Carcom Oy  Elekma

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158094 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #180 : 07.10.2015, 14:53:21 »
Yksi mahdollinen vois olla polttoaineen regulaattori, joka sijaitsee pumpun yhteydessä joka taas sijaitsee nokka-akaelin päässä. Regulaattorin kun ottaapi pois paikaltaan niin ammattimies sanoo hetimiten mitä maksaa uusi säädin, vai saako vanhasta neulasta hiomalla kalua.

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #181 : 18.10.2015, 23:05:31 »
Moi,

olen unohtanut vastata tähän viestiketjuun kun pääsin eroon omasta papatuksestani *taavih-> :arkkupakastin:
Hermoja raastava kumea papatus loppui omasta D5 koneesta noin vuosi sitten kun vein Volvoni Herttoniemen Rantaan Mossa Racingille huoltoon. He vaihtoivat jakopäähihnan ja hydrauliset venttiilinnostajat joista yksi tuli useammassa palassa koneesta pihalle (kone siis kunnossa edelleen). Huoltohan on suhteellisen edullinen koska moottorin kantta ei tarvitse avata eikä tiivisteitä uusia.

Suosittelen kyseistä hydraulisten venttiilinnostajaremppaa tehtäväksi jakopäähihnan vaihdon yhteydessä niin tulee kaksi kärpästä samalla iskulla JA JO LOPPUU PAPATUS. :pomo:

Minun tapauksessani EGR:llä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. :P

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #182 : 19.10.2015, 08:45:31 »
Mikähän siinä muuten on että pakatut kuuluu vain lämpimänä, jonkun 30km ajon jälkeen näillä keleillä?  En niin tunne moottoritekniikkaa..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #183 : 31.10.2015, 00:58:24 »
Moi,

olen unohtanut vastata tähän viestiketjuun kun pääsin eroon omasta papatuksestani *taavih-> :arkkupakastin:
Hermoja raastava kumea papatus loppui omasta D5 koneesta noin vuosi sitten kun vein Volvoni Herttoniemen Rantaan Mossa Racingille huoltoon. He vaihtoivat jakopäähihnan ja hydrauliset venttiilinnostajat joista yksi tuli useammassa palassa koneesta pihalle (kone siis kunnossa edelleen). Huoltohan on suhteellisen edullinen koska moottorin kantta ei tarvitse avata eikä tiivisteitä uusia.

Suosittelen kyseistä hydraulisten venttiilinnostajaremppaa tehtäväksi jakopäähihnan vaihdon yhteydessä niin tulee kaksi kärpästä samalla iskulla JA JO LOPPUU PAPATUS. :pomo:

Minun tapauksessani EGR:llä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. :P

Hyvä että tuli kuntoon! Onko autosi muuten entinen taxi kun sanovat ettei muuten harmaakoppaisista menisi nostajat? Paljonko muuten kustansi tuo nostajahomma?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #184 : 19.01.2016, 23:43:51 »
Minulla kans papatukset loppuivat nostaja/keinu rempalla, nyt takana noin 30tkm ja hyvin toimii. kopkop  ::) Hintaa rempalla muistelisin olleen 600e hujakoilla jakopään hilujen kanssa (itse tehtynä).
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #185 : 11.02.2016, 01:11:18 »
Joo-o,semmosta.... täälläpä se papattaa ihan samalla tapaa D5 vuosimallia -03,ajettu 315tkm kone,kun öljykorkin avaa. Aiemmin oo edes koko asiaan huomannu kiinnittää huomiota/kuullu koko ääntä,ennen kun luki foorumia :D Tieto lisää tuskaa,eikös niin sanota?

En kylläkään nyt painellut jarrua ja kattonut loppuuko sillä. Netistä löysin kyllä videon,missä ongelma poistui,kun alemmalle moottorin tukikumin vaihtoi ja homma oli sillä ok. Jos nämä letkujen irti nyppäys ja tukkimis/jarrupoljin painelu testit ei tuota tulosta,niin edessä on tämä venttiilinnostaja ja lisäksi näemmä keinovipu remontti? Ääntä en ole koskaan aiemmin siis todellakaan edes tajunnut kuunnella,joten ei kait sinällään mikään paha vielä. Lukemani perusteella tämän äänen kanssa on menty kuitenkin melko pitkän matkaa ilman isompia murheita.

Tietenkin korjaisin heti,jos sen 2000€ viittis nyt suorilta tähän tunkea,mutta kun olis vähän muutakin menoa. Oma taito ei tällaseen riitä,joten liikkeessä joutuis tekee ja kallista kallista kallista...

