Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #75 : 02.03.2014, 10:23:50 »
kuten sanottu niin mulla ei ole hiukkaskiihdytintä eikä tässä ole sellaista koskaan ollutkaan vaikka on 6/06 suomiauto. tai siis hiukkassuodatinta. tarkistettu merkkihuollossa valmistenumerolla kun en ite niistä suodattimista mitään ymmärrä. voi siis sulkea pois sen muuttujan. ja se tosiaan leikkaa kuin napista painaen sen papatuksen pois. vetää hyvin eikä oireile mitenkään muuten kuin että tympeä ääni aina välillä. näin on ollut jo kohta 50tkm mitä olen tällä ajanut. hiukan epäilen tota venttiilikoneistoteoriaa mutta se on paras tähänmennessä

Lueskelin tuossa vanhoja viestejäsi tämän kirjoituksesi takia.
Siellä olet kirjoitellut, että autosi on 6 vaihteinen automaatti, 185 heppainen, mallivuotta 2007, käyttöönotettu 6/2006
Ei oo kyllä mitenkään mahdollista, että tuossa ei olisi hiukkassuodatinta, koska ensimmäisen sukupolven D5:sta ei oo 6 vaihteisena, eikä 185 heppaisena..
Sulla lienee moottorin suojakoppa olevan harmaa, eikä täysin musta. Lisäksi moottori on varustettu pyörreläpillä.

Näillä tunnusmerkeillä moottori on toista D5 sukupolvea ja tällöin siellä on hiukkassuodatin.

Valmistenumeron 4. ja 5. merkki ovat 71 = moottori  185hp (135kW)   varustettuna hiukkassuodattimella, koska tuon moottorin täytyy täyttää euro4 normi ja se on edellyttänyt tuolle moottorille hiukkassuodatinta.

Mutta jos on todellakin niin, että sulla ei oo hiukkassuodatinta, mielelläni haluaisin sen valmistenumeron, katsellakseni sitä, että mikä kumma moottori se sitten on..   185hp on jokatapauksessa uudempaa sukupolvea, joka on tosiaan herkkä papattamiselle venttiilikoneistovikojensa takia.

« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 10:39:25 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #76 : 02.03.2014, 10:35:48 »
kuten sanottu niin mulla ei ole hiukkaskiihdytintä eikä tässä ole sellaista koskaan ollutkaan vaikka on 6/06 suomiauto. tai siis hiukkassuodatinta. tarkistettu merkkihuollossa valmistenumerolla kun en ite niistä suodattimista mitään ymmärrä. voi siis sulkea pois sen muuttujan. ja se tosiaan leikkaa kuin napista painaen sen papatuksen pois. vetää hyvin eikä oireile mitenkään muuten kuin että tympeä ääni aina välillä. näin on ollut jo kohta 50tkm mitä olen tällä ajanut. hiukan epäilen tota venttiilikoneistoteoriaa mutta se on paras tähänmennessä

Olisiko tapahtunut joku väärinkäsitys ja huoltomies on luullut puhuttavan sisäpuhaltimen raitisilmasuodattimesta, kun niitä on kahta mallia?

Pakoputkessa oleva hiukkassuodatin tuossa sun autossa pitäisi kyllä olla, kuten Miksu tuossa jo tarkensikin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #77 : 02.03.2014, 15:57:43 »
Lueskelin tuossa vanhoja viestejäsi tämän kirjoituksesi takia.
Siellä olet kirjoitellut, että autosi on 6 vaihteinen automaatti, 185 heppainen, mallivuotta 2007, käyttöönotettu 6/2006
Ei oo kyllä mitenkään mahdollista, että tuossa ei olisi hiukkassuodatinta, koska ensimmäisen sukupolven D5:sta ei oo 6 vaihteisena, eikä 185 heppaisena..
Sulla lienee moottorin suojakoppa olevan harmaa, eikä täysin musta. Lisäksi moottori on varustettu pyörreläpillä.

Näillä tunnusmerkeillä moottori on toista D5 sukupolvea ja tällöin siellä on hiukkassuodatin.

Valmistenumeron 4. ja 5. merkki ovat 71 = moottori  185hp (135kW)   varustettuna hiukkassuodattimella, koska tuon moottorin täytyy täyttää euro4 normi ja se on edellyttänyt tuolle moottorille hiukkassuodatinta.

