Kulkukoira  Proturbo

D5 moottori "papattaa"

  • 334 Vastauksia
  • 138967 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
D5 moottori "papattaa"
« : 10.05.2013, 00:10:46 »
Jonkin koeajoraportin yhteydessä kehuttiin tätä volvon d5 konetta että kehrää kuin rotukissa. Minulla kuitenkin usein papattaa kaikkea muuta kuin puhdasrotuisesti ja nyt puhutaan ennenkaikkea uloskuuluvasta äänestä. Yhden d5 moottorisen aikoinaan jätin ostamatta papatuksen vuoksi vaikka myyjä kivenkovaan väitti että tämmöisiä ne on. Itse asiassa paikalla piipahti liikkeen toinenkin myyjä joka yhtyi mielipiteeseeni että kummalle kuulostaa, jotain nyt pielessä. Sitten kun nykyiseen pirssiin törmäsin ja sekin jossain määrin papatti niin totesin että kaippa ne tosiaan tämmöisiä on ja ostin pois. Pirssi on pelannut mainiosti ja vetää puhtaasti ja sisälle moottorin äänet kuulostaa oikeastaan mukavalle. Mutta kun tänään kuuntelin vaimon autoilua puolilämpimällä moottorilla niin ei voinu taas kuin ihmetellä. Sen mitä polttomoottorivehkeistä tiedän nii yleensä tommonen ääni meinaa et vähintään pako/imu puolella vuotoa, tai jopa joku sylinteri pimeämä. Eikai 5 sylinterinen voi lähtökiihdytyksessä kuulostaa 1-pyttyselle endurolle (kumea pa-pa-pa-pa-pa.....). Mutta kun huollon yhteydessä pyysin merkkihuollon mekaanikkoa kuulostelemaan niin sain terveiset että mitään kummallista ei kuulemma kuulu. Hmm.. Tästäkin on jo parikyt tuhatta kilsaa eli pirssi on ahkerassa käytössä ja pelaa kyllä.

Nyt on tullu sellainen tapa et jos jossain parkkiksella huristaa vastaava pirssi ohi (ja näitähän nykyään piisaa.) niin kuulostelen ääniä. Ja kas, jotkut papattavat aikamoisesti, jotkut vähemmän. Riippuu lämmöistä?

Pakko sanoa et jos nää uudesta tollain on ääntäny niin kyllä on ottanu uuden ostajaa pattii +50Keur autossa tommoset äänet.

Kommentteja/vinkkejä mitä kantsiis autossa tarkistaa?
« Viimeksi muokattu: 10.05.2013, 00:13:59 kirjoittanut (Miksu) »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #1 : 10.05.2013, 00:15:16 »
EGR:n ollessa auki, tulee moottorista papattava kumea ääni, voisikohan olla sellaista..

(Muutin viestisi otsikkoa kuvastamaan enemmän viestisi aihetta)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #2 : 10.05.2013, 00:21:37 »
EGR:n ollessa auki, tulee moottorista papattava kumea ääni, voisikohan olla sellaista..

(Muutin viestisi otsikkoa kuvastamaan enemmän viestisi aihetta)

Joo tuo otsikko kertoaa asian ytimekkäästi. Kumeaa se papatus on, hyvin kumeaa. Onko egr venttiili auki vain matalilla kierroksilla ja vain lämpimällä moottorilla? Papatus kun taitaa olla kaikkein kuuluvinta kun ajaa autoa ajon jälkeen parkkiin hiljaa vedättäen.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #3 : 15.05.2013, 10:49:11 »
Jonkin koeajoraportin yhteydessä kehuttiin tätä volvon d5 konetta että kehrää kuin rotukissa. Minulla kuitenkin usein papattaa kaikkea muuta kuin puhdasrotuisesti ja nyt puhutaan ennenkaikkea uloskuuluvasta äänestä. Yhden d5 moottorisen aikoinaan jätin ostamatta papatuksen vuoksi vaikka myyjä kivenkovaan väitti että tämmöisiä ne on. Itse asiassa paikalla piipahti liikkeen toinenkin myyjä joka yhtyi mielipiteeseeni että kummalle kuulostaa, jotain nyt pielessä. Sitten kun nykyiseen pirssiin törmäsin ja sekin jossain määrin papatti niin totesin että kaippa ne tosiaan tämmöisiä on ja ostin pois. Pirssi on pelannut mainiosti ja vetää puhtaasti ja sisälle moottorin äänet kuulostaa oikeastaan mukavalle. Mutta kun tänään kuuntelin vaimon autoilua puolilämpimällä moottorilla niin ei voinu taas kuin ihmetellä. Sen mitä polttomoottorivehkeistä tiedän nii yleensä tommonen ääni meinaa et vähintään pako/imu puolella vuotoa, tai jopa joku sylinteri pimeämä. Eikai 5 sylinterinen voi lähtökiihdytyksessä kuulostaa 1-pyttyselle endurolle (kumea pa-pa-pa-pa-pa.....). Mutta kun huollon yhteydessä pyysin merkkihuollon mekaanikkoa kuulostelemaan niin sain terveiset että mitään kummallista ei kuulemma kuulu. Hmm.. Tästäkin on jo parikyt tuhatta kilsaa eli pirssi on ahkerassa käytössä ja pelaa kyllä.

