Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä

  • 31 Vastauksia
  • 12078 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« : 05.04.2013, 20:12:14 »
Noniin!

Tuommonen kulkine tuli hommattua ja nyt vähän aikaa ajeltuna on alkanut joku pitämään ikävää kirskuntaa tyhjäkäynnillä. Sekä nyttemmin ilmestynyt kolina moottorijarrulla. Epäilen vahvasti että se tulisi vauhtipyörästä.

Olen haulla yrittänyt opiskella sitä pottapyörä muutosta. Muutos ilmeisesti tapahtuu niin, että vaihdetaan lh2.4 kehällä oleva vauhtipyörä (pitäisi istua suoraan, koneistamatta esimerkiksi D24tic asetelmalla sekä kytkinlevyllä??).
Onko näitä pottapyöriä, jotka käyvät heittämällä 900 sarjaan m90 jatkeeksi, niin 200- ja 700-sarjassa? Olisiko jollain linkkiä heittää missä näkyisi sopivat koneet, joista tätä pyörää pystyy metsästämään?

Pitääkö jotain koneistaa että tämä muutos onnistuu? Olen ymmärtänyt FAQ perusteella että hommataan sopiva vauhtipyörä, sekä d24tic asetelma + levy ja tämän jälkeen tarvitsee vain saada sopivankorkunen painelaakeri tai prikoilla shimmata se haarukka?

Näillä alkuun kysellään sitten lisää kun keskustelua syntyy

Teemu
S60 2.4T 2001

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #1 : 05.04.2013, 22:57:37 »
Itsehän tuon sanoit, kun on lh 2.4 ruisku, vauhtipyörä on sopiva.
Löytyy mm. b200-230f, 200-230 ft(alle -95) jne.
Kaikki volvon vinkoneen sähköruiskut paitsi motronic(et) ja lh 2.2, näin äkkiseltään aatellen.
Pitää ottaa huomioon että tulin just töistä jossa oli taas kerran mielenkiintoinen 12 tuntia... :P
joten saattaa vaatia tarkennusta. :crazy2:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8112
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #2 : 05.04.2013, 23:01:23 »
Hevonen ehtikin jo vastaamaan, mutta laitetaan silti.

LH 2.4:llä varustetut koneet ovat pottapyörällä. Eli kaikki -90 ja uudemmat sähköruiskulliset moottorit vm. -94 asti. Jos -89 tai vanhemmasta meinaa, pitää tarkastaa että on yksi anturi vauhtipyörällä. Silloin oli vielä käytössä LH 2.2(anturi jakajassa) ja Motronic(kaksi anturia vauhtipyörällä ja läppämallin ilmamäärämittari) myös, -90 ja uudemmissa ei ole tullut niitä enää vastaan.

Tarvitset dieselin kytkinlevyn autosta jossa on M90 vaihteisto, hinta 110e paikkeilla. Pottapyörällisen dieselin asetelma varmaan menee tai sitten laittaa vm. 86-94 700/900 Turbon asetelman.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2013, 23:05:10 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #3 : 06.04.2013, 16:49:20 »
ja noilla edellä mainituilla osilla pitäisi mennä heittämällä? ei tarvitse sorvauttaa mitään?
Entä kuinka kiven alla mahtaa potat olla? täytyy varmaa lähteä purkaamoita tutkimaan...

S60 2.4T 2001

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #4 : 06.04.2013, 16:52:45 »
Kyllähän pottia löytyy, kato vaan ettei näy kuumenemisen aiheuttamia säteittäisiä murtumia, ne voi viedä kirjaimellisesti jalat alta...

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #5 : 06.04.2013, 16:55:05 »
Mitähän tuo m90 painaa? Suunnitelmissa olisi yrittää lattialla vaihtaa vauhtipyörää.. kun ei tuota nosturia ole käytettävissä.. Onkohan ihan tuhoon tuomittu yritys?
S60 2.4T 2001

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8112
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #6 : 06.04.2013, 23:50:58 »
M90 kanssa hallitunkki tai vastaava ois hyvä olla laatikon nosteluun mikäli yksinään touhuaa. Oiskohan paino ollut jossain 35kg tienoilla, ei sitä mielellään ilman nostinta siirtele pystysuunnassa auton alla varsinkaan selällään lattialla. Alukuorinen M47 ois ihan eri maata.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #7 : 07.04.2013, 02:13:22 »
Kyllä siinä perus datanomi saa jo jonkunverran jumpata sen m90 lootan kanssa ilman nostinta.

Komppaan Lankkua.  :hello:
144
145
945
855

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #8 : 07.04.2013, 09:17:53 »
Mites muuten auton käyttöominaisuudet muuttuvat kiinteällä vauhtipyörällä? Mä olen ymmärtänyt, että kaksoismassan ideana on juuri se, että voidaan käyttää paremmin alavääntöä hyväksi, eikä jurise yhtään vaikka ajaisi alle 1500 kierrosluvulla.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #9 : 07.04.2013, 15:56:58 »
En ole itse huomannut mitään eroa.
144
145
945
855

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #10 : 08.04.2013, 00:09:58 »
Mites muuten auton käyttöominaisuudet muuttuvat kiinteällä vauhtipyörällä? Mä olen ymmärtänyt, että kaksoismassan ideana on juuri se, että voidaan käyttää paremmin alavääntöä hyväksi, eikä jurise yhtään vaikka ajaisi alle 1500 kierrosluvulla.

Mulla ainakin pitää mekkalaa alle 2000rpm, muuta negatiivista en ole huomannut...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #11 : 08.04.2013, 10:02:41 »
Minkälaista mekkalaa se pitää sit?
S60 2.4T 2001

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #12 : 09.04.2013, 17:48:36 »
Minuaki kiinnostaa.  :o
144
145
945
855

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #13 : 10.04.2013, 13:46:19 »
Entä mites kun nytten on hommattu pottapyörä ja asetelma olis turbon asetelma(kannattaako laittaa vai alkaako luistamaan? vai olisiko järkevämpi ostaa joku eri asetelma? Tarkoitus olisi ottaa vähä painoa pois vauhtipyörästä. Kuinkahan paljon siitä uskaltaa ottaa pois, entä onko siinä ylipäätänsä järkeä, hyötyyn nähden?
Entä missä pk-seudulla ootte koneistanu noita.
Tarviiko asetelman kanssa tasapainottaa?
« Viimeksi muokattu: 10.04.2013, 16:51:52 kirjoittanut temetius »
S60 2.4T 2001

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 b230FK -96 kaksoismassavauhtipyörä
« Vastaus #14 : 10.04.2013, 21:42:41 »
Sori, unohtunu seurata tätä topikkia.

Blingfactoryn vauhtis jne, alle 2000rpm semmonen resonanssi laatikossa. (kun vedättää, jos ihan sukkasilteen sillon ei mitään)

Ei mitää ihmeellistä, itteäni ainakaan haittaa.

Voihan se olla jotain muuta, mutta kun kaksoismassalla ei tuota tehnyt. Välillä sekin jyristi, tosin se oli ihan kaksoismassan pohjaamista vain, pelkästään 4-5 vaihteilla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

RallyBaron  Samppasport