TamCar  KKD Motorsport

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 1954 Vastauksia
  • 374991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Tähän ketjuun keräämme jatkossa yleisen keskustelun E85-polttoaineesta, sen saatavuudesta, hinnoista ja käyttökokemuksista.

Näistä E85 muunnossarjoista, softamuutoksista, vastusmodeista yms. aiheista keskusteluun on oma topic tekniikkapuolella: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932

Virityspuolelta löytyy vielä topic koskien E85 käyttöä virityskäytössä

Taavi H.



Täälläkö ei muka vastaavaa vielä ollut? Landiaan moisen perustin, ko. polttoaineeseen liittyvää keskustelua pystyyn vain  ;)

Milloin lie st1 laajentaa jakelua tänne korkeammalle Suomeen? Ei olekaan taas hetkeen kuulunut mitään..

http://www.st1.fi/index.php?id=2798

(siirtäkää muualle jos parempi)
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 19:13:37 kirjoittanut Taavi.H »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #1 : 02.03.2011, 17:52:20 »
Kokkolassa oli jo pistooli asennettu RE85 polttoaineelle. Piti oikein toiseen kertaan katsoa että näänkö oikein. Ihan lähiviikkoina ilmeisesti sitä jo saa sieltä kuulemma.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #2 : 02.03.2011, 18:03:15 »
Kokkolassa oli jo pistooli asennettu RE85 polttoaineelle. Piti oikein toiseen kertaan katsoa että näänkö oikein. Ihan lähiviikkoina ilmeisesti sitä jo saa sieltä kuulemma.
Ohoh  :o Sitähän voisi olettaa että kohta näkyy Jyväskylän pistooleissakin moisia merkkejä, st1 kuitenkin?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #3 : 02.03.2011, 22:17:07 »
Jos tuota näillekki kylille tulee niin taitaa olla yks lysti tuon 20v ruoskan bensalinjojen kannalta vaikka re85  tankkailiski. Eiköhä ne kuivat ja halki oo jo enemmän tai vähemmän joka tapauksessa. Saahan sitä letkua ja tiivistettä kaupasta. Pistää viel vähä mustasta tai pö pistoolista perään.  V:>

Kyl täs näillä hinnoilla on kohta johonki tommossee ratkasuu siirryttävä. Häkäpöntön vois tietty paukauttaa.

 ;) http://www.adressit.com/bensa_hinta_liian_korkea
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10074
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #4 : 02.03.2011, 22:25:44 »
;) http://www.adressit.com/bensa_hinta_liian_korkea
Voi olla että pitäis paria muutakin veroa nostaa kuin tuolla ehdotettua alkoholoveroa jos polttoaiverosta luovuttaisiin.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #5 : 02.03.2011, 22:58:57 »
Joo ei se ihan noin yksinkertaista ole valitettavasti  :'(
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #6 : 03.03.2011, 18:02:29 »
Ohoh  :o Sitähän voisi olettaa että kohta näkyy Jyväskylän pistooleissakin moisia merkkejä, st1 kuitenkin?

Juu st1 on asema. Kuulemma harrastajat olleet aktiivisia niin saaneet st1:n innostuun e85 tuomisesta. :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #7 : 06.03.2011, 15:25:56 »
Juu, täällä ajeltu tolla mönjällä jo 2009 kesästä lähtien, S90 on varmistettu toimivan E85:llä moitteetta ainoastaan pienellä moottorilämpöanturin vastusmodilla.

340DL volvo ahdetulla vinokoneella tykkää tuosta kovasti, samaten veneen samanlainen moottori.

Ainoa ongelma tällä hintatasolla on että E85 ei ole halvempaa ajaa kun 95E10 99% tapauksista. S90 kuluttaa 23-27% tuota lientä enemmän kun 95:sta (oli sitten E10 tai E5) ja hinta ero on 30snt (viimeksi suomenojan asemalla 1,469 vs 1,169) eli hinta eroa on 25,6% ja keskimääräinen kulutusero on noin 25% JOS ajetaan 50/50 maantie/kaupunki. Kaupungissa kulutusero 27%, eli jos pyöritään vaan kaupungissa ni miinukselle menee omassa tapauksessa. Maantiellä päästään aivan hienoisesti plussalle.

