Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Omituinen tärinä

• 45 Vastauksia
  • 16549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apa75

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Omituinen tärinä
« : 23.04.2013, 18:32:59 »
Tervehdys arvon Volvoilijat

Ensiksi lähtökohdat: Auto V70 vm.2004 2,5T Geartronic laatikolla, rengastus kesällä 18" vanteet 225/40 renkailla, talvella 16" pellit 205/55 renkailla. Autolla ajettu 323tkm, auto toimii kaikin puolin oikein hyvin, paitsi se täristää purskemaisesti n. 60-90km/h nopeuksissa. Autoon on vaihdettu 2011 kesällä kaikki iskarit ja jouset (-30mm madaltavat lesfjörs) edellisen omistajan toimesta.Viime syksynä vaihdettiin molemmat vetoakselit, kun arveltiin tärinän johtuvan niistä, ei apua. Paikallisella Volvo korjaamolla on autoa tutkittu ja syynätty kaikkia niveliä ja alustan osia ja todettu niiden olevan kunnossa. Talvirenkaillakin tärinää esiintyi, tosin hieman lievempänä, molemmat renkaat on kahteen eri kertaan tarkistettu ja niiden pitäisi olla ok. Alkaa pikku hiljaa menemään usko tämän vehkeen kanssa ja siksi kaipaisin hyviä neuvoja ja vinkkejä mitä tutkittaisiin seuraavaksi. Itse alan kallistumaan noiden renkaiden/alustasarjan puoleen, eli liian suuret vanteet ja madallettu alusta, joka minun mielestä aika pintakova, mutta kun tekee sitä myös talvirenkaillakin. Eli kertokaapa ihmeessä hyviä vinkkejä millä pääsisi moisesta oireesta eroon, eihän nämä Volvot nyt uutenakaan ole täristäneet, että voisi ihan lapsentaudiksi kutsua  :D

t. apa
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa apa75

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Omituinen tärinä
« Vastaus #1 : 28.04.2013, 10:35:48 »
Huhuu  :D

Jatkan monologina, kun ei vinkkejä kuulu. Voisiko mahdollisesti etu/takaiskarien yläpään tukikumit vanhetessaan aiheuttaa tuota tärinää? Entä miten jos pyöränkulmat on jonkun verran pielessä (ei ainakaan ajossa tunnu huonolta), voisiko ne aiheuttaa moista käytöstä? Kuulemma Volvolta saa alatukivarsiin jämäkämpiä puslia, nuo alkuperäiset tuntuvat olevan aika pehmoiset, joten mahtaisiko noiden vaihdolla tulla apuja tärinään? Kertokaa ihmeessä, jos jollain on ollut samanlaisia ongelmia ja millä niistä olette päässeet eroon, paljon on ainakin ollut kirjoituksia Volvojen tärinöistä ja vapinoista.

t. apa
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa jokke69

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 28.04.2013, 13:43:29 »
mulla samaa vikaa. pikkasen äryttävä vika ja tuli ku heitin kesäpyörät alle. mistää ei oikee väljää löydy. mulla iskarit ja jouset vaihettu kanssa nyt talvella 30mm madaltavat jouset tuli.

Poissa kenppi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 28.04.2013, 15:19:01 »
Voiskohan olla mahdollista että tukivarsien puslat ois ns. "kiertyneet" hieman kun on autoa laskettu, eikä ajokorkeus ole enää sama. Auto pitäis saada jollekkin rasvamontun päälle tai siltanosturille, että pääsisi auton alle kun se on renkaillaan. Sit vaan löysäilee tukivarsien pultteja sen verran että puslat pääsee pyörähtää suoraan, niin saattais vaikka auttaa tuohon tärinään? Tämä siis täysin mutua, mut ite jos oon puslia vaihdellu niin oon tunkannu esim. alapallosta tukivartta ylöspäin ettei pusla jää kierteelle kun sen kiristää ja laskee auton alas. On muuten kohta taas samat puslat vaihdettava  ;)

Poissa Sami K.

• Grand Luxe
  • **
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
« Vastaus #4 : 28.04.2013, 15:37:30 »
V70N etualatukivarsien rakenne puslien suhteen on sellainen ettei em. kiertymistä voi tapahtua.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa apa75

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 28.04.2013, 16:53:53 »
Omituisinta tässä on se, että tärinää ei joinakin päivinä juurikaan huomaa ja toisinaan se tuntuu todella voimakkaasti, vaikka ajaa samaa tietä aina. Tosiaankin tuota tärinää esiintyy niin korkeaprofiilisilla talvirenkailla kuin matalaprofiilisilla kesäpyörilläkin, kesäpyörillä vain tuntuu voimakkaammin. Tärinä on vielä sellaista purskemaista, mikä tuntuu ratissa pystysuuntaisena liikkeenä ja myös koko auton kori tuntuisi värisevän.

t. apa

Poissa Sami K.

