TamCar  KKD Motorsport

Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97

  • 24 Vastauksia
  • 8787 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #15 : 10.03.2011, 08:12:03 »
Lähtihän se holkki viimeinkin sitten irti. Järeällä ulosvetimellä ja hitsipillillä. Oli perkele ruostunut kiinni vaikka on vaihdelaatikon sisällä ja koko ajan öljroiskeessa. Käsittämättömän typerä rakennelma. Holkin takana oleva O- rengas estää vaihteistoöljyn pääsyn rihlalle tosin myös ulosvuotamisen rihlaa pitkin, mutta kait siihen olisi voinut kehitellä toisenlaisenkin tiivistyksen. Eräs ystävällinen palstan seuraaja pisti aiheeseen liittyvän linkin, taisi tulla kanadasta päin. Siinä oli kehitelty voitelu tuohon sutena syntyneeseen ratkaisuun. Aion todellakin matkia sitä oli nimittäin senverran kova homma irrotta holkki (ja palovaarallinen). Olen liki 40 vuotta painiskellut raskaan kuljetuskaluston korjaushommissa joten ei jumissa olevat osat ole vieraita mutta tämä osa-alue kyllä hämmästyttää surkeudellaan ja se on käytössä vielä melko uusissakin nelivedoissä. No nyt pääsee kasailemaan . Kiitoksia avuta kaikille vastanneille kumminkin.   

Paikalla Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6118
  • Teiden tukko
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #16 : 10.03.2011, 09:37:26 »
Lähtihän se holkki viimeinkin sitten irti. Järeällä ulosvetimellä ja hitsipillillä. Oli perkele ruostunut kiinni vaikka on vaihdelaatikon sisällä ja koko ajan öljroiskeessa. Käsittämättömän typerä rakennelma. Holkin takana oleva O- rengas estää vaihteistoöljyn pääsyn rihlalle tosin myös ulosvuotamisen rihlaa pitkin, mutta kait siihen olisi voinut kehitellä toisenlaisenkin tiivistyksen. Eräs ystävällinen palstan seuraaja pisti aiheeseen liittyvän linkin, taisi tulla kanadasta päin. Siinä oli kehitelty voitelu tuohon sutena syntyneeseen ratkaisuun. Aion todellakin matkia sitä oli nimittäin senverran kova homma irrotta holkki (ja palovaarallinen). Olen liki 40 vuotta painiskellut raskaan kuljetuskaluston korjaushommissa joten ei jumissa olevat osat ole vieraita mutta tämä osa-alue kyllä hämmästyttää surkeudellaan ja se on käytössä vielä melko uusissakin nelivedoissä. No nyt pääsee kasailemaan . Kiitoksia avuta kaikille vastanneille kumminkin.

Hyvä että ongelmassa on päästy eteenpäin.  :hello: Lämpö on kyllä hyvä keino vedon lisäksi jumiutuneissa osissa, sen olen töissä huomannut.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa miku_s

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #17 : 11.03.2011, 11:35:58 »
Kiitos vinkeistä itellä tuo sama homma edessä kunha aika riittää.. nyt tietää miten se on mahdollista saada irti.
Volkswagen Passat 3C 2.0tdi 4Motion

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 838
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #18 : 14.03.2011, 15:28:05 »
Onhan se todella paha ottaa jos ei ole käytössä siihen nimenomaan tarkoitettua ulosvetäjää. Sillä se lähtee kuin vanhasta ihmisestä.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #19 : 16.03.2011, 09:09:43 »
Rohkenen epäillä sitä merkkityökalua tällaisessa tapauksessa. Ainakin kuvan mukaan se ei ole kovin tukevan näköinen laite. Kyllähän se uusi holkki sitten liukui paikalleen ja irtosi ihan siirtoleukapihdeilläkin sen jälkeen kun rihla oli saatu putsattua ja rasvattua. Irroituksessa käyttämäni ulosvetäjän keskipultti oli kokoa M.16mm. ja jouduin pyörittämään sitä noin puolenmetrin mittaisella jatkovarrella kahdella kädellä vääntäen ja lisäksi holkki oli kuumennettu jo siniseksi etukäteen. Lähtien sitten narahdellen ulospäin milli kerrallaan, Joten hyvin pysyi ainakin tämä tapaus paikallaan. Tehdastyökalu ottaa kiinni holkin sisältä lukkorengasuraan kiilautumalla. Omavalmistamani oli pultattu holkin läpi 4 pultilla. Voin lähettää kuvan sähköpostilla jos jollakin on samanlaisia ongelmia. Vähän metallimiestaitoja, Sorvi, hitsauslaite  ja kierteentekovälineet kyllä tarvitaan luomuksen aikaansaamiseksi. Nyt Volle on taas ajossa ja hyvin raapii joka kulmasta.     