Tosin jos ostaisi tuollaisen ostrich eprom emulaattorin ja vähän "säätelisi" Motroniccia, ni ehkä saisi tuon maantiekulutuksen järkevämmälle tasolle ja ehkä siellä on lambda-kartta josta saisi vedettyä seokset maantieajossa laihemmalle -> vähemmän kulutusta jopa 30%.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #8 : 06.03.2011, 15:28:42 »
SJS et varmaan ns omilla kartoilla kulkevalla vehkeellä (340dl) ole kulutusta mittaillut? Tuo kiinnostais kovasti mihinkä tuloksiin päästään kulutuksessa jos ohjaus optimoidaan viinalle vs. bensa..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #9 : 06.03.2011, 16:08:41 »
SJS et varmaan ns omilla kartoilla kulkevalla vehkeellä (340dl) ole kulutusta mittaillut? Tuo kiinnostais kovasti mihinkä tuloksiin päästään kulutuksessa jos ohjaus optimoidaan viinalle vs. bensa..
Ei oo ehtiny, mut bensalla (98E5) tuo kulki 7,2 keskikulutuksella, E85 vaikuttais 10 olevan lähellä totuutta jostain syystä... ei voi laihemmalle laittaa kun nykii... teoriassa pitäis kulkea 8,5 nurkilla... kaupungissa 20L on lähempänä totuutta kun 15 jostain syystä... bensakartat on samat, ainoastaan 1,3 kertoin on laitettu ja lambdakartat on hitusen laihemmat E85:lle...

En tiedä mistä syystä ryyppää niin paljon, ilmeisesti kiihdytysrikastusta liikaa ja sit lambda tossa temppuilee välillä (ostin uuden jo).

Veneen B254 kone taasen syö vain suhteessa huomattavasti vähemmän, bensalla kulutus pyörinyt 0,86-1,02 välillä 7 vuoden mittaukset 2004-2009 ja 2010 kesä 1,18L/mpk E85:llä, ja kone 9,7 puristeinen 16v 2,5L B234F imusarjalla ja megaruutalla ja sama ohjelma kun 340 volvossa... Jopa ahtimella tein kokeiluja viimekesänä, tänä kesänä yritetään epäonnistumisen jälkeen uudelleen. :)

Tosin veneen kone käy ajossa 2900-4000rpm kun ajetaan matkaa ja MAP pyörii 75kPa ympärillä jatkuvasti, vain moottorijarrutuksella menee tuon alle ja seokset on 17AFR nurkilla (bensa AFR verrannainen siis), eli lambda=1,16, sitä laihemmalla alkaa pätkimään. Bensalla en uskaltanut mennä 16,4 AFR:ää (lambda1,12) laihemmalle, sit hävis tehot :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #10 : 06.03.2011, 16:31:33 »
Ei oo ehtiny, mut bensalla (98E5) tuo kulki 7,2 keskikulutuksella, E85 vaikuttais 10 olevan lähellä totuutta jostain syystä... ei voi laihemmalle laittaa kun nykii... teoriassa pitäis kulkea 8,5 nurkilla... kaupungissa 20L on lähempänä totuutta kun 15 jostain syystä... bensakartat on samat, ainoastaan 1,3 kertoin on laitettu ja lambdakartat on hitusen laihemmat E85:lle...

En tiedä mistä syystä ryyppää niin paljon, ilmeisesti kiihdytysrikastusta liikaa ja sit lambda tossa temppuilee välillä (ostin uuden jo).

