Pitääkin sotkeutua tähänkin ketjuun... niin kuin moneen muuhunkin.
Jenkkikukkojen palstalla olen seuraillut E85 ketjua ja nyttemmin täälläkin, sen verran olen tuossa omassa veskissä kokeillut että ~30% 95e/RE85-seos toimii ilman muutoksia tai ongelmia. Piti kokeilla varuiksi hieman pienemmällä viinamäärällä aluksia, mutta siinä kävi juuri niin kuin yleensä tämmöiselle vähä-älyiselle käy laskutehtävissä. Laskin väärin ja viinaksia lorahti vähän reilummin.
Kävi jo mielessä että nyt meni pieleen, ja vaunu suuttuu. Eikä mitä, toiminta pysyi aikalailla normaalina. Ekalla 10km:lla huomasi että ECU pohtii uuden seoksen säätämistä. Tyhjäkäynti ok, veto ihan ok mutta liikennevaloista lähtiessä lähti ensin normaalisti ja sitten kiihtyvyys ikäänkuin laimeni alkuhyppäyksen jälkeen.
Sinänsä kiihtyi tavalliseen tapaan mutta se alkuhyppäys oli uutta. Auto on sentään ollut jo seitsemän vuotta mulla joten sen tavat on aika tutut.
Mitenkään hirmuisesti en ole vielä päässyt ajamaan noilla bensoilla kun pääasiallinen polttoaine on tuo maakaasu, sen verran kuitenkin että tuo ~30% ei aiheuta mitään vaivoja kulkemisen suhteen. Paksumpaa seosta arvelin vielä jossain vaiheessa kokeilla kunhan tuo tämänhetkinen on käytetty ja tunnusteltu.
Eikä millään raaski ajaa bensarohmulla koemielessä pelkällä bensalla kun tuo kaasuajo on sen verta edullista.
Kulutus ei mitenkään järkyttävästi näyttänyt nousevan, toki tarkat lukemat vaatii vielä lisää ajoa mutta alku ainakin on positiivinen ja tän keijukaisen polttoainekuluissa jokainen euro kotiinpäin on plussaa. Vähän niin kuin elämä on laiffii.

Joku valtava hyppäys kulutuksessa kyllä näkyisi, tällä on niin kova jano että pelkät kylmäkäynnistykset talvisin näkyvät bensamittarissa ilman kovin kummoista laskutikun näpelöintiä. Auto on tuo allekirjoituksen knallipää.