Muutenhan tuo käy ja kukkuu todella nätisti,öljyjä on vaihdettu poikkeuksellisen säntillisesti 10-15tkm välein,vaan paljoa apua näköjään ole.

Mutta vuotokohtahan voi periaatteessa olla missä tahansa,jarrupoljin painelu testi ei välttämättä kerro lopullista tuomiota vai? Ja jos ääni ei ulos vielä kuulu perusteellisesti,niin varmaan koneella uskaltaa huoletta kuiteskin ajaa?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #186 : 11.02.2016, 09:00:31 »
Hmm onko jossain siis D5:ttä joka ei papata kun öljykorkin avaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #187 : 11.02.2016, 10:12:20 »
Otin aamusta luurin käteen ja tiedustelin parilta korjaamolta asiasta,jotka ovat Volvojen kanssa tekemisissä.

Ensimmäinen putiikki oli ihan pihalla asiasta,totesi että vikakoodeja ei anna niin todennäköisesti normaalia liittyen EGR:n toimintaan. Toinen putiikki,joka on tällä sivustollakin hyväksi todettu Volvo korjaamo,totesi ettei tässä 2003 vuosimallin D5 Volvossa ainakaan venttiilinnostajissa+keinuvivustossa olisi mitään vikaa,jos moottorista ei ulospäin kuulu mitään erikoisempaa. 2006 vuosimallista ja siitä eteenpäin D5 moottoreissa taas vian syypää on pääsääntöisesti venttiilinnostajat+keinuvivusto. Mun 2003 vuosimallissa tämä liittyy kuulemma EGR:n toimintaan ja kerta vikakoodeja kunnollisella testerillä ei ole havaittu ja kaikki toimii normaalisti,sanoivat että kovaa ajoa vaan. Kuulema monessa mustakoppaisessa D5 koneessa tämä ominaisuus (tai ongelma,mene ja tiedä) on,läheskään kaikki ei edes asiasta mitään tiedä. Kuten allekirjoittanutkaan ei tiennyt  ;)

Mutta pitääpä nyt hieman seurata asiaa...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #188 : 11.02.2016, 10:19:10 »
Otin aamusta luurin käteen ja tiedustelin parilta korjaamolta asiasta,jotka ovat Volvojen kanssa tekemisissä.

Ensimmäinen putiikki oli ihan pihalla asiasta,totesi että vikakoodeja ei anna niin todennäköisesti normaalia liittyen EGR:n toimintaan. Toinen putiikki,joka on tällä sivustollakin hyväksi todettu Volvo korjaamo,totesi ettei tässä 2003 vuosimallin D5 Volvossa ainakaan venttiilinnostajissa+keinuvivustossa olisi mitään vikaa,jos moottorista ei ulospäin kuulu mitään erikoisempaa. 2006 vuosimallista ja siitä eteenpäin D5 moottoreissa taas vian syypää on pääsääntöisesti venttiilinnostajat+keinuvivusto. Mun 2003 vuosimallissa tämä liittyy kuulemma EGR:n toimintaan ja kerta vikakoodeja kunnollisella testerillä ei ole havaittu ja kaikki toimii normaalisti,sanoivat että kovaa ajoa vaan. Kuulema monessa mustakoppaisessa D5 koneessa tämä ominaisuus (tai ongelma,mene ja tiedä) on,läheskään kaikki ei edes asiasta mitään tiedä. Kuten allekirjoittanutkaan ei tiennyt  ;)

Mutta pitääpä nyt hieman seurata asiaa...

Luepa läpi tämä ketju. Joitain sivuja taaksepäin oli juttua tuosta äänestä joka kuuluu kun öljykorkki auki. Se on aivan normaalia ja kuuluu uusissakin D5. Lisäksi, kuten korjaamokin oli sulle sanonut, tämä varsinainen nostajista johtuva papatus koskee harmaakoppaista D5. Sulla on mustakoppainen. Ajele siis huoletta menemään :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #189 : 11.02.2016, 10:35:33 »
Kyllä luinkin koko ketjun läpi,mutta vähäisellä unimäärällä foorumeita ei pitäisi selata  :D Meni vaan varmaan vuosimalleissakin sekaisin,koska kaikissa korjatuissa tapauksissa ei ole mitään mainintaa,että minkä vuosimallin moottoriin remppa tehtiin ja ääni poistui. TAI sitten sekin meni mulla huti. Mutta jos nyt jotain hyödyllistä,niin sai tuon autokorjaamon mielipiteen tähän laitettua,vieläpä ihan hyväksi todetun sellaisen.