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 838
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #20 : 16.03.2011, 13:56:54 »
Merkkityökalulla ja siihen liitetyllä prässillä lähti kivutta vaikka voin vakuuttaa, että h******n lujassa sekin siellä istui.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #21 : 16.03.2011, 14:02:37 »
Ahaa! Siinä oli siis hydrauliikkaa mukana? olenkin sitten nähnyt kyseisestä vempaimesta vain puolet. No nyt sitten tiedän senkin. Meinasin itsekin kehitellä hydraulisen ulosvetimen seuraavaksi, mutta ei onneksi tarvinnut. 

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 805
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #22 : 03.04.2011, 15:43:15 »
Lähtihän se holkki viimeinkin sitten irti. Järeällä ulosvetimellä ja hitsipillillä. Oli perkele ruostunut kiinni vaikka on vaihdelaatikon sisällä ja koko ajan öljroiskeessa. Käsittämättömän typerä rakennelma. Holkin takana oleva O- rengas estää vaihteistoöljyn pääsyn rihlalle tosin myös ulosvuotamisen rihlaa pitkin, mutta kait siihen olisi voinut kehitellä toisenlaisenkin tiivistyksen. Eräs ystävällinen palstan seuraaja pisti aiheeseen liittyvän linkin, taisi tulla kanadasta päin. Siinä oli kehitelty voitelu tuohon sutena syntyneeseen ratkaisuun. Aion todellakin matkia sitä oli nimittäin senverran kova homma irrotta holkki (ja palovaarallinen). Olen liki 40 vuotta painiskellut raskaan kuljetuskaluston korjaushommissa joten ei jumissa olevat osat ole vieraita mutta tämä osa-alue kyllä hämmästyttää surkeudellaan ja se on käytössä vielä melko uusissakin nelivedoissä. No nyt pääsee kasailemaan . Kiitoksia avuta kaikille vastanneille kumminkin.

Kulmavaihteen holkin voitelu on kyllä outo tapaus laatikon päässä.
Holkin pää on stefan takana, ja stefan takaa näkyy myös akselin laakeri, joten siellä on myös laatikon öljyä sen voiteluun. Mitään tiivistettä ei näy boorien ja laakerin välissä.
Tästä huolimatta tuo holkki ruostuu akselille, koska ei saa edes roiskeina öljyä pintaansa.

Kulmavaihteen puolella holkki onkin sitten täysin asennusrasvan varassa.
V70 D5 AWD R-Design -13

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #23 : 08.04.2011, 13:33:49 »
Voitelua voi itse parantaa siten että poraa reiän kulmavaihteen kylkeen  ja kierteittää sen sekä kiertää siihen putkenpätkän johonka letkunpätkä menemään ylös konehuoneeseen. Poraus tehdään siihen kohtaan joka vie laatikoisen välissä olevaan tilaan. Se täytetään öljyllä sen letkun avulla. Homma kannattaa tehdä siinävaiheessa, kun vaihtaa holkin. Kiinnityslaippa pitää tiivistää tiivistesilikonilla ettei voiteluöljy valu laippaliitoksesta pihalle. itse laitoin 1/4" R eli pienehkö putkinatsa. Johon  10 mm letkua 1m. Tiputtelen letkusta silloin tällöin muutaman lusikallisen öljyä laatikoiden välissä olevaan tilaan.   

Poissa j0ne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakolaatikon booriholkki 850 AWD -97
« Vastaus #24 : 08.06.2011, 21:50:00 »
nuo holkit on lähtenyt ihan hyvin kun ensin ottaa sen stefan pois että pääsee lämmittämään (hyvä vähän vajuttaa laatikkoöljyäkin samalla.)  Lämmittää reilusti, ja irroitus paineilma vasaralla. Just mahtuu täryyttämään siihen holkin ulkoreunaan, ja se holkki on kuitenkin sen verran pehmeä, että vasaran kärki tekee siihen loven, eikä luiskahda pois.

 

Carcom Oy  Ateho