Samppasport  Futurez

S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto

  • 10 Vastauksia
  • 15686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Hei,

Vuosi sitten ostin uuden korkin ohjaustehostimen säiliöön. Huomasin äskettäin korkin alkaneen vuotamaan (on märkä). Kuivasin sen huolellisesti ja laitoin auton käyntiin ja paikallaan kääntelin rattia laidasta laitaan. Tässä testissä ei näyttänyt tulevan nestettä ulos korkista. Nestepinnat näyttivät kylmänä olevan oikeassa kohtaa. Nyt herääkin epäilys, että tuo korkki alkaa vuotamaan kun nesteet lämpiää. Mikä mahtaa olla syynä tähän ? Korki tuskin vuodessa on hajonnut.  Mistä kannattaa vikaa alkaa etsimään, onko kenties muualla ohjaustehostinjärjestelmässä vikaa ?

Saako muuten tuota korkkia avata, kun auto on käynnissä ja kääntää rattiaa laidasta laitaan, vai tulevatko nesteet silmille ?


 

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #1 : 06.03.2011, 14:39:40 »
Moi. Olen paininut vuoden tuon saman ongelman kanssa. Vaihdoin säiliön ja nesteet huuhtelemalla, sekä klemmarit. Ihmetys oli suuri kun taas varsinkin kovilla pakkasilla näytti että vuotaa korkki tai se sauma säiliöstä.

Korjaus ongelmaan oli sellainen että laitoin siihen tulopuolen ohueen putkeen kaksi klemmaria vierekkäin niin eipä kostu säiliö enää. Siitä se vuotaa ja ilmavirta saa näyttämään siltä että sitä tulee vähän joka puolelta.

Säiliön voi avata auton ollessa käynnissä. Ei sieltä mitään ulos lennä. Ne putket menee sillain hyvin siellä säiliön sisässä.

-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #2 : 06.03.2011, 16:56:59 »
Olethan huomannut, että siinä ei ole MAX ja MIN rajoja, vaan pelkästää kaksi MAX rajaa. Toinen kylmälle ja toinen kuumalle koneelle. Itselleni oli laitettu huollossa öljy kylmällä koneella sinne ylempään MAX merkkiin, jolloin öljyt tulivat ulos korkin alta kuumetessaan ja laajetessaan.

Itsellänikin vuosi tuolta korkin saumasta. Ostin uuden korkin, ja se piti hetken aikaa vuodon kurissa. Sitten vuoto alkoi taas, niin putsasin jarrujenpuhdistusaineella sen korkin tiivisteen ja säiliön reunan huolella. Sen jälkeen on pysynyt hyvin öljyt säiliössä. Ei kannata ainakaan kovempia aineita (esim. jarrukliineriä) laittaa suoraan siihen tiivisteeseen, ettei se tuhoudu.

Poissa jpu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #3 : 08.03.2011, 18:48:08 »

Kyllä tuossa kaikki letkut näyttää olevan ihan kunnossa ja kuivina. Ei vika mielestäni niissä ole.

Voisiko joku selventää/selittää tuon korkin toimintaa. Siinähän näyttää olevan sellainen jousi, joka itselläni on aika lytyssä melkein juuressa. Ei sitä kovin helposti painamalla saanut enää enempää kasaan menemään. Mikä tuon jousen tarkoitus oikein on, ja kuinka kasassa sen pitää tarkalleen ottaen olla ?

Onko tuossa korkissa jonkinlainen paineen päästö reikä ylipaineen ulospäästämiseksi ja olisiko tämä mennyt tukkoon ? Huomasin nimittäin korkin reunoilla olevan kaksi vastakkaisilla puolilla olevaa hyvin pientä reikää. En tiedä ovatko kannen normaaliin mekaniikkaan kuuluvia pelkästään, vaiko paineen päästöreikiä. Lisäksi huomasin mittatikun, jossa MAX-arvot lukee olevan ontto. Liittyyköhän tämä ylipaineen säätelymekanismiin ?
 :idiot2:



Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #4 : 08.03.2011, 21:07:52 »
http://img847.imageshack.us/i/sekalaisia042.jpg/ Tuossa kuva siitä vanhasta korkista. En tosin huomannut mitään eroa uuteen... Siinä korkissa on ilmeisesti jokin systeemi, että kun vieteri lämpiää niin se laajenee, avaa jonkin venttiilin ja paine pääsee purkautumaan.

