Elekma  Autoracing

850R Ahtopaine ongelma

  • 6 Vastauksia
  • 3217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
850R Ahtopaine ongelma
« : 20.04.2013, 13:24:09 »
Potilas tuo allekirjoituksen leikkiärrä, eli B5204T moottorilla.
Ongelma sellainen että ajaessa saattaa yhtäkkiä käydä niin että ei enää ahtopaineet nouse kuten kuuluisi.
Kaasu pohjassa kun vedättää niin vähän lopulta orkkismittari menee valkoisen puolelle.
Joskus korjaantuu kesken ajonkin ja taas löytyy painetta mutta yleensä korjaantuu sillä että sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Joskus taas ei korjaannu silläkään.
Jumittaisiko hukkaportti auki välillä? Vai mikä hitto tuon aiheuttaa?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

hevonen

  • Vieras
Vs: 850R Ahtopaine ongelma
« Vastaus #1 : 20.04.2013, 18:48:41 »
Olisko ahtopaineensäädinvika? Oireet ainakin viittais sähköiseen vikaan.
Se pömpeli siinä lähellä putsarikoteloa mistä letkut ahtimen suuntaan ja siihen imuputken mutkaan.

Netistä löytyy juttua kun laitat volvo 850 boost controller hakuun.
Esim.  http://www.volvoforums.org.uk/vbarticles/editor/assets/photos/dooby/Picture108.jpg

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R Ahtopaine ongelma
« Vastaus #2 : 20.04.2013, 20:06:57 »
Voiko se tehdä tuollaista? Jos se jumittaa niin eikö oireena silloin ole joko ahtopaineen karkaaminen tai hieman hitaampi nouseminen riippuen jumiiko se auki vai kiinni? Olenko ihan hakoteillä?
Uusi solenoidi on kyllä jo hommattuna mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa sille liitintä  :-[
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: 850R Ahtopaine ongelma
« Vastaus #3 : 20.04.2013, 20:56:46 »
Se solenoidi on virrattomana auki, eli paine virtaa suoraan kellolle. Moottori ecu sitten pulssittaa(sulkee) sitä solenoidia ahtojen nostamiseen. Turva systeemi, ettei solenoidin/johtojen rikkoutuessa pääse ahdot karkaamaan pilviin.
 Jos johdot olis poikki, tulisi vikakoodi, eli varmaan solkku jumittelee.
Voit varovasti kokeilla ottamalla hukkaportin letkun irti solenoidin päästä ja koeajaa ja tarkkailla nouseeko ahdot.
Varo ettei pääse yliahtamaan, menee kanget vinoon.

juhagee

  • Vieras
Vs: 850R Ahtopaine ongelma
« Vastaus #4 : 20.04.2013, 21:04:40 »
Voihan se hukkaporttikin alkaa löystyä/väsyä. Ei tekis pahaa säätää ohjearvoon uudestaan. Sulkee ainakin sen pois.
http://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8
Tuossa hyvää tietoutta hukkaportin säädöstä, ja lähes joka mottiin oikea säätöarvo.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R Ahtopaine ongelma
« Vastaus #5 : 20.04.2013, 22:29:01 »
Kiitoksia tiedosta C70  :)
Eikö tuon mahdollisen solenoidivian voi periaatteessa testata sitenkin että ottaa hukkaportin kellolle ohjauspaineen suoraan imusarjasta tai kompurakotelosta?
Silloinhan se ahtaa sen verran mitä vakio hukkaportinkello antaa ahtaa? Ei mene kanget vahingossakaan vinoon.
Jos tosiaan noin niin on tuo hukkaportin kello kyllä todella löysä  ;D


-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: 850R Ahtopaine ongelma
« Vastaus #6 : 21.04.2013, 08:57:56 »
Kompurakotelosta se ohjauspaine otetaan sille solenoidille. Eli kompurakotelo->solenoidi->hukkaportinkello. Se 3 letku on solenoidin paluu/tyhjennys hukkaportin kellolta ja se menee siihen ilmanputsarin ja turbon väliseen imuputkeen.

Niin joo kannattaa se bypass kalvo tarkistaa myös.

 

Carcom Oy  Elekma