Mutta jos on todellakin niin, että sulla ei oo hiukkassuodatinta, mielelläni haluaisin sen valmistenumeron, katsellakseni sitä, että mikä kumma moottori se sitten on..   185hp on jokatapauksessa uudempaa sukupolvea, joka on tosiaan herkkä papattamiselle venttiilikoneistovikojensa takia.

Terse,
Tarkennus: tää on 6-2006 2.4d joka softattu 185. Koppa harmaa. Mitkäs nuo 4. ja 5. merkki on kun on 2.4d? Mutta kyllä tässä minustakin kuulus suodatin olla vai onko niin et 2.4 ei oo? Mutta kun nimenomaan tästä suodattimesta oli huollossa juttua niin huollon kaveri katto ja sa että ei oo. Minä että mitä ihmettä niin se sano aika vakuuttavasti et näitä on saanu ilmankin haluttaessa. Otin sen totuutena, heh

Edit: missäs kohtaa se pömpeli on, näkeekö jos kurkkaa auton alle sivulta?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 15:59:54 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #78 : 02.03.2014, 16:02:24 »
Terse,
Tarkennus: tää on 6-2006 2.4d joka softattu 185. Koppa harmaa. Mitkäs nuo 4. ja 5. merkki on kun on 2.4d? Mutta kyllä tässä minustakin kuulus suodatin olla vai onko niin et 2.4 ei oo? Mutta kun nimenomaan tästä suodattimesta oli huollossa juttua niin huollon kaveri katto ja sa että ei oo. Minä että mitä ihmettä niin se sano aika vakuuttavasti et näitä on saanu ilmankin haluttaessa. Otin sen totuutena, heh

Edit: missäs kohtaa se pömpeli on, näkeekö jos kurkkaa auton alle sivulta?

2.4D:n merkintä oli muistaakseni 69
Kyllä jokainen tuon moottori omaava on hiukkassuodattimella, koska muuten ei täytä euro4, eikä silloin enää saanu myydä autoa, jos ei tuota täyttänyt.
Laita mulle privaan vin, niin katselen.

Mutta jokatapauksessa, tuo moottori harmaalla kopalla on sitä mallia, josta paljon on venttiilikoneistoja uusittu.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #79 : 02.03.2014, 16:17:05 »
2.4D:n merkintä oli muistaakseni 69
Kyllä jokainen tuon moottori omaava on hiukkassuodattimella, koska muuten ei täytä euro4, eikä silloin enää saanu myydä autoa, jos ei tuota täyttänyt.
Laita mulle privaan vin, niin katselen.

Mutta jokatapauksessa, tuo moottori harmaalla kopalla on sitä mallia, josta paljon on venttiilikoneistoja uusittu.

Joo 69 numerot löytyy mutta ne on 6. ja 7. merkki

Meneekö nuo vin niin että lopusta tietyt numerot on juoksevaa sarjanumeroa vai miten? Mistä merkistä alkaa sarjanumero?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #80 : 02.03.2014, 16:25:14 »
Joo 69 numerot löytyy mutta ne on 6. ja 7. merkki

Meneekö nuo vin niin että lopusta tietyt numerot on juoksevaa sarjanumeroa vai miten? Mistä merkistä alkaa sarjanumero?

Ääh.. toki..  YV1SW ja sitten 6 ja 9   eli 6. ja 7. merkki.
6 viimeistä on alustan sarjanumero ja 7. viimeinen merkki on joko 1 tai 2, joka kertoo millä tehtaalla se on tehty, tuo merkki on joissain tapauksissa merkityksellinen, aina ei muutosajankohta ole samasta alustanumerosta, niin silloin on myös tehdaskoodi ilmoitettu.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #81 : 02.03.2014, 16:29:50 »
Ääh.. toki..  YV1SW ja sitten 6 ja 9   eli 6. ja 7. merkki.
6 viimeistä on alustan sarjanumero ja 7. viimeinen merkki on joko 1 tai 2, joka kertoo millä tehtaalla se on tehty, tuo merkki on joissain tapauksissa merkityksellinen, aina ei muutosajankohta ole samasta alustanumerosta, niin silloin on myös tehdaskoodi ilmoitettu.

