KL-varaosat  Race.fi

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #240 : 09.05.2017, 22:08:40 »
Mikä on IMM?
Ilmamäärämittari tai ilmamassamittari, imuputkesta löytyy ilmanputsarin ja imusarjan välistä


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #241 : 13.05.2017, 11:58:57 »
Ilmamäärämittari tai ilmamassamittari, imuputkesta löytyy ilmanputsarin ja imusarjan välistä


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sehän on heti ilmanputsarin jälkeen. Ei kai sinne saakka nyt mitään pakokaasua voi mitenkään lipsahdella kuten joku tuossa väitti
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #242 : 19.05.2017, 09:35:51 »
Sute on asiassa täysin kartalla. Itselläni oli juuri nämä hänen kuvaamansa oireet 381 tkm ajetussa v70 2.4 D -07 koneessa. Imusarjan avaamisen jälkeen havaittavissa yksi lohjennut hydraulisen venttiilinsäätäjän pesä, 5 kpl täysin väljäksi kuluneita hydr. säätimiä, keinut kuluneet kaikki venttiilien päistä vähintään 1 mm montulle, venttiilien päät pyöreiksi kuluneita, nokat muusina, useassa hydr.säätiminen patruunassa päät kuluneet puhki ja siten koko kannen öljynpaineet varmaan kadonneet alle sallitun. Oireina juuri tuo luokaton humputus ja papatus tuolta venttiilikoneistosta. Viimeisenä oireena "moottorijärjestelmä vaatii huollon ja vain imm (ecm-135F) vikailmo. Kone kävi siis täysin ilman ventiilikoneiston tyypillistä naputusta, koska joko toinen pako- tai imuventtiili/ sylinteri olivat vielä pelissä ja pelistä poistuneet hajottaneet kannesta palan ja pudonneet venttilijousen väliin, missä näyttää olevan tilaa. Venttiilien keinuvivun pääkin oli kulunut vähintään 1 mm montulle vähän jokaisessa keinussa. Säätimien toiminta ei ole ollut enää aikoihin "alueella". Auto on muutoin huollettu säännöllisesti Volvolla ja rasvoilla ajettu 20 tkm huoltovälillä. Huoltokirja ja historia aukoton, joten tästä ei ole kyse. Erikoista etteivät ole tästä tyypiviasta huollossa mitään reagoineet.

Opiksi:Kannattanee siis vaihtaa ajoissa nämä aikaisemmin ketjussa kokeneempien toimesta kertomat kannen hilut kuin oireiden tässä vaiheessa missä kansi- ja venttiilikoneisto on jo 100 muroina. Se raja toki riippuu monista tekijöistä joten ei voi yleistää, mutta itselläni viimeiset 50 tkm ovat olleet jo varmasti liikaa humputuksesen ja patuksen kestosta päätellen. Mitkään moottoripesut ym. humpuukit eivät kulumiin auta. Mekaanista osaa vain vaihtoon. Nyt omasta tyhmyydestä kärsii lompakko. Itselläni ei aikaisempien moottorikokemusten perusteella tullut mieleenkään, että kannen kuluneisuus voi olla tätä luokkaa ja kuluminen mekaanisisssa osissa on jo riihikoneen tasolla useita millimetriä väljää. Ainoa lähes kulumaton pinta olivat nämä nokkien alumiiniin suoraan koneistetut laakeripinnat. 
Noilla 2000 luvun tdi koneilla ajaneelle kun tämä ei tullut mieleenkään kannen näin totaalinen remonttitarve näillä peruskilometreillä. Tdi kone kun eivät vielä 600 tkm kohdillakaan tälläistä perushuoltoa kaivannut.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2017, 10:18:30 kirjoittanut geomanno »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #243 : 19.05.2017, 11:38:02 »
Tavan autonostajalle ja käyttäjälle voi olla vaikeaa erottaa humputusta, lotkotusta ja egr papatusta toisistaan. Itsellä taisi olla tuota jälkimmäistä kun on jo 120tkm menty ongelmitta egr eliminoituna ja papatuksitta. Mittarissa nyt 325tkm.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #244 : 19.05.2017, 13:33:23 »
Jep. Paketti varmaan pysyy "kasassa" normi merkkihuollollakin hyvin takuuajan ja nämä loppupään ongelmat, 200 tkm, eivät isosti kosketa enää tätä huoltosegmenttiä joten omaehtoisella huollolla kannen täystuhoa on siirrettävissä. 

Omassa tuotteessa ei oltu, pitkälti siis omasta asiaan perehtymättömyydestä, ja em. syystä tehty siis mitään näitä  (egr, dpf ja typenoksideja vähentävien imusarjaläppien) eliminointeja. Johtopäätös eli tämä venttiilikoneiston rapina ei kuulu kunnossa olevan koneen  käyntiääneen, hydr. nostajan pallopää kuluu jossakin vaiheessa puhki ja öljynpaine karkaa jne. voiteluongelmat alkavat,  jos ei reagoi niin, seurauksena työläs kansiremontti.

