Autoracing  KL-varaosat

B230 kolinat (piston slap)

  • 29 Vastauksia
  • 9651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6644
  • Global alligator
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #15 : 26.08.2024, 15:53:12 »
Ihan kuin ois kaksoismassavauhtipyörä. Mitä nyt äänestä tolkkua saan. :P
Onko vauhtipyörää vaihdettu koskaan?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #16 : 26.08.2024, 15:56:25 »
Ihan kuin ois kaksoismassavauhtipyörä. Mitä nyt äänestä tolkkua saan. :P
Onko vauhtipyörää vaihdettu koskaan?
Ei ole vaihdettu. Olisiko se vaarallinen vika, entä kallis vaihtaa?

edit. Oireileeko se jotenkin muuten, kun se vika pahenee?
Ei ole hajuakaan mistä päästä se vaihdetaan, menisikö se kytkinremontin kanssa?  ::)
« Viimeksi muokattu: 26.08.2024, 16:11:29 kirjoittanut Pepo »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6644
  • Global alligator
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #17 : 26.08.2024, 16:31:56 »
Ota huomioon että enhän voi vannoa että siinä vika on mutta kyllä se noilla kilsoilla väljä on.
Mikä vuosimalli?

Kato luetteloista hinta. Kai se vauhtipyörä maksaa muutaman satasen, ainakin etuvetoon. Joku ehkä n. 300-600€?
Samalla uus asetelma, levy ja painelaakeri.

Voi olla vaikea löytää tuota vauhtipyörää mutta voihan siihen laittaa normaalin vauhtipyörän ja siihen sopivan kytkinpaketin.

Nimenomaan kytkinremontissa kun paikat on auki, vaihteisto irti.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #18 : 26.08.2024, 17:05:59 »
Ota huomioon että enhän voi vannoa että siinä vika on mutta kyllä se noilla kilsoilla väljä on.
Mikä vuosimalli?

Kato luetteloista hinta. Kai se vauhtipyörä maksaa muutaman satasen, ainakin etuvetoon. Joku ehkä n. 300-600€?
Samalla uus asetelma, levy ja painelaakeri.

Voi olla vaikea löytää tuota vauhtipyörää mutta voihan siihen laittaa normaalin vauhtipyörän ja siihen sopivan kytkinpaketin.

Nimenomaan kytkinremontissa kun paikat on auki, vaihteisto irti.
-98 vuosimalli

Siinähän näyttää olevan skandiksella tonnin muunnossarja normaaliin, muista ei ole tietoa.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankshaft/flywheel-conversion-kit/1052166/

Luulisi että se alkaisi pahemmin oireilla ennen kuin se menee kokonaan.
Joku siellä kytkimen/vaihteiston tienoilla on kloksahdellut  tyhjäkäynnin miswire:llä, tai kun huonosti vaihtaa vaihteen, jo siitä lähtien kun ostin tuon. Kai sillä on vedetty asuntovaunua.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2024, 17:16:50 kirjoittanut Pepo »

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #19 : 26.08.2024, 18:42:36 »
Oma B230ET joka ajettu vasta 220tkm tekee myös tuota mäntä-ääntä mutta ei ole jatkuvaa vaan katoaa välillä ja tulee takaisin.
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '88 Dodge Ram D250, '95 Mazda 323

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6644
  • Global alligator
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #20 : 26.08.2024, 19:26:53 »
ET:ssä ei ookaan massapyörä vaan ihan kunnollinen normaali potta. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #21 : 26.08.2024, 20:00:32 »
Kumma kun se on niin tarkka lämmöstä, 10km maantieajo ei vielä riitä kälkätykseen. Ja 10 minuutiksi sammutus, niin ei kuulu enää.
Ääni ei kuulosta vielä kovin pahalta. Tähän mennessä todennut että jos jokin ei kuulosta rumalta niin se ei ole vika vaan ominaisuus. Toivottavasti tämä ei ole poikkeus sääntöön. ::)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6644
  • Global alligator
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #22 : 27.08.2024, 08:13:07 »
Niinkuin kans sanoin jo aiemmin että en voi sanoa että ääni tulee vauhtipyörästä, tuli vaan ensimmäisenä mieleen.
Lämpötilajuttu tuntuu vähän oudolta. Ei se piston slap kyllä pikku pysäyksellä häviä.

Ei se vp yleensä räjähdä, tosin silläkin raja tulee joskus vastaan ja kyllä sen sitten huomaa. :D
Jos säästellä haluaa niin antaa palaa sit vaan.
Jos on kovin paha meteli niin katsuri saattaa kirjata asiaankuulumattoman äänen.

Voithan kysäistä joltain paikalliselta hyvältä korjaamolta mielipidettä tuohon ääneen, se on ihan eri juttu kun pääsee kuuntelemaan paikalle eikä vain videolta. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #23 : 27.08.2024, 11:38:08 »
Oma B230ET joka ajettu vasta 220tkm tekee myös tuota mäntä-ääntä mutta ei ole jatkuvaa vaan katoaa välillä ja tulee takaisin.

Oma B230ET teki aikoinaan juuri samaa, kun lämpimänä kävi tyhjäkäyntiä niin välillä tuli sellainen käläkäläkälä, hetken hiljaista ja taas uudestaan tuollainen ehkä 5-10s kalkatus. Ja pelkästään lämpimänä, ei ikinä kylmiltään. Koneeseen vaihdettiin laakerit ja suorat veivitkin mutkalla olleiden linnunluiden tilalle mutta mitään muutosta ei ikinä ääneen tullut.

Luulisi että piston slap on pahimmillaan nimenomaan kylmänä kun mäntä ei ole ehtinyt lämmetä ja välys siten kiristyä?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #24 : 07.11.2024, 14:55:14 »
Lisää luontoääniä:
Mikähän tämä kläklätys on tuulettimen/jakohihnan tienoilta? Esiintyy vain lämpimällä koneella.

https://www.youtube.com/shorts/5vAR8tfFOHs

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #25 : 07.11.2024, 17:37:42 »
Vesipumpun laakeri tai viskokytkin hajoamassa.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #26 : 07.11.2024, 18:03:42 »
Vesipumpun laakeri tai viskokytkin hajoamassa.
Tiheneekö kläklätys kierroksien mukana kummassakin tapauksessa, siis kun laittaa lisää kierroksia?

Tai olisko jotain muuta konstia jolla erottaisi kumpi se on?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2024, 19:12:16 kirjoittanut Pepo »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #27 : 07.11.2024, 20:28:36 »
Tai olisko jotain muuta konstia jolla erottaisi kumpi se on?
Visko irti hetkeksi niin voi sulkea sen pois jos äänet jatkuu.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #28 : 07.11.2024, 21:13:26 »
Tuulettajan siivistä kiinni ja  pyöräytät sen pitäisi olla vähän tahmea pyörimään, pykältää ei saa.
Joutuu hihnat, vesipumpun hihnapyörän ottamaan pois jos viskossa ei tunnu mitään outoa.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 kolinat (piston slap)
« Vastaus #29 : 20.11.2024, 12:50:04 »
No eipä se tainnut olla kuin liian löysä hihna, Huotarit korjasi ilmaiseksi muun ohessa.
Miksei tässä hihna vingu niin kuin muissa autoissa niin tajuaisi itsekin vian?   :juhau:

 

Proturbo  Autodiagnoosi