Poissa jokeri racin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #190 : 14.02.2016, 20:47:20 »
Taidampa sörkätä lusikkani sekoittamaan tätä papatus mysteeriä...
itsellä on tuo vm.06 D5 manuaali, ajettuna n.355tkm ja papattelee komeesti ::)
omassa D5:sessa papatus ilmenee koviten juuri pienillä kierroksilla körötellessä, ja pienessä kiihdytyksessä... mm. parkkihallissa tuli fiilisteltyä papatusta :2funny:
eniten tuossa pistää korvaan se, että kun ajoin hallissa parkkiin "papatellen" ja nousin autosta ylös kurkkimaan konettilaa niin yht äkkiä papatus loppui kuin seinään.
Ja taas kun lähti hiljaa ajaan nii papatus raikaa... Kovempi kiihdytys ja papatus loppuu... En voi muuta epäillä kun EGR! :)
eikös tuon egr-venan tulisi olla kiinni tyhjäkäynnillä ja aueta osakaasulla, ja kiihdytyksessä kiinni...? auki=papatus be come true :o
Tästä varmasti on erillaisia kokemuksia porukalla jo johtuen siittäkin, että kuinka paskanen egr systeemi aina onkaan.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #191 : 14.02.2016, 21:45:45 »
eniten tuossa pistää korvaan se, että kun ajoin hallissa parkkiin "papatellen" ja nousin autosta ylös kurkkimaan konettilaa niin yht äkkiä papatus loppui kuin seinään.

Lusikkaa rohkeasti soppaan vain. Tavoite saada kaikkien papattavien volvojen papatukset loppumaan. Niin häpeällinen se ääni on ;)

Mutta asiaan,
Minulla oli juuri sama käytös omassa 2006 mallissa eli kun käytteli tyhjäkäynnillä niin yhtäkkiä kuului vieno "naks" ja papatus alkoi tai vastaavasti loppui. Juurikin matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä vain papatteli. Eliminoin EGR niin we no hear papatus. Kaikilla eliminointi ei kuitenkaan ole poistanut ongelmaa. Itse olen pöristellyt tytyväisenä free from papatus jo puolitoista vuotta
« Viimeksi muokattu: 14.02.2016, 21:49:29 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #192 : 15.02.2016, 11:09:24 »
Kokeilin nyt omaan tapaukseen tuota jarrun painelua useampaan kertaan,kun korkki oli auki... kyllähän se ääni vaimeni selkeästi. Eli alipainepumppu alkaa olla ehtoon puolella tämän perusteella? Vai ihan normaalia tuo reagointi?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #193 : 15.02.2016, 14:16:02 »
Kokeilin nyt omaan tapaukseen tuota jarrun painelua useampaan kertaan,kun korkki oli auki... kyllähän se ääni vaimeni selkeästi. Eli alipainepumppu alkaa olla ehtoon puolella tämän perusteella? Vai ihan normaalia tuo reagointi?

Pah, en ole edes kokeillu. Jos jarrut pelaa niin pidä korkit kiinni ja ajele menemään
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Apupoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • Sillälailla
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #194 : 14.04.2016, 11:41:39 »
Korkin alta kuuluu lopotus niinku pitääkin  :2funny:

Mutta, onko kyseessä tämä ääni? D5 lopottaa ja käy hieman raskaasti. Tuttu kävi ajamassa ja sano että käy kuin kuorma-auto.
Lopotus kuuluu selvästi maskinkohdalla, siitä missä on imuilman otto. Joku naputtaa moottorissa selvästi kun kiihdyttää.

http://s649.photobucket.com/user/Apupoika/media/20160316_170244_zpsooarpbwq.mp4.html

Viime öljyn vaihdon jälkeen ajelemaan lähdin, niin ihan hämmästyin kun ei kuulunut tuota lopotusta.
Vaan niin se on sieltä taas rantautunut kuuluviin..  :-\

Autolla ajettu vasta 430tkm  :)


Nykyinen: S60 D5, -02 Tomaatti
Entiset: Volvo S40, -00 ja -96
Miksi voimalaitoksissa käytetään Diesel-moottoreita? -Muutenhan ne olisi pelkkiä laitoksia.

 

Autoracing  KL-varaosat