Nykyisin tyypilliset 225...245 leveät renkaat kuluvat keskeltä pilalle, jos niissä käyttää 2 bar painetta. Lähemmäksi kolme ilmakehää pitää olla painetta, jotta kuluvat tasaisesti.
Melkein joutuu tämän vahvistamaan. Tosin sillä erotuksella, ettei tuo keskiosan kuluminen välttämättä pidä paikkaansa. Pari omakätistä ja vähän ufoluokkaankin kuuluvaa havaintoa aiheesta
1. Conti kolmoset kokoa 225/45/17" Fiat Bravon alla 12 vuotta sitten. 1. kesänä mittariin joku 7-8 tkm ja loppukesällä katselin, että onpa renkaista pahasti olkapäät pyöristyneet. Arvelin, ettei niillä pääsisi moisella kulumistahdilla välttämättä toista kesää loppuun. Vaan toisena kesänä nostin paineet suositusarvosta 2,3 -> 2,6 bar ja niin vaan noilla kumeilla tuli kurvailtua kaikkiaan 4 kesää ja 40+ tkm.
2. Pari viikkoa sitten piti vaihtaa kesärenkaat V60 alle. No, kesken jäi, kun oli etenkin takarenkaista sisäsyrjät kuluneet pahasti. Siis nimenomaan syrjä, melkein kuin rengas olisi raapinut johonkin kiinni. Vaan ei näytä olevan tällä foorumilla ihan ennenkuulumaton efekti tämä, etenkään merkin ollessa Pirelli.
Auto ostettu käytettynä reilu vuosi sitten enkä älynnyt ostovaiheessa enkä viime kesänäkään renkaiden sisäsyrjiä mulkata, kunhan vaan pikaisesti silloin & tällöin kurkistin, että pintaa on vielä riittävästi eikä siinä näy muotopuolta kulumista. Nyt en siis tiedä, olivatko renkaat tuollaiset jo ennestään = en tiedä, onko sisäsyrjien kuluminen ollut pahempaa edessä vai takana, onko syynä ex omistajan käyttämät väärät rengaspaineet, väärät pyöränkulmat tms.

Pyöränkulmat tarkastettu, mutta mitään ihmeempää ei löytynyt. Camber takana -2° astetta. Saisi kai 234/45/17" kumien kanssa olla vähän pienempi, vaan ei lie säädettävissä?
Keskustelu rengaspaineiden merkityksestä meni jotenkin näin:
- rengasliikkeen ukko: voi olla liian pienet paineet syynä
- minä: ei voi olla, olen pitänyt 2,5 bar, vaikka suositus 2,3
- 3 rengasliikkeen ukkoa kuorossa: LIIAN PIENI PAINE, pitää olla 2,7-3

Nyt matka jatkuu 2,7 bar paineilla. Volvon suosituspaine on auton painoon (liki 1800 kg paperilla ja hiukka epäilen, että Bi-Fuel on vielä vähän tätäkin läskimpi) nähden varsin matala, kun samalaisia suosituksia pukataan 400 kg kevyemmillekin vehkeille.