Nyt on tullu sellainen tapa et jos jossain parkkiksella huristaa vastaava pirssi ohi (ja näitähän nykyään piisaa.) niin kuulostelen ääniä. Ja kas, jotkut papattavat aikamoisesti, jotkut vähemmän. Riippuu lämmöistä?

Pakko sanoa et jos nää uudesta tollain on ääntäny niin kyllä on ottanu uuden ostajaa pattii +50Keur autossa tommoset äänet.

Kommentteja/vinkkejä mitä kantsiis autossa tarkistaa?

Teksti oli melkein kuin minun kirjoittamana. Itsellä omassa V70:ssä samanlainen ääntely. Auton huollon yhteydessä käskin tutkimaan papatuksen alkuperää ja vastaukseksi sain tukkeutuneen EGR venttiilin joka pitäisi puhdistaa. Vielä en ole ehtinyt putsausta tekemään eli papatus jatkuu...
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #4 : 16.05.2013, 12:13:14 »
Itse olen liikenteessä kuunnellut tuota samaa papatusta monesta D5 Volvosta. Jos on kävellen liikkeellä, niin tunnistaa jo kaukaa, että selän takaa tulee tietyn ikäinen D5 Volvo.  ;D

EDIT.
Koittaakaa vaikka ottaa pois se ilmasuodattimelta maskiin menevä letku? Jos se papatus tosiaan onkin vain koneen imuääni kiihdyttäessä. Äänen pitäisi koventua, tai ainakin muuttua ilman tuota letkua.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2013, 12:17:22 kirjoittanut TMOS »

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #5 : 16.05.2013, 18:17:58 »
Ei ole imuääni, eli ei auta letkujen irroittelu koska imuputkea on ilmansuodattimesta ahtimeen, sieltä välijäähdyttimeen ja välijäähdyttimeltä imusarjaan. Matkaa varmaan 3m.

Tulee mieleen että on totuttu kuuntelemaan 4-sylinterisen moottorin pörinää. Egr:sta kyllä tulee hieman muutosta äänen silloin kun se on auki. Mielestäni omasta d5:sta tulee hieno ääni ;). Ei se ole tasainen vaan hiukan 5-pyttyiselle ominainen ontuva.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #6 : 16.05.2013, 23:16:39 »
Ontuva on hvä kuvaus. Eipä ole 5 pyttystä mulla aiemmin ollut niin ei ole mitään aikaisempaa kokemusta äänistä. Voipi olla että "eliminoitutan" egr jos tulee lastutettua/softattua autoa tässä kesällä. Laitan äänimmaailma raporttia sitten.

Ps. Kylläpä tahmaa ja lopulta jumii luuri ärsyttävästi kun tänne kirjoittaa tekstiä. Menee sairaan hitaaksi. Ei riipu os:stä. Tekee samaa kahdella eri koulukunnan kamppeella. Mitä selainta käytättä?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #7 : 17.05.2013, 08:45:07 »
Hidastelu viestiä kirjoitettaessa johtuu ymmärtääkseni ziljoonasta liikkuvasta hymiöstä ja/tai javascriptistä. Jos poistaa javascriptin käytöstä, onnistuu graafisessa tilassa kirjoittelu hyvin silloin nuo hymiötkin puuttuvat. Kyseistä ongelmaa en ole huomannut muilla foorumeilla.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #8 : 16.07.2013, 02:12:01 »
No niin, kummallisia havaintoja tänään. Eli vaihdoin ölpät koneeseen ja käyttelin konetta sen jälkeen tyhjäkäynnillä niin yks kaks loppu papatus kuin veitsellä leikaten. Sitten jonkun aikaa ja taas alko pa-pa-pa-pa.. Joku hemmetin lutkutuspumppu siin ilmanputsarin vieressä töytyy olla;-) britit väitti palstoillaan että jarrutehostin.