Sivutuotteena, että imusarjankin varmaan saa helpommin puhtaaksi kun tekee sen 200 tkm korvilla. Nyt sitä ei meinaa saada puhtaaksi edes teollisuusliuottimilla ja raskaankaluston kuumavesipainepesurillakaan. Varmaan vaatisi viikon esiliottamisen ja uuninpuhdistusaineet. Nyt kun sitten purkaa ja kasaa yläkoneen kisaharjoitteena (+ostaa koneistetun kansipaketin nokkineen), niin alkaa tämäkin asia kiinnostamaan.
Kiitokset muutoin kaikille  hyvistä ja täysin asiaan osuneista ja selvästi kokemusperäisistä vastauksista. Näillä tiedoilla omalla kohdalla syyt moottorin papatuksen ja mahdollisen tyhjäkäynnillä (alle 1500 rpm) "lotkottavaan humppaan" selvisivät täysin.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #245 : 23.05.2017, 09:07:31 »
Jep, kuten tuossa kerrottiin, oli minulla homma juuri noin. IMM alkaa sekoilemaan, kun pakokaasua pääsee imupuolelle. En tosin käsitä, miten nämä pysyvät käynnissä ja käyvät kaikilla pytyillä, kun omassa pelissä oli keinut karanneet paikoilta pakopuolelta. Ilmeisesti ensin lähtee hajoamaan hydrauliset nostimet  -> keinut ja sitten repeää nuo nostinpesät. Nokat kuluu keinujen hajoamisesta vielä kaupan päälle, eli roskiskamaa tulee aika paljon tästä episodista. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 587
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #246 : 23.05.2017, 22:20:47 »
Täällä ajettu nyt 1500km nostajaremontin jälkeen. Tehot tuntuu olevan tallella ja remontin jälkeen keskikulutus tippunut ajotietokoneen mukaan 0.2 litraa. Kyllä käy nätisti!
Yksi nostajista oli totaali palasina ja yksi keinu pois paikoiltaan, mutta nokka-akselit, venttiilien päät ja nostajien pesät onneksi säilyneet ehjinä. Viimeiset hetket siis oli käsillä remppa tehdä. Autolla ajettu 563tkm.
Taksina ollut ja ilmeisesti oli jo toinen nostajaremppa, ensimmäinen tehty 180tkm paikkeilla, jolloin huoltoväli muutettu 30tkm:stä 20tkm:ään.
Volvo PV&Duett

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #247 : 24.05.2017, 07:26:30 »
Liekö taksikäytöllä ja sen tuomalla tyhjäkäynnillä asian kanssa miten paljon tekemistä...EGR ja karstan kertyminen kanteen.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2017, 07:28:03 kirjoittanut Jaska71 »
V60 T3 -12

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 587
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #248 : 24.05.2017, 07:36:45 »
Niin, mistäs sen tietää. Tää on ollut jossain pienellä paikkakunnalla, joten ei oo seissyt missään suurkaupungin tolpalla käymässä tyhjää kymmenien lajitoveriensa seurassa. Ja mitä sivusta seurannut, niin on niitä ei-takseihinkin tehty nostajaremppoja jo parin satkunkin kieppeillä. Tyyppivikahan toi on, ja liittyy enemmänkin liian pitkään öljynvaihtoväliin.
Volvo PV&Duett

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #249 : 24.05.2017, 18:54:26 »
Onhan noita egr:iä erittäin laajalti käytössä sekä bensoissa että dieseleissä. Sitä ei ole syyttäminen vaan huonosti suunniteltua kantta. Jos on 2006 tai uudempaa D5 ostelemassa niin on kyllä syytä olla tarkkana
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #250 : 24.05.2017, 19:57:26 »
Ehkä jossain jo mainittu, mutta kysyn kuitenkin. Koskeeko tämä kannen rakenteellinen heikkous myös uudempia D3/D5 (5 sylinteriä) koneita ? Vai onko 2.4d jo ihan sama masiina kun esim D5 ?
Uusimmat D4/D5 (4 sylinteriä) ovatkin sitten jo eri moottorisarjaa.
S80 Executive D5 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #251 : 29.05.2017, 14:23:39 »
Ehkä jossain jo mainittu, mutta kysyn kuitenkin. Koskeeko tämä kannen rakenteellinen heikkous myös uudempia D3/D5 (5 sylinteriä) koneita ? Vai onko 2.4d jo ihan sama masiina kun esim D5 ?
Uusimmat D4/D5 (4 sylinteriä) ovatkin sitten jo eri moottorisarjaa.

Olisi sellainen käsitys, että ainakin -06 ja -07 D5244T4 (D5) D5244T5 (2.4D) koneita (jotka siis käytännössä samoja pannuja). Ilmeisesti joissakin -08 peleissä on noita moottoreita myöskin..? Näistä uudempien ongelmista en tiedä oikein mitään. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa karvajose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #252 : 01.06.2017, 15:08:42 »
Mitäs mieltä arvon raati on, kuuluuko kyseinen tyhjäkäynnillä kuuluva tikitys mahdollisesti venttiilinnostajista vai suuttimista? Olin tuosta maskin kohdalta kuulevinani jopa pientä papatusta vai kuulinkohan omiani  :D Kylmällä koneella tuota nakutusta ei kuulu, mutta vähänkään kun lämpeää niin alkaa kuulumaan.
https://m.youtube.com/watch?v=PtfrI9UJW9g
 
https://m.youtube.com/watch?v=Rk6x9ufm1wg

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #253 : 03.06.2017, 14:56:11 »
Anna hieman kierroksia ja sit jalka pois kaasulta. Kuuluuko mitään naputuksia kierrosten laskiessa? Vihje: venttiilikoneisto pyörii aina moottorin pyöriessä riippumatta kaasupolkimen asennosta ;)

Edit: minun korvaan tarttui paremminkin tuo "vispilän" ääni. Naputuksia en kuullut. Moottorisi ei muuten edes ole harmaakoppa
« Viimeksi muokattu: 03.06.2017, 15:03:02 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa taape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #254 : 03.06.2017, 15:21:21 »
Äänestä päätellen turbon siivet tässä mallissa pese tai uusi vm-2004-2006 parempimallinen kone!

 

Samppasport  Futurez