auto on 740 b200f koneella, vm.89. on pätkäajossa ja öljyntäyttö korkkiin tulee tollasta möhnää, johtuu kai pätkä ajosta ja pakkasista? mut kun kone ajettiin tänään lämpimäksi, avasin korkin ja se oli möhnässä ja moottorista nousi hieman savua/höyryä, mistä kertoo? ajettu 360tkm.
Jos ajat paljon pätkäajoa, vaihda öljyt useammin. Varsinkin talvella.
Tai sitten pitäis tosiaan laskea välillä pitkää siivua että öljystä lähtee turhat kosteudet.
Talvella kerää myös kylmäkäynnistysten takia polttoainetta öljyyn,(jotkut sanoo ettei syö öljyä ollenkaan.. heh, sinne tulee muuta tavaraa tilalle, vielä pahempi jos öljy lisääntyy, dieselin ollessa kyseessä alkaa pian käymään sillä..) senkin takia tiheämpi vaihtoväli on suositeltu..
Mulla on nyt toi vanha T-5 käyttiksenä ja siihen joutui vaihtamaan 3 kertaa öljyt 2000km sisään ostamisen jälkeen.
En tiedä oliko vaan viime aikoina lisäilty, kone oli niin musta mutta se peseentyi ja nyt rokkaa hyvin. Öljynvaihtovälinä pidän turbossa n. 5-7tkm ja vaparissakin olen vaihtanut n. 7-8 tkm välein, ei ole kallis homma kun ei nimekkäitä öljyjä käytä, semmoisia vaan jotka täyttää vaatimukset ja motonetista saa orkkissuodatinta halvalla.

ed. Katos, motonetti on nostanut orkkissuotimen hintaa pari-kolme euroa mutta on se vieläkin melko halpa.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=15-1530