti kun se toimii. Ja sitten tämä että kuinka paljon ja millä lailla DP:tä pitää nysvätä laittaissa tuo em. hyrrä? Työtilana toimii rivitalon sepelillä kuorrutettu ulko-oven edusta. Eli mistään hitsuuhommista tai muista on aivan turha haaveilla tässä vaiheessa. Kertokaa tyhmälle lisää :D


Tuo 15g on mitsun ahdin, peräisin etuveto volvosta. Downpipen, eli pakoputken ensimmäisen osa, eli se osa joka pultataan ahtimeen, on erilainen kun nykyisessäsi.    Vino kun nykyinen on suora.

Eli käytännössä joudut vaihtamaan tuon downpipen alkuosan, (hitsaushomma) tai hommaamaan valmiin downpipen vinolla lähdöllä. En kyllä tiedä onko moista edes myynnissä 9sataseen??

Myös ahtimesta piti pakopesää kääntää ym. ennen hommaa tekemättömälle hankalaa(?) nysväystä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #73 : 26.08.2011, 14:40:13 »

Tuo 15g on mitsun ahdin, peräisin etuveto volvosta. Downpipen, eli pakoputken ensimmäisen osa, eli se osa joka pultataan ahtimeen, on erilainen kun nykyisessäsi.    Vino kun nykyinen on suora.

Eli käytännössä joudut vaihtamaan tuon downpipen alkuosan, (hitsaushomma) tai hommaamaan valmiin downpipen vinolla lähdöllä. En kyllä tiedä onko moista edes myynnissä 9sataseen??

Myös ahtimesta piti pakopesää kääntää ym. ennen hommaa tekemättömälle hankalaa(?) nysväystä.

Pari tarkennusta tähän.....

15g ahtimiin saa myös samalla lähdöllä olevaa pesää kuin 940 vakiossakin on. Eilen juuri annoin ko ahtimen kaverille palkaksi tallin sähköhommista.

Volvoissa on 3 erilaista pakoputken lähtöä noissa ahtimissa.
* kartio (ahdistavin)
* suora (vähemmän huono)
* vino (huonoista paras)

Ahtimen pakopesää ei tarvitse kääntää. Pakopesän kiinnityspinnasta pitää ottaa ne 2 pinnapulttia pois. Muuten bolt on.

Hukkaportin kellolle pitää tehdä uusi kiinnitysrauta.

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #74 : 26.08.2011, 15:11:44 »
Volvoissa on 3 erilaista pakoputken lähtöä noissa ahtimissa.
* kartio (ahdistavin)
* suora (vähemmän huono)
* vino (huonoista paras)

Ahtimen pakopesää ei tarvitse kääntää. Pakopesän kiinnityspinnasta pitää ottaa ne 2 pinnapulttia pois. Muuten bolt on.

Hukkaportin kellolle pitää tehdä uusi kiinnitysrauta.

Kuinkahan tuon vinon pesän sovittaminen menee? Pinnapulttien poisto ei ihan yksistään riitä, jotta sopisi 940 pakosarjaan heittämällä.
Muistakin ne pinnapulttien kierteet on porattava pois, mutta se nyt taas helppoa. Vinon nro 7 pesän kanssa ei mutteri vaan mahdu pakopesän ja laipan väliin yhdessä nurkassa.


 

Proturbo  Autodiagnoosi