Kts. Yv
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #82 : 02.03.2014, 19:29:00 »
Minkälaisia vaurioita tuosta ongelmasta voi pahimmillaan seurata, jos antaa vaan papattaa?? :idiot2:
S60 2,4D ja V60

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #83 : 02.03.2014, 20:29:44 »
Minkälaisia vaurioita tuosta ongelmasta voi pahimmillaan seurata, jos antaa vaan papattaa?? :idiot2:

Noita keinuvipuja on irronnut tilastaan ja nokka-akselin nokka osuu keinuun ja kannesta halkeaa pala pois.
Täysin mahdotonta ei myöskään ole, että voisi venttiilin kiilat irrota ja venttiili tippua sylinteriin, todennäköisempää kuintenkin on, että venttiili voi osua mäntään, jos keinuvipu irtoaa ja kiilaa venttiiliä väärään aikaan alaspäin..
Mutta kyllä, ihan totaalinen täystuho on hyvin mahdollista tuon kanssa, siitä johtuen, että noita keinuvipuja on siellä ollut ihan irrallaan pyörimässä venttiilikoneistossa.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #84 : 02.03.2014, 21:19:48 »
Riittääkö pelkkien hydraulisten nostimien vaihto vai pitääkö keinutkin vaihtaa, ongelman korjauksessa?
Ongelman aiheuttaja lukemisen perusteella on nimenomaan hydraulisissa nostimissa ei keinuvivuissa.

Vanhemmissa ja näissä uudemman mallisissa D5 koneissa sama hydrauliset nostimet ?
Ainakin kun katsoin mitä Ebay:ssä on myynnissä, niin ne käy niin vanhempiin kuin uudempiin D5 moottoreihin.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #85 : 02.03.2014, 21:22:30 »
Mutta kyllä, ihan totaalinen täystuho on hyvin mahdollista tuon kanssa

 :facepalm:

Minkähänsuuntaisia teknisiä muutoksia on tehty noihin venttiilikoneistoihin? Jotenkin erikoista että jos vanhat kestävät ja uudemmat eivät. Jotain mainittiin aikaisemmin suositelluista ohuemmista öljyistä. Osat eivät taida kuitenkaan olla vaihtokelpoisia vanhemman D5 koneen kanssa ?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #86 : 02.03.2014, 22:12:43 »
:facepalm:

Minkähänsuuntaisia teknisiä muutoksia on tehty noihin venttiilikoneistoihin? Jotenkin erikoista että jos vanhat kestävät ja uudemmat eivät. Jotain mainittiin aikaisemmin suositelluista ohuemmista öljyistä. Osat eivät taida kuitenkaan olla vaihtokelpoisia vanhemman D5 koneen kanssa ?

Empä osaa sanoa, että mitä muutoksia siinä on kun en oo koskaan katsellut molempia vierekkäin, mutta ruman näköisiä noi uudemman venttiilikoneistot joskus on.

Tuossa on kannelle käynyt ikävästi
<a href="http://www.youtube.com/v/1-eBmjG5i5A" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/1-eBmjG5i5A</a>

Tässäkin on vähän ikävän näköistä jälkeä



Aikani kun nettiä selasi, niin löytyhän sieltä kuvakin kuluneista osista.
Noiden kanssa taitaa olla venttiilikin jo entinen, mulle vastaan tulleissa ei oo kuluttanut venttiilin varren päästä ollenkaan.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #87 : 02.03.2014, 22:14:08 »
minäpoika taaplaan perusasioiden parissa.. eli mulla on pönttö heti siinä pakosarjan perässä ja siihen menee 2 piuhaa. se siis on dpf?

miksun kanssa katottiin runko nro asiaa mut tiedoissa ei erikseen mainita dpf:ää. kiitti kuitenkin miksulle

kiitos ja anteeksi 8) ja huollolle risuja

edit: sehän ei ole mikään ihme jos tulee regressiota. normi tuotekehityksen vitsaus, heh
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 22:17:16 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #88 : 02.03.2014, 22:29:56 »
Aikamoista jälkeä. Voisikohan olla että vain valmistaja on vaihtunut Made in C......

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #89 : 02.03.2014, 23:11:03 »
minäpoika taaplaan perusasioiden parissa.. eli mulla on pönttö heti siinä pakosarjan perässä ja siihen menee 2 piuhaa. se siis on dpf?
Ei, vaan heti pakosarjan perässä(turbo välissä) on katalysaattori (näkyy yläpuolelta katsottuna) ja sen jälkeen vasta tulee hiukkassuodatin (näkyy auton alta).
paine-eroanturi on moottorin takana mistä menee putket suoraan hiukkassuodattimeen.
Näin ainakin S80 -07.

 

Autoracing  KL-varaosat