Etanol.nu foorumilla kerrotaan joistakin merkeistä, joissa huoltoväli vaihtuu 20tkm -> 10tkm, joissakin merkeissä taas ei merkitystä. Foorumin aktiivi Torbjörn kertoo (lainaus alla), että lyhyempi öljynvaihtoväli johtuisi siitä, että etanolia menee öljyn sekaan, eikä se höyrysty niin herkästi pois kuin bensa. Hänen mielestään ei öljynvaihtoväli tarvi erityistä huolta, jos autolla ajetaan parikin kertaa kuukaudessa pitempi lenkki. Luovutan kaiken vastuun lukijalle

nvg
"Det är exakt samma rekommendation som Ford har åtminstone för den äldre generationen Focus FFV. Förmodligen är orsaken till att ha ett kortare oljebytesintervall när bilen körs på E85, att det är större risk att bränsle som sköljs ner i oljan vid kallstarter anrikas med tiden om bilen bara körs korta sträckor så att oljan aldrig blir genomvarm.
När det gäller bensin så avdunstar de lättare kolvätena ganska snabbt och de tyngre kolvätena är så pass lika motsvarande kolväten i motoroljan att det inte gör någon större skada att ha dem där.
Etanol är däremot en kemiskt enhetlig produkt som inte börjar avdunsta alls förrän oljetemperaturen har kommit upp i ett till och för sig välkänt värde (78 °C). Eftersom det går åt mycket värmenergi för att förånga en viss mängd etanol (stor ångbildningsentalpitet) så tar det sin tid även sedan oljan har kommit upp i tillräcklig temperatur, innan all etanol har avdunstat.
Min åsikt är att om en bil som körs på E85 får gå i en längre sammanhängande körning (minst en timmes oavbruten körning sedan motorn har blivit varm) åtminstone ett par gånger i månaden, så behöver man nog inte bekymra sig om de extra oljebytena."