KL-varaosat  Race.fi

760 TD farkun jarrut?

  • 12 Vastauksia
  • 5328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AF574

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
760 TD farkun jarrut?
« : 07.03.2011, 13:32:12 »
Ongelma on: Katsastusmies oli sitämieltä, että jarrupoljin painuu liian syvälle. Ja lisäoireena on, että jarrupoljin muuttuu kovaksi kolmannella perättäisellä polkaisulla ja voimaa tarvitaan melkoisesti kunnon jarrutuksen aikaansaamiseksi. Myöskin jos pitää jarrua päällä hetken aikaa, niin poljin painuu vähän matkaa lisää. Vikojen korjaamiseksi tehty: Takajarrulevyt ja palat vaihdettu, alipainepumppu puhdistettu. Se oli yksitoiminen, koska yksi venttiili ei oikein toiminut, nyt toimii hyvin. Tehostimen kalvo tuntuu olevan ehjä ja letkuissa ei havaittu vuotokohtia. Voisiko alipainepumppu olla vanhemmiten menettänyt tehoaan? Korjausvinkkejä kaivattaisiin. Ja kyseessä on siis ABS-jarruilla varustettu kulkine.

Otsikkoa muutettu / Taavi.H
« Viimeksi muokattu: 07.03.2011, 15:53:10 kirjoittanut Taavi.H »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 760 TDI farkun jarrut?
« Vastaus #1 : 07.03.2011, 13:51:10 »
Kyllä minusta nuo oireet kuulostavat siltä, että jossain on alipainevuoto. Tosin kolmannella polkaisulla kovaksi -ilmiö ei välttämättä ole vika vaan ominaisuus. :)

ps. TDI-konetta tuossa Volvossasi ei ainakaan tehtaan tekoisena ole. TDI viittaa VAG:n ahdettuun suorasuihkutusdieseliin, joita Volvoissa (5-syl.) on tehtaan jäljiltä vain etuvetoisissa. 700- ja 900-sarjassa on käytetty 6-sylinteristä VAG:n peruja olevaa esikammiodieseliä. Tämä ihan vaan käsitteiden selvennyksenä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

hevonen

  • Vieras
Vs: 760 TDI farkun jarrut?
« Vastaus #2 : 07.03.2011, 14:08:23 »
No jos ei alipainepuolella ole vikaa, hyvä vaihtoehto on tuollaisilla oireilla pääsylinteri.

Poissa AF574

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 TDI farkun jarrut?
« Vastaus #3 : 07.03.2011, 15:49:54 »
Kyllä minusta nuo oireet kuulostavat siltä, että jossain on alipainevuoto. Tosin kolmannella polkaisulla kovaksi -ilmiö ei välttämättä ole vika vaan ominaisuus. :)

ps. TDI-konetta tuossa Volvossasi ei ainakaan tehtaan tekoisena ole. TDI viittaa VAG:n ahdettuun suorasuihkutusdieseliin, joita Volvoissa (5-syl.) on tehtaan jäljiltä vain etuvetoisissa. 700- ja 900-sarjassa on käytetty 6-sylinteristä VAG:n peruja olevaa esikammiodieseliä. Tämä ihan vaan käsitteiden selvennyksenä.
Näemmä täytyy kiinnittää huomiota ulosantiin, jottei tule sammakoita.: Koneena on siis maineikas D24 Turbo + cooleri...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #4 : 07.03.2011, 15:54:02 »
Arvelinkin, että itse tiedät asian, mutta tulevia lukijoita ajatellen tuo täsmennys. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #5 : 07.03.2011, 16:05:46 »
Sulla on ilmaa jarruissa, tai nestevajausta. Kolmas polkasu ja poljin kovenee -> alipaine loppuu, on normaalia jos kone käy rauhallisilla kierroksilla eli alipainepumppu ei kehitä kunnolla alipainetta. Vika ei siis ole tehostimessa tai alipainehilkkeissä, vaan pääsylkässä(en usko) tai ilmavaivoissa, veikataan jälkimmäistä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #6 : 07.03.2011, 22:56:50 »
Vika ei siis ole tehostimessa tai alipainehilkkeissä, vaan pääsylkässä(en usko) tai ilmavaivoissa, veikataan jälkimmäistä.
Toihan on aina se toivottava tapaus. Tuota pääsylkkääkin on kyllä mennyt kun ei ole nesteitä vaihdeltu...(älä usko)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #7 : 07.03.2011, 23:07:06 »
Toihan on aina se toivottava tapaus. Tuota pääsylkkääkin on kyllä mennyt kun ei ole nesteitä vaihdeltu...(älä usko)
En uskokaan  ;), särkinäinen sylkkä (se ainoa mitä olen ikinä tavannut) laski petaalin kyllä lattiaan asti kun odotteli.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #8 : 07.03.2011, 23:16:01 »
En uskokaan  ;), särkinäinen sylkkä (se ainoa mitä olen ikinä tavannut) laski petaalin kyllä lattiaan asti kun odotteli.
No yleensä joo mutta jos tässä ei nyt oo ooteltu tarpeeksi...
Tämäpä tästä saivartelusta. Etuveto on päävoittoarpa!  ;) :D
Eläkä muuta väitä. ;)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #9 : 07.03.2011, 23:23:44 »
Etuveto on päävoittoarpa!  ;) :D
Eläkä muuta väitä. ;)
Minäkö? Ikiinä O:-)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #10 : 08.03.2011, 08:17:58 »
Ongelma on: Katsastusmies oli sitämieltä, että jarrupoljin painuu liian syvälle. Myöskin jos pitää jarrua päällä hetken aikaa, niin poljin painuu vähän matkaa lisää.

Mulla oli samat oireet ja pääsylinteri meni vaihtoon. Ei auttanut vaikka ilmasi moneen kertaan jarrut, pikkuhiljaa vain poljin painui syvempään kun piti painetta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa AF574

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #11 : 29.03.2011, 01:40:48 »
Jarrupolkimen syvälle painuminen,: siihenkin löytyi Naurettavan helppo säätömahdollisuus.   Tässä meidän Volvossa on tehostajan ja jarrupääsylinterin välissä noin 50mm:n laippa jolla muutetaan pääsylinterin kiinnitystä 90astetta. Ja kuinas ollakkaan, kun vaihdat pääsylinterin, niin tehostajan läpi tulevan käyttöakselin pää jää tämän laipan sisään. Emme todellakaan älynneet katsoa tätä käyttöakselia sen tarkemmin. Siinä on tiukalla "epäkesko" kierteellä säädettävä kuulamutteri, jota säätämällä s

Poissa AF574

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 TD farkun jarrut?
« Vastaus #12 : 29.03.2011, 01:46:55 »
Jumanskikkale, tuli jonkinmoinen käsittämätön näppäilyvirhe.: Joten jatkoa tässä :: saimme jarrupolkimen "tyhjät" minimiin ja jarrut jäpäkäksi. Kelpasi siis katsastusmiehelle kommentilla ovat erittäin hyvät...

 

Elekma  Autoracing