Alkoi niin v*tuttamaan tuo käytettyjen renkaiden tarjonta ja aivan poskettomat hinnat, että laitoin tilaukseen Linglong Greenmax EcoTourung -kesärenkaat koossa 195/65R15.
Syteen tai saveen. Tohon hintaan ei saa käytettynä mitään järkevää. 
Ajattelin joitakin havaintoja tästä haukutusta kehurenkaasta kirjoittaa. Viikonlopun aikana tuli ajettua liki 700km erilaisia teitä ihan täydellisestä kaatosateesta kuivaan keliin. Isompaa ja pienempää asfalttitietä, hiekkatietä ja kunnon sepelimursketietä (tietyömaa).
Ehkä se kokemattomammalle, tai "ei niin kiinnostuneelle" tärkein ja huomattavin ominaisuus; rengas on mukava. Pehmeärunkoisena ylittää asfaltin ruvet ja pienet halkeamat nätisti, eikä sisällä soi korvat karheallakaan asfaltilla. Pyöreäolkaisena ei vetele urissa niin kamalasti. Tästä ominaisuudesta tykkään kyllä itsekkin.
Ajettavuuden ja pidon suhteen sitten jo huomaakin, ettei alla ole ne oikeasti vuosikausia testien kärkiviisikossa kohisseet merkkirenkaat. Märällä asfaltilla pitoa on korkeintaan keskinkertaisesti. Kääntyvässä moottoritien rampissa etuvetoinen 95 hevosvoimainen kuuraketti alkaa suttaamaan sisempää pyörää vielä kakkosvaihteella kiihdyttäessä läppä levällään 50-80km/h. Ei nyt ihan hirmuisen herkästi, muttei tuo mahdotontakaan ole. Kuitenkin märällä asfaltillakin renkaan tuntuma on likimain samanlainen kuin kuivalla, enkä saanut (pienistä yrityksistä huolimatta) renkaita tekemään mitään poikkeuksellista tai petollista, eli renkaan ajokäytös on hyvin samankaltainen kuivalla ja märällä vaikka pito muuttuu (tämä on minusta hyvä ominaisuus). Jarrutus- ja sivuttaispitoa on vetopitoa enemmän. Tiukka kaistanvaihto ohitukseen lähdettäessä auto kuormattuna huomasi, että renkaan pehmeä runko joustaa paljon ja auto "huojahtaa" kaistaa vaihtaessa, mutta mitään sen dramaattisempaa ei tapahdu (saattaahan tuo säikäyttää, vaikkei luistoa tai karkaamista ole tapahtumassakaan).
Kaatosateessa en uskaltanut lähteä urheilemaan, vaan ajoin kiltisti yhdistelmän perässä joka aurasi ajouriin liki vesivapaat urat (vettä oli tiellä senttejä). Myöhemmin kuitenkin liki tyhjällä maantiellä tähtäsin pariin otteeseen isompiin lammikoihin enkä huomannut mitään ihmeellisyydestä poikkeavaa. Vesiliirto on mahdollinen, mutta niin se on minusta kaikilla renkailla. Jos vesiliirron minimointi ja märkäpidon maksimointi ovat omalla kriteerilistalla korkealla, niin LingLongit eivät ole tällöin oikea valinta.
Soratiellä en huomannut mitään ihmeellistä. Ainakaan pysyttäessä yleisrajoitusten puitteissa ei rengas käyttäytynyt soratiellä mitenkään omituisesti. Pehmeä runko tuo toki ajamiseen tietynlaista huojuntaa ja hieman viipyilevää reagointia tiukempiin käännöksiin, niin asfaltilla kuin sorallakin. Märällä soratiellä renkaan pito irtosi tiukemmin kantatessa aika loogisesti, ei ykskaks napsahtaen. Eli varsin samanlainen ajokäytös jatkui myös soralla, mitä olin aikaisemmin huomannut asfaltilla, mikä on mielestäni jälleen melko tärkeä ominaisuus (rengas ei yllätä herkästi).
Mutta, iso mutta.....yksi asia on mistä annan pirun pitkän miinuksen ja minkä osittain tiesin olevan mahdollista ja tilausta tehdessä. Ostat kaupasta tai netistä vaikka Hankookit, Michelinit, Nokianin paskat, GoodYearit jne niin urasyvyyttä niissä uutena on yleensä siellä 8mm:n molemmin puolin (parhaissa jopa 9mm). LingLong Greenmax:ssa tässä koossa on 6.85mm, eli periaatteessa "kesän ajetut uudet renkaat". Tuo vaikuttaa ihan suoraan eniten vesiominaisuuksiin ja tietyllä tapaa sylettää ostaa "kuluneen" renkaan kuviolla uutta rengasta, mutta annetaan se anteeksi kun kuittia katsotaan.
Summasummarum. Mielestäni ennemmin nämä, kuin samaan rahaan 5mm:n kulutuspinnalla olevat neljä vuotta vanhat "merkkirenkaat". LingLong ei tunnu loistavan millään muulla osa-alueella, kuin mukavuudella ja ollen sielläkin lopultakin vain keskinkertainen verratessa esimerkiksi Michelinin Energy Saveriin. Oikeastaan "tasapaksun keskinkertainen" kuvaa mielestäni tätä rengasta täydellisesti.
Aika ja kilometrit näyttää, kuinka LingLongit pärjäävät jatkossa. Testimuulina toimii (muistaakseni) noin 1250kg:n painoinen vuoden 2004 Fiat Stilo Farmari, joka usein matkaa kontti täynnä tavaraa tai täysin tyhjänä isolta tieltä sinne metsäautotien perukoille. Ei ehkä vastaa tämän foorumin käyttäjäkunnan käsitystä autoilusta parhaiten, mutta jotain otantaa ja kokemusta edes tässä kokoluokassa ajattelin kirjoitella, koska sitä oli hiukan vaikea löytää kaiken sen "juupaseipäs" -väittelyn seasta, kun ostopäätöstä mietin. Ja rengashan oli siis LingLong GreenMax EcoTouring 195/65R15 91T.
Hyvää kesää kaikille.
