KL-varaosat  Race.fi

Puoltaminen urien mukaan...

  • 34 Vastauksia
  • 20586 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #15 : 04.05.2013, 20:49:12 »
Hyvä otsikko. Luin nopeasti, että polttaminen uhrien mukaan... :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #16 : 05.05.2013, 08:43:44 »
B-man
Sulla näyttäs caster olevan aika iso ero. Tuo kyllä mielestäni tekee jo jotain temppuloita, koska toinen rengas taaempana.
Tuo neg camper taas varmasti auttaa imemään tietä suoraan.
Papalla oli Duett

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #17 : 05.05.2013, 19:07:43 »
B-man
Sulla näyttäs caster olevan aika iso ero. Tuo kyllä mielestäni tekee jo jotain temppuloita, koska toinen rengas taaempana.
Tuo neg camper taas varmasti auttaa imemään tietä suoraan.

Kiitokset infosta, täytyy yrittää korjailla tuota casteria.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #18 : 22.05.2013, 18:00:39 »
Kysästäänpä täällä kun alkoi mietityttämään. Vaikuttaako rengastus suuntaukseen ja sen suorittamiseen jotenkin? Huomisaamulle varattu aika 740 nelipyöräsuuntaukseen, jotta saa ratin suoraan ja auton kulkusuunnan oikeaksi raidetangonpäiden vaihtelun ja kilometrien kertymisen jälkeen. Olen ajellut nyt joillain vanhoilla nypityillä nastarenkailla ettei kesäkumit kulu turhaan, mutta pitääkö vielä käydä vaihtamassa ne alle ennen suuntausta? Rengaskoko ei kauheasti muutu, 195/65/15 >> 205/55/16.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #19 : 22.05.2013, 22:16:33 »
Kysästäänpä täällä kun alkoi mietityttämään. Vaikuttaako rengastus suuntaukseen ja sen suorittamiseen jotenkin? Huomisaamulle varattu aika 740 nelipyöräsuuntaukseen, jotta saa ratin suoraan ja auton kulkusuunnan oikeaksi raidetangonpäiden vaihtelun ja kilometrien kertymisen jälkeen. Olen ajellut nyt joillain vanhoilla nypityillä nastarenkailla ettei kesäkumit kulu turhaan, mutta pitääkö vielä käydä vaihtamassa ne alle ennen suuntausta? Rengaskoko ei kauheasti muutu, 195/65/15 >> 205/55/16.
Ei ole mitään merkitystä rengas/vanne koolla suuntaukseen.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #20 : 23.05.2013, 06:23:06 »
Nyt alkaa kyl korpee ajaa tolla 945:lla, viimekesänä alko hieman puoltamaan ojaan päin kun renkaat ihan loppu ja ehkä runko vikaakin ( nokiat ). Talvikumeilla ehkä lopputalvesta tosi lievää puoltamista. No ostin uudet renkaat eteen ajattelin että loppuu siihen... Ei loppunu. Aurauksia säätelin ja kokeilin, ei vaikutusta asiaan. Luin joskus että hammastangossa voi säätää keskikohtaa kun puoltaa, olisko ollu sit 200-sarjan juttuja ku ei löytyny seiska/ysi puolelta? Onko näissä sitä säätömahdollisuutta?

Edit: Löytys tuolta faq osiosta sivulta 4 '240 tehostettuohjaus puoltaa' (sorry en osaa kännykällä laittaa suoraa linkkiä) toimiiko tää ysisatkussa?

Nm. Auto kulkee kuin kiskoilla mutta kiskot ei mee tietä pitkin  ;D ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 23.05.2013, 10:05:18 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • 195hv/406Nm
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #21 : 23.05.2013, 16:46:13 »
Omassa taitaa tähtien asennoilla olla merkitystä  :o välillä vetelee nii saakelisti että meinaa hermot mennä ja sit voi mennä ihan normaalisti  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #22 : 23.05.2013, 17:20:03 »
B-man
Sulla näyttäs caster olevan aika iso ero. Tuo kyllä mielestäni tekee jo jotain temppuloita, koska toinen rengas taaempana.
Tuo neg camper taas varmasti auttaa imemään tietä suoraan.

Eikös casteria pidäkin olla vasemmalla enempi, jos ei halua kääntää rattia vasemmalle, kun ajaa suoralla tiellä?
Paitsi sitten ohittaessa joutuu vääntämään oikealle kahta kauheammin.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2013, 17:24:27 kirjoittanut järviin »

EVO8

  • Vieras
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #23 : 23.05.2013, 18:04:25 »

Alustan säätöjen vaikutus ajo-ominaisuuksiin.