• Grand Luxe
  • **
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
« Vastaus #6 : 28.04.2013, 16:59:54 »
Onko moottorin tukikumit tarkastettu?
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa KariL

• De Luxe
  • *
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
« Vastaus #7 : 28.04.2013, 17:40:42 »
Uskon sen johtuvan vanteista ja/tai renkaista. Itselläni oli aikoinaan vastaavanlainen ongelma, joka esiintyi ajoittain. Syyksi paljastui soikeat etuvanteet. Kun pyörät olivat eri vaiheessa tärinää ei juurikaan ollut, mutta kun ne olivat samassa vaiheessa tärinä oli melkoinen. Silloin ongelma ratkesi uusimalla kaikki vanteet.
Saatko kaverilta lainaksi hyvän pyöräsatsin?
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa jokke69

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 28.04.2013, 18:50:14 »
voiko moottorin tukikumit tehä tollasta tärinää? mulla uudet renkaat ja käyty jo kerran tarkistaan painotukset. vanteet hiekkapuhellettiin talvella ja pulverimaalattiin. outo homma kyllä. talvipyörillä ei tärinää ollu.

Poissa apa75

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 28.04.2013, 19:50:53 »
Moi

Moottorin tukikumit pitäisi olla ok, itse vaihdoin viime syksy ylimmän kumi ja paikallisen Volvo korjaamon mukaan muut olisi ihan hyvässä kunnossa. Kesäpyörät on tarkistettu kahteen eri kertaan minun aikana ja olen itse ollut vieressä katsomassa tasapainotusta, eli jos silmiini ja tasapainotuskoneeseen on luottaminen, niin pitäisi olla kunnossa. Renkaita olen itsekkin eniten epäillyt, mutta kun silmämääräisesti aivan suorat ja painotuskoneen mukaan nolliin puntattu, niin pakko vaan uskoa, että ovat kunnossa. Saan kyllä isäukolta lainaksi sellaiset vanteet, että eivät ainakaan hänen vastaavanlaisessa Volvossa täristä yhtään. Täytynee koittaa noilla toisilla pyörillä vielä ja toivoa jotain tapahtuvan, muuten menee hermot  >:(

t. apa

Poissa KariL

• De Luxe
  • *
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
« Vastaus #10 : 28.04.2013, 20:37:39 »
Minunkin renkaat tasapainotettiin pariin kertaan, mutta vasta sitten katsottiin miten vanteen reuna "elää".
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Vollemies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 28.04.2013, 21:44:13 »
Tervehdys arvon Volvoilijat

täristää purskemaisesti n. 60-90km/h nopeuksissa. Talvirenkaillakin tärinää esiintyi, tosin hieman lievempänä, molemmat renkaat on kahteen eri kertaan tarkistettu ja niiden pitäisi olla ok.

Joskus on pattirenkailla esiintynyt itselläni hiukan samanlaista. Kun renkaat pyörivät kaarteissa tai kokoeronsa vuoksi toisiinsa nähden eri asentoon, ilmeenee sellaista aaltoilevaa täristystä. Välillä se on poissa, välillä tuntuu heikompana ja välillä puistaa siitäkin edestä. Voi siellä siis tietty muutakin olla mutta tämä voisi olla yksi selitys. Hiukan kulmikkaat pyörät, kierot vanteet tai vain epätasapaino ja näitä siis useammassa kuin yhdessä pyörässä .... Vaikka rengas olisi tasapainossa, se ei välttämättä ole pyöreä. Noissa matalissa kumeissa lisäksi vanteen sisäreunat taitavat vääntyä helposti. Kerran oli yhdet halpis talvirenkaat ja ne täristi aina 90 nopeudessa, vaikka kuinka tasapainotettiin. Peltivalssitkin oli suorat.

Poissa apa75

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 29.04.2013, 20:00:58 »
Tänään otin töiden jälkeen autoa joka kulma kerrallaan ylös ja pyörittelin renkaita. Yhdessäkään renkaassa/vanteessa ei ollut silmin nähtävää heittoa sisä eikä ulkoreunassa. Pientä pystyheittoa oli silminnähtävissä, mutta sekin oli juuri niillä kohdilla, mitkä oli ollut maata vasten ennen ylös tunkkaamista, eli aivan normaalia mielestäni. Toisista vanteista tehty kauppaa ja kunhan saan ne alle, niin katsotaan onko mitään apua tärinään.

t. apa

Poissa Pankari

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 02.05.2013, 17:30:08 »
Minulla on sama vika autossa tällä hetkellä ja voimakkaimmin tärinä tulee kiihdyttäessä.. Olen kokeillut kolmella eri rengas
sarjalla eikä vaikutusta ja joskus miltei häviää kokonaan.
En usko, että sinullakaan johtuu renkaista ja itse epäilen, että tulisiko jostain laatikon tukikumista?? vai onko näissä edes sellaista..

Poissa apa75

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 02.05.2013, 18:35:07 »
Minulla on sama vika autossa tällä hetkellä ja voimakkaimmin tärinä tulee kiihdyttäessä.. Olen kokeillut kolmella eri rengas
sarjalla eikä vaikutusta ja joskus miltei häviää kokonaan.
En usko, että sinullakaan johtuu renkaista ja itse epäilen, että tulisiko jostain laatikon tukikumista?? vai onko näissä edes sellaista..

Moro

Itsellä ei vaikutusta kiihdyttääkö, ajaako tasakaasulla vai löysääkö vauhtia, kaikilla tapahtuu tärinää. Tuo on kyllä totta, että joskus häviää melkein kokonaan, tänäänkin oli vaihteeksi tärinät poissa, aivan pieni vibra oli havaittavissa. Kyllähän joku moottorin/laatikon tukikumikin saattaa alkaa resonoimaan jollain kierroksilla joissain nopeuksissa, mutta luulisi sellaisen kumin huonon kunnon olevan jo silmin nähtävissä.

Samppasport  Futurez