Sute on asiassa täysin kartalla. Itselläni oli juuri nämä hänen kuvaamansa oireet 381 tkm ajetussa v70 2.4 D -07 koneessa. Imusarjan avaamisen jälkeen havaittavissa yksi lohjennut hydraulisen venttiilinsäätäjän pesä, 5 kpl täysin väljäksi kuluneita hydr. säätimiä, keinut kuluneet kaikki venttiilien päistä vähintään 1 mm montulle, venttiilien päät pyöreiksi kuluneita, nokat muusina, useassa hydr.säätiminen patruunassa päät kuluneet puhki ja siten koko kannen öljynpaineet varmaan kadonneet alle sallitun. Oireina juuri tuo luokaton humputus ja papatus tuolta venttiilikoneistosta. Viimeisenä oireena "moottorijärjestelmä vaatii huollon ja vain imm (ecm-135F) vikailmo. Kone kävi siis täysin ilman ventiilikoneiston tyypillistä naputusta, koska joko toinen pako- tai imuventtiili/ sylinteri olivat vielä pelissä ja pelistä poistuneet hajottaneet kannesta palan ja pudonneet venttilijousen väliin, missä näyttää olevan tilaa. Venttiilien keinuvivun pääkin oli kulunut vähintään 1 mm montulle vähän jokaisessa keinussa. Säätimien toiminta ei ole ollut enää aikoihin "alueella". Auto on muutoin huollettu säännöllisesti Volvolla ja rasvoilla ajettu 20 tkm huoltovälillä. Huoltokirja ja historia aukoton, joten tästä ei ole kyse. Erikoista etteivät ole tästä tyypiviasta huollossa mitään reagoineet.
Opiksi:Kannattanee siis vaihtaa ajoissa nämä aikaisemmin ketjussa kokeneempien toimesta kertomat kannen hilut kuin oireiden tässä vaiheessa missä kansi- ja venttiilikoneisto on jo 100 muroina. Se raja toki riippuu monista tekijöistä joten ei voi yleistää, mutta itselläni viimeiset 50 tkm ovat olleet jo varmasti liikaa humputuksesen ja patuksen kestosta päätellen. Mitkään moottoripesut ym. humpuukit eivät kulumiin auta. Mekaanista osaa vain vaihtoon. Nyt omasta tyhmyydestä kärsii lompakko. Itselläni ei aikaisempien moottorikokemusten perusteella tullut mieleenkään, että kannen kuluneisuus voi olla tätä luokkaa ja kuluminen mekaanisisssa osissa on jo riihikoneen tasolla useita millimetriä väljää. Ainoa lähes kulumaton pinta olivat nämä nokkien alumiiniin suoraan koneistetut laakeripinnat.
Noilla 2000 luvun tdi koneilla ajaneelle kun tämä ei tullut mieleenkään kannen näin totaalinen remonttitarve näillä peruskilometreillä. Tdi kone kun eivät vielä 600 tkm kohdillakaan tälläistä perushuoltoa kaivannut.