Onko sinulla siellä säiliössä oleva putki kunnolla kiinni, ettei putken pää olen nestepinnan yläpuolella? Tällöin siellä muodostuu paljon vaahtoa ja se tulee korkin alta ulos. Sen voi tarkistaa ihan kädellä ja lampulla, tai sitten käynnistämällä moottorin ja katsomalla sinne säiliöön, mitä siellä tapahtuu.

Poissa Harrik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #5 : 12.03.2011, 22:28:54 »
Sama propeeleemi täälläkin...tänään työmaalla tein ohuesta kumista tiivisteen korkin alle ja avot rupes pitämään.....toistaiseksi.
Artic on elämää suurempi ihme

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #6 : 13.03.2011, 20:44:14 »
Pakkasilla pukkas ohjaustehostimen säiliön tyhjäksi. Hieman jäi epäselväksi missä vuoto oli. Alempi letkun pää säiliöllä oli kostean näköinen. Vaihdoin siihen kunnon klemmarin ja toistaiseksi nesteet pysyneet sisällä. Pitänee tutkia tarkemmin kun säät lämpenee ja viitsii mennä auton alle.

Poissa Laakkanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #7 : 03.05.2012, 08:47:01 »
Jatketaan vanhaa aihetta.
Nyt kun sai kesänakit alle ja alkoi ratti liikkua enemmän niin heti jo pienestä ajosta vaahtoaa ohjaustehostimen säilössä öljy, ja samalla se sieltä korkin tiivisteen kautta tulee uloskin.
Mistä tämä vaahtoaminen johtuu? Se säiliön sisällä oleva paluu putki jossa 90 asteen mutka liikkuu jonkin verran mutta kyllä se paikallaan on. Meni letkun tehostajalle säiliöltä puristelin niin ei pitäs olla tukossa.

Mistä tämä kova vaahtoaminen voi johtua, riittää nimittäin muutaman kilometrin kaupunki kurvailu kun öljy vaahtoaa ja tehostin alkaa jurisemaan.?.
S60 2.0T 2011

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #8 : 03.05.2012, 13:58:35 »
Muistelisin että näissä säiliöissä on ollut jotain vikaa, joka sitten aiheuttaa tuota öljyn vaahtoamista  :o
Vika kannattaa korjata aika pian ettei pumppu tai hammastanko ota kipeetä  ;)

Poissa Laakkanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #9 : 03.05.2012, 18:41:38 »
Minäkin muistelin että yksi vika on että se paluu letku/putki säiliössä nousee öljypinnan yläpuolelle.
Onkohan se irtonainen alunperin se poistoputki säiliön sisällä(jossa 90 asteen mutka). Irtonainen ja pääsee liikkumaan säiliön sisällä??

Omassa se on irti ja sen saa jopa pois siitä läpivientikohdasta. Kun auto käynnissä ja katon säiliöön niin näyttää että öljy virtaa paluuputken juuresta ja aiheuttaa kuplintaa pinnalla pelkästään auton seistessä.

EDIT: Auto parkissa käynnissä ja rattia kääntelee noin neljänneksen puolelleen niin ohjaustehostimen pumppu ulvoo/jurisee....eli taitaa pumppu vedellä viimeisiään.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2012, 20:44:12 kirjoittanut Laakkanen »
S60 2.0T 2011

Poissa JanhoKavan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 vm. 2001 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
« Vastaus #10 : 09.05.2012, 14:54:23 »
Tuo nesteen vaahtoaminen voi johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta, että nesteen pinta on liian matalalla.
Eli loraus lisää tuota ohjaustehostin nestettä ja vaahtoaminen loppuu...

Olisiko se ilma mikä saa sen nesteen vaahtoaan.
Yhteen tälläiseen olen törmännyt. ;)

 

Autoracing  KL-varaosat