Camber-kulma

- Tärkein renkaan kaarrepitoon vaikuttava säätö.
- Negatiivinen camber : sivuvoima kääntää rengasta sisäänpäin ja päinvastoin
- Kulma muuttuu sisäänjoustossa yleensä negatiivisemmaksi.
- Pito on paras kun ulkokaarteen puoleinen rengas on pystyssä täydellä korin kallistumalla.
- Lopullinen säätö koeajamalla ja rengaslämpömittarilla.


Jos autossa on erisuuret camber-kulmat eri puolilla, puoltaa se suuremman (positiivisen) camberin puolelle.

Caster-kulma ja jättämä

- Tärkein suuntavakavuuteen vaikuttava säätö
- Positiivinen casterkulma
+ vähäisin ohjausliikkein suoraan
+ palauttaa voimakkaasti kaarteen jälkeen
+ parempi ohjaustuntuma sivuttaisvoimista
+ ulomman pyörän sortokulman pieneneminen
- ohjausvoiman tarve kasvaa
- voimakkaat iskut ohjauspyörään
- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä

Normaalisti kulma on välillä +1 ja – 5, yli 10 myös käytössä


Olkapoikkeama

Olkapoikkeama on auton kääntyvän pyörän keskilinjan ja ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevan linjan välinen etäisyys maanpinnalla edestä päin katsottuna. Olkapoikkeama on positiivinen, jos pyörän keskilinja on ulompana kuin ylä- ja alapallonivelten kautta kulkeva linja. Olkapoikkeaman suuruus vaikuttaa auton ohjausgeometriaan. Yleensä positiivista olkapoikkeamaa pidetään parempana ja turvallisempana.
Olkapoikkeamaan vaikuttavat mm. olkatapin kallistuma edestä päin katsottuna sekä renkaan leveys ja offset.

Olkapoikkeama on negatiivinen jos kääntoakselin ja tien leikkauspiste on renkaan kosketuskeskiön ulkopuolella.
Jarrujen puoltaessa voimat osaksi kumoutuvat ja puoltaminen pienenee.
Olkapoikkeaman pienetessä negatiiviseen suuntaan kääntämiseen tarvittava voima pienenee ja iskut ohjauspyörään heikkenevät.
Pienenee positiivisemmalla camberilla

Auraus

Auraus positiivinen, haritus negatiivinen
Aurauksen säädöllä korjataan muiden säätökulmien aiheuttamaa puoltamista ja renkaan epätasaista kulumista.
Suurentaminen (+) parantaa suuntavakavuutta ja muuttaa hallittavuutta aliohjaavampaan suuntaan.

Aurauksen laskukaava erikokoisille pyörille
Uusi = alkuperäinen mm x (uusi halkaisija/vanha halkaisija)

Ominaisauraus/jousitusauraus
Aurauskulman muutos sisään ja ulosjouston aikana
Johtuu raidetangon ulko- ja sisäpään korkeusmuutoksista toisiinsa nähden.
Pyrittävä saamaan mahdollisimman pieneksi, yleensä ongelmana jos autoa on madallettu.

Epävakautta suurissa nopeuksissa :
Caster pieni
Auraus pieni
Väärät rengaspaineet
Iskunvaimentimet vialliset tai väärin säädetty. (Iskunvaimennus aina suhteessa jousien jäykkyyteen)









Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #24 : 23.05.2013, 18:22:49 »

Caster-kulma ja jättämä


- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä


Eikös tuolla etupyörien caster-erolla juuri kompensoida tien kaltevuuden vaikutusta?

EVO8

  • Vieras
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #25 : 23.05.2013, 19:36:14 »
Eikös tuolla etupyörien caster-erolla juuri kompensoida tien kaltevuuden vaikutusta?

Kyllä. Näin voi toki tehdä mutta itse en näe sellaisessa järkeä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #26 : 12.06.2013, 16:44:20 »
Tuossa viikonloppuna huomasin seuraavan iloisen yllätyksen:



Oikeasta eturenkaasta lähtenyt kummaltakin kantilta kuvio nyt n.500-600km aikana. Ei sitä paljon ollutkaan mutta muissa renkaissa kuvio näkyy ihan entisenlaisesti, vasemmassa takarenkaassa ehkä hieman samaa ilmiötä. Ohjauskulmat on siis säädetty 23.5. (tilasin nelipyöräsuuntauksen, mutta eivät olleet vaivautuneet...) seuraavan lapun mukaisiksi:



Itse en lapusta osaa oikein muuta tulkita kuin että etupää on rajojen sisällä. Osaako joku sanoa onko tuo taka-akseli aivan poskellaan? Rengaspaineet ilmiön aiheuttajana tuli ekana mieleen joten tarkistin ne, mutta olivat pikemminkin korkeat kuin matalat...