Veneen B254 kone taasen syö vain suhteessa huomattavasti vähemmän, bensalla kulutus pyörinyt 0,86-1,02 välillä 7 vuoden mittaukset 2004-2009 ja 2010 kesä 1,18L/mpk E85:llä, ja kone 9,7 puristeinen 16v 2,5L B234F imusarjalla ja megaruutalla ja sama ohjelma kun 340 volvossa... Jopa ahtimella tein kokeiluja viimekesänä, tänä kesänä yritetään epäonnistumisen jälkeen uudelleen. :)

Tosin veneen kone käy ajossa 2900-4000rpm kun ajetaan matkaa ja MAP pyörii 75kPa ympärillä jatkuvasti, vain moottorijarrutuksella menee tuon alle ja seokset on 17AFR nurkilla (bensa AFR verrannainen siis), eli lambda=1,16, sitä laihemmalla alkaa pätkimään. Bensalla en uskaltanut mennä 16,4 AFR:ää (lambda1,12) laihemmalle, sit hävis tehot :D
No löytyhän sieltä jonkinlaista kulutusvertailua  ;) Ei vaan taida harrastepelissä tuon polttoainetaloudellisuuden kanssa olla hirveää kanssakäymistä ;D

Paha vertailla mitä maksaapi mutta 98E on sen 1.58e/l ja viina varmaan huitelee siellä reilun euron tietämillä, pistoolia odotellessa.. Seuravaalla jyväskylän reissulla kierrettävä kyllä kaikki st1 mittarit läpi..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #11 : 05.04.2011, 10:47:03 »
Seuravaalla jyväskylän reissulla kierrettävä kyllä kaikki st1 mittarit läpi..
Eipä näkynyt halssilassa eikä ahjokadulla ainakaan vielä pistoolia. Huhut kertoi että lahdesta löytyy pistooli?

E: katos perhana, näkyypä nuo olevan tuolla ST1 sivuillakin http://www.st1.fi/index.php?id=309&maa=station_fin&palvelut[]=62

St1 Espoo Karapellontie    Karapellontie 11 02610 Espoo
St1 Espoo Suomenoja   Martinsillantie 10 02270 Espoo
St1 Helsinki Herttoniemi AW4   Abraham Wetterin tie 4 00810 Helsinki
St1 Helsinki Kyläsaari   Kyläsaarenkatu 21 00550 Helsinki
St1 Helsinki Mäkkylä   Turuntie 2 00370 Helsinki
St1 Helsinki Vallila   Satamaradankatu 4 00510 Helsinki
St1 Hämeenlinna Tiiriö   Tiiriönsuontie 1 13130 Hämeenlinna
St1 Kokkola Heinola   Mestarintie 8 76100 Kokkola
St1 Lahti Renkomäki   Laatukatu 23 15680 Lahti
St1 Mäntsälä Pohjoinen   Pohjoinen Pikatie 8 04600 Mäntsälä
St1 Porvoo Eestinmäki   Suopellontie 1 06450 Porvoo
St1 Tampere Hatanpää   Lokomonkatu 25 33900 Tampere
St1 Vantaa Lentoasema   Ilmailukuja 1 01530 Vantaa
St1 Vantaa Petikko   Tiilipojanlenkki 2 01720 Vantaa

Joko sitä läksis tampesterista hakemaan  :nälkä: :nälkä:

Ja tämmönenkin vielä

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Autot/1194673073848/artikkeli/re85-polttoainetta%20voi%20kohta%20tankata%20koko%20maassa.html
« Viimeksi muokattu: 05.04.2011, 18:16:08 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa TopiK

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 273
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #12 : 05.04.2011, 23:13:28 »
Tuota E85 näköjään alkaa saamaan melkein naapurista. Toimiiko vakio b200F kone tolla €85:llä?
Onko jotain muutoksia, mitä pitäisi tehdä tolle koneelle, että saa toimimaan?
Kysyn vaan ihan utekliaisuuttani ;)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #13 : 05.04.2011, 23:16:16 »
Varmaan joku vastus lämpöanturiin (huijaa kylmärikastukset päälle) niin toimii, mutta järkeä en kyllä vakiokoneessa näe muutakun ympäristö ystävällisyyden. Voitolle tuolla ei nimittäin pääse.. päin vastoin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa TopiK

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 273
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #14 : 05.04.2011, 23:22:36 »
Aattelin lyyä vähän hyrrää kylkeen. Ajattelin lähinnä kun siinä b200f:ssä on se korkea puristus suhde. Eikä huvita juuri huollettua konetta purkaa.
Ja kesä ajokkiin aattelin kyseisen virityksen köpöstellä. :)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90

 

Proturbo  Autodiagnoosi