No, sitten vaan ihmettelemään noita muutamia paikkoja annetussa järjestyksessä. Pesurihan ei ruuttaa joka kerta viiksestä vedettäessä, mutta omassani (V70 -07) huomasin että kun käyttää avaimesta virrat pois ja päälle niin ekan kerran viiksestä vedettäessä pyörähtää aina pesuri lampuillekin. Helpottaa vian etsimistä ja korjauksen jälkeista "testaamista".
Minulla V70 D5 2007 ei ruiskuta ellei auto ole käynnissä. Virta-avaimen kakkosasennossa vain tuulilasiin ruiskuaa pesuainetta, ei ajovaloille. Eli korjauksen jälkeinen testaaminen edellyttää joko runsaita turhia ruiskutuksia tuulilasille tai lukuisia käynnistyksiä. Äkkiähän sen tietysti testaa, että toimiiko se ylipäätään, mutta jos haluaa varmistaa, että liitokset eivät vuoda, niin muutaman kerran sitä haluaa ruiskia, jotta saa varmuuden.
Hain AD:sta tarvikepumpun, Meyle merkiltään. Vanhassa luki Valeo. Ennen uuden paikalleen laittamista vertailin moottoreita syöttämällä sähköä napoihin. Vanha oli kuin olikin sökö, enkä ihmettele, sillä löin sen uteliaisuuttani auki remontin päätteeksi ja sisuskalut olivat pelkkää ruosteista murua.
Uuteen on integroitu kumiletkuun menevä liitos, joten originaaliletkusta joutuu poistamaan sen muovisen "pikaliittimen" letkun päästä, vanhan moottorin poistamisen jälkeen. Lähtee pyörittämällä ja vetämällä (lujaa). Lisäksi säiliön puoleinen moottorin kara on Meylen mallissa tyvestään hieman erilainen. Siinä on säteittäisiä tyvivahvikkeita tukemassa karan ja moottorin liitosta, joten moottorin ja suppilotiivisteen/suodattimen kauluksen väliin jää vajaa millin rako. Mutta se ei haittaa tiiveyttä, sillä moottori painaa (niillä tyvivahvikkeillaan) tiivisteen säiliötä vasten, kun laite napsahtaa paikoilleen. Tiivisteen kauluksen ja moottorin väli ei siis ole tiivistettävä pinta.
Muuten tarvikepumppu oli täysin vastaava, enkä joutunut modifioimaan viilaamalla mitenkään, kuten luin jonkun joutuneen. Ja vaikka kyseiselle Meylen osalle ei listata sopivuutta Volvoon (Meyle 313 067 0001). Ehkä pumppu on erilainen alkupään MK2-malleissa. Tässä facelift-mallissa (2006-2007) eroja on yllättävissäkin kohdissa verrattuna vuosimalleihin 2002-2005.
Samalla irrotin sumuvalot ja ehostin niiden linssit. Tuli aika hyvät, noista voi jopa olla jotain hyötyä nyt. Vietin pitkän tovin, kun yritin avata korkeapaineletkun liitosta, joka autossa on kohdassa, jossa letku siirtyy puskurin kuoren puolelle. Jonkunlainen pikaliitos sekin, mutta ei irronnut millään. Osasin onneksi lopettaa ennen kuin rikoin liittimen. Samanlaiselta näyttää kuin poistettava pikaliitos moottorin luona, mutta väriltään kokomusta, kun taas moottorin liittimessä kynnet ovat keltaiset. Moottorin liitos irtosi helposti ja ilman voimaa pienellä talttapäisellä meisselillä niitä kynsiä painamalla.
Pelkkä pesurin pumpun vaihto ei vaadi puskurin irrotusta, vaan pelkkä raottaminen apukuskin puolelta riittänee, jos haluaa optimoida homman. Lisätilaa tarvitaan noin 10-15 cm puskurin ja auton väliin ja uskon puskurin kuoren joustavan helposti sen verran. Minä halusin puskurin kokonaan irti sumuvalohomman vuoksi, halusin auton ulos tallista siksi aikaa. Laitoin lopulta puskurin takaisin autoon ilman sumuvaloja ja peruutin ulos tallista. Pienessä tallissa ei juuri mahdu auton etupuolella työskentelemään, puskurinkin irrotin ajamalla auton vain puoliksi talliin, auton persus yhä tihkusateessa. Letkusto olisi tietysti ollut irti kokonaisuudessaan, kun irrotin vanhan pesurin moottorin, mutta tässä vaiheessa en vielä ollut kiinnostunut irrottamaan puskuria. Uuden moottorin asennuksen ja vuototestausten jälkeen en halunnut samantien purkaa tuota liitosta.
Ja kannattaa jättää täyttämättä se säiliö, mikäli tämä homma on edessä tai keksiä näppärä keino tyhjentää säiliö täyttöreiän kautta. Kuvittelin, että saan uuden moottorin paikoilleen "lennossa", mutta runsas vuoto alkaa heti, kun moottorin nykäisee hieman irti säiliöstä. Ja tämän jälkeen moottori ei vieläkään irtoa autosta, sillä sitä pitää ymmärtää pyörittää noin 90 astetta vastapäivään (auton edestä katsottuna), kunnes letkuliitos sojottaa alaspäin. Jos tiiviste/sihti irtoaa moottorin mukana, niin sen siirto uuteen moottoriin tai säiliöön kestää sen verran, että autotallin lattialle ehtii hulahtaa ainakin puolet täyden säiliön sisällöstä. Säiliön reikäkin on tiivisteen poiston jälkeen noin 20-25 mm, joten virtauma on aika paljon suurempi kuin arvelisi pelkästään uutta osaa katsomalla (moottorin kara max 10 mm). Tässä vaiheessa on tietysti hyvä alkaa etsimään keräilyastiaa, johon loput nesteet valuvat. No, pesuainettahan se vain on.
En kovin pitkää palvelusaikaa odota Meylen pumpulta. Kovin muovisen oloinen. Käyntiäänikin semmoinen rääkäisy, että ei istu Volvon maltilliseen tyyliin ollenkaan. Tämäkin taisi olla se kohta, jossa varaosa olisi pitänyt hakea Siniseltä. Viidenkympin säästö (20 eur vs 70 eur) hupenee, jos tuota joutuu usein vaihtamaan, vaikka nythän sen osaa tehdä nopeasti.
Kaiken kaikkiaan tuo ajovalopesuri on uskoakseni melko turha. Ainoa motiivi vaihdolle oli katsastusmiehen huomautus edellisessä katsastuksessa. Minusta tuntuu, että tuo ei ole toiminut moneen vuoteen, ja jotenkin vain on tiellä pysytty silti. Aiemmilla katsastusmiehillä vain on sattunut parempi aamun avaus. Tai sitten on toiminut, mutta on vain ollut huomattavasti hiljaisempi se Valeo.
Ensimmäinen katsastushuomautus kyseiselle autolle ikinä, muuten, eikä autolle ole erityisiä katsastushuoltoja tehty. Koukattu konttorin kautta, kun muistutus katsastuksesta on tullut. Aika hyvin lähes 300 000 km ajetulle 12-vuotiaalle, mielestäni. Iso selitys sille, että ei ole tarvinnut autoliikkeeseen mennä käymään. Tokkopa se vaihtamalla paranee.