Ajoltaan auto on ihan kohtuullinen, hitaissa vauhdeissa ja huonoilla teillä vetelee mutta hyvällä tiellä menee vakaasti. Tärinää esiintyy jonkin verran 90-110km/h välillä. Renkaat Kumhon ECSTAt(?) koossa 205/55/16. Tuohon oikeaan etunurkkaan on vaihdettu kumpikin raidetangon pää tänä keväänä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #27 : 13.06.2013, 01:46:37 »
Tuossa viikonloppuna huomasin seuraavan iloisen yllätyksen:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Oikeasta eturenkaasta lähtenyt kummaltakin kantilta kuvio nyt n.500-600km aikana. Ei sitä paljon ollutkaan mutta muissa renkaissa kuvio näkyy ihan entisenlaisesti, vasemmassa takarenkaassa ehkä hieman samaa ilmiötä. Ohjauskulmat on siis säädetty 23.5. (tilasin nelipyöräsuuntauksen, mutta eivät olleet vaivautuneet...) seuraavan lapun mukaisiksi:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Itse en lapusta osaa oikein muuta tulkita kuin että etupää on rajojen sisällä. Osaako joku sanoa onko tuo taka-akseli aivan poskellaan? Rengaspaineet ilmiön aiheuttajana tuli ekana mieleen joten tarkistin ne, mutta olivat pikemminkin korkeat kuin matalat...

Ajoltaan auto on ihan kohtuullinen, hitaissa vauhdeissa ja huonoilla teillä vetelee mutta hyvällä tiellä menee vakaasti. Tärinää esiintyy jonkin verran 90-110km/h välillä. Renkaat Kumhon ECSTAt(?) koossa 205/55/16. Tuohon oikeaan etunurkkaan on vaihdettu kumpikin raidetangon pää tänä keväänä.

Taka-akselia ei pysty säätämään kun on jäykkä akseli  :juhau: Kunhan puslat ja tukivarret on kunnossa, niin akselin pitäisi olla suorassa.

Edessäkin näyttäisi olevan kulmat kohdallaan, eli niistäkään ei syyllistä renkaan kulumiselle löydy.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #28 : 13.06.2013, 10:21:59 »
Täällä alkoi 945 menemään kuin käärmeen kusi maantiellä alapallonivelen vaihdon jälkeen. Oli reilusti aurausta. Itse säädin haritukselle ja nyt kun on haritusta liikaa, vetelee "urista pois" eli oikeassa laidassa oikealle ja vasemmassa vasemmalle. Tarkkaa vain tuo säätäminen, muutaman kilometrin välein pitäisi pysähtyä ottamaan 1/4 tai 1/8kierros raidetangonpäätä sisään päin.
Kuitenkin parempaan suuntaan kokoajan. Mutta jos hakee urista pois, on edessä liikaa haritusta.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 507
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaminen urien mukaan...
« Vastaus #29 : 13.06.2013, 14:02:03 »
Tuossa viikonloppuna huomasin seuraavan iloisen yllätyksen:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Oikeasta eturenkaasta lähtenyt kummaltakin kantilta kuvio nyt n.500-600km aikana. Ei sitä paljon ollutkaan mutta muissa renkaissa kuvio näkyy ihan entisenlaisesti, vasemmassa takarenkaassa ehkä hieman samaa ilmiötä. Ohjauskulmat on siis säädetty 23.5. (tilasin nelipyöräsuuntauksen, mutta eivät olleet vaivautuneet...) seuraavan lapun mukaisiksi:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Itse en lapusta osaa oikein muuta tulkita kuin että etupää on rajojen sisällä. Osaako joku sanoa onko tuo taka-akseli aivan poskellaan? Rengaspaineet ilmiön aiheuttajana tuli ekana mieleen joten tarkistin ne, mutta olivat pikemminkin korkeat kuin matalat...

Ajoltaan auto on ihan kohtuullinen, hitaissa vauhdeissa ja huonoilla teillä vetelee mutta hyvällä tiellä menee vakaasti. Tärinää esiintyy jonkin verran 90-110km/h välillä. Renkaat Kumhon ECSTAt(?) koossa 205/55/16. Tuohon oikeaan etunurkkaan on vaihdettu kumpikin raidetangon pää tänä keväänä.

Ettei olis sen verran ollu jo kulma pielessä kuluneitten raidetankojen takia
että rengas saanu liikaa aurausta, ja paineet ollu koko ajan hyvät? Liika
auraus tuollasen ymmärtääkseni tekee, camberia nyt niin paljoa plussalle
kukaan laita että tuollain kuluu.

Taka-akselista sen verran, kuten jo mainittua, uutta puslaa perään. Se on
vinossa.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D

 

RallyBaron  Samppasport