Ps. Jossain määrin ikävä vaihdettava tuo d5 öljynsuodatin. Kandee kattoa ettei hiekkaa tms varise öljykanavaa. Siinä kita taivasta kohti avoimena  kun se on. Aika erikoinen suodatinviritelmä. Mulla vielä kulkee johtosarja just siitä päältä eikä äkkiseltään näyttäny hyödyttävän sen kiinnikkeitä availla. Lienekö johdot normaalisti siinä tiellä vai onko mulla jotain kyläseppävirityksiä?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #9 : 16.07.2013, 09:46:32 »
Mulla ei ole mitään johto hässäkkää kyseisessä kohdassa ja näppärä vaihtaa öljysuodatin öljynvaihdon yhteydessä ja vuosimalli on -03.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #10 : 16.07.2013, 11:55:08 »
Lienekö johdot normaalisti siinä tiellä vai onko mulla jotain kyläseppävirityksiä?

Niin taitaa olla. Minusta tuo on helpolla, hyvällä paikalla.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #11 : 17.07.2013, 15:02:59 »
Mulla on 06 mallinen d5. Johdot kyllä näyttäisi olevan jämptisti mutta voihan ne silti olla jotenkin väärin. Ei niitä nyt kovin paljo erilai voi laittaa. Stöpselit on niin lähellä öljynputsaria. Ellei johtosarja sitten oo joku "ei-alkuperäinen". Pitääpä tutkia
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #12 : 19.01.2014, 01:48:20 »
EGR:n ollessa auki, tulee moottorista papattava kumea ääni, voisikohan olla sellaista..

(Muutin viestisi otsikkoa kuvastamaan enemmän viestisi aihetta)
V70 D5 Summum -06 ilmoittautuu papatusjoukkoon. Todella kumea papatus kuuluu eritoten tyhjäkäynnillä, etenkin kun nousee ulos sitä oikeen kuuntelemaan. Käsittääkseni EGR:n kuuluisi olla silloin kiinni, joten tämä teoria on poissuljettu (ellei se vuoda). Heti kun antaa vähän kierroksia, papatus loppuu. Kone on 270tkm ajettu ja epäilen että ongelma liittyisi jotenkin imusarjan karstoittumiseen jonka suurin syyllinen tuo EGR-venttiili on. Mainittakoon vielä että koneeseen on vaihdettu 220tkm kohdalla sinisellä EGR. Muistin vasta autoa hakiessa kysyä että kai ne vähän sitä imusarjaa tajusivat rassata, mutta ei kuulema kuulu työnkuvaan. Luin ohimennen täältä palstoilta että on olemassa imusarjan puhdistussprayaineita, pitäisi varmaan perehtyä aiheeseen tarkemmin.

Jakopäähihnan vaihdoin yhteydessä joulukuussa pyysin sinisellä selvittämään mistä lisä-ääni johtuu ja kuulemma venttiilien nostimista, että on ollut aiempi hammashihnan jako hampaan pielessä (hihna hypännyt) ja siksi alkanut ääntelemään. 3000€ korjausarvio (pah). En ihan niele sitä syyn selitykseksi kun ääni on niin kierroslukuriippuvainen ja muillakin ihan samaa ongelmaa. Ääni ei kuulemma ollut erityisen paha ja sellainen vinkki tuli sieltä myös että kannattaa pitää tuoreet öljyt koneessa. Vaikka öljyt ovatkin longlifet niin on niillä Volvon takseillakin 20tkm välein huolto. Öljyn- ja öljynsuodattimen patruunanvaihto on helppo tehdä D5 koneeseen itse öljypumpun avulla konehuoneen puolelta enkä ole kokenut niitä johtoja ja muoveja siinä patruunan päällä mitenkään turhan ongelmallisiksi, kyllähän ne vaihdettaessa joustaa. Pari kertaa vuodessa aion jatkossa vaihtaa nuo öljyt.

Mutta jos joku keksii syyn papatukselle niin mielellään sen poistais niin ei tarvitse häpeillä muuten laatuauton "tyhjäkäyntiääniä".

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #13 : 19.01.2014, 02:05:09 »
Jos papatus on jatkuvaa ja öljyntäyttökorkin kun avaa ja sieltä kuuluu voimakasta kilinää, niin todennäköisesti venttiilikoneistossa on vikaa, mahdollisesti joku hydraulipatruunoista kulunut puhki.
Löytyy noista venttiilikoneistovioistakin jonkinverran juttua täältä foorumilta.


Edit:  Niin ja tässä viestissäni viittaan ennenkaikkea 2006-> moottoriin, eli D5:n uudempi sukupolvi hiukkassuodattimella ja pyörreläpillä.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2014, 13:22:56 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #14 : 19.01.2014, 05:42:27 »
Onko nämä ääntävät D5:t manuaalilaatikolla? Voisiko lähteä ääni vauhtipyörästä?

Tuntuuko kytkinpolkimessa tärinää, kun polkimella pitää jalkaa?
« Viimeksi muokattu: 19.01.2014, 06:03:43 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Autoracing  KL-varaosat