KL-varaosat  Race.fi

V70 Tdi pumpun remmin ajoitus

  • 10 Vastauksia
  • 4829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« : 11.05.2013, 23:31:32 »
Moi,

Onko jossain ohjeita pumpun remmin ajoitukseen. Paljonko pitää olla asteita kun ajoitetaan Autocomilla. Autocomin kaaviossa oli kolme viivaa, mitä seurata, niin mikä se niistä on?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #1 : 12.05.2013, 04:24:20 »
Ensin mekaaninen ajoitus heittokellolla kohille, ja sit muut. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa juffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #2 : 12.05.2013, 09:18:17 »
Joo, mekaaninen ajotus on kohdillaan mutta miten tuo dynaaminen?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6623
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #3 : 12.05.2013, 10:35:05 »
Moi,

Onko jossain ohjeita pumpun remmin ajoitukseen. Paljonko pitää olla asteita kun ajoitetaan Autocomilla. Autocomin kaaviossa oli kolme viivaa, mitä seurata, niin mikä se niistä on?

Viivat tarkoittvat todennäköisesti ylintä ja alinta mahdollista arvoa ja keksimmäninen viiva on suositusarvo. Jos autolla on ajettu paljon, niin kannattaa säätää ihan niin aikaiselle, kuin on mahdollista ilman vikavalon syttymistä. Tämä edesauttaa kylmäkäynnistystä huomattavasti.

En tiedä miten Autocomin taulukossa on merkattu aikainen(-), tai myöhäinen(+) ruiskutus, mutta Volvon omissa ohjeissa on ainakin + ja - loogisesti ajateltuna väärin päin, eli ruiskutus pitää säätää toleranssialueen + päähän, jotta ennakko on aikaisella. Jos taulukosta ei selviä kumpi on aikainen ja kumpi myöhäinen, niin hihnapyöriä ja niiden pyörimissuuntia pähkäilemällä selviää oikea säätösuunta aika helposti.

Poissa veijola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #4 : 12.05.2013, 12:38:51 »
Viialassa laitettiin autocomilla muistaakseni asteen aikaiselle, tämä oli jonnin verran enemmän kuin autocomin suositus. hyvin lähti käyntiin tuolla ennakolla ainakin kevään pikkupakkasessa. Itse  kun koitin pikkupakkasessa saaha käynnistymään ilman softaa tai heittokelloa niin päädyin autocomin mukaan 13asteen ennakkoon joka on jo vähän liikaa :) pumppua sai kääntää (renkaiden eteenpäin pyörimisuuntaan)kyllä reilusti ns.ylämäkeen että 13 astetta saavutettiin, lähtipä silti nätisti käymään kylmällä koneella pakkasessa  :D vikavalo tietysti syttyi.

Poissa juffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #5 : 13.05.2013, 18:51:01 »
Moi,

Mistä siis tuo hienosäätö tehdään? Tänään otin kopan auki ja tutkailin, ei ihan heti ottanut silmään. Siis pumppua kääntämällä? Mistä löysätään?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6623
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #6 : 13.05.2013, 19:08:35 »
Moi,

Mistä siis tuo hienosäätö tehdään? Tänään otin kopan auki ja tutkailin, ei ihan heti ottanut silmään. Siis pumppua kääntämällä? Mistä löysätään?

Jos on ihan vaan pikkusen pielessä, niin siitä pumpun hihnan alemmasta ohjainrullasta. Se on epäkeskeinen, joten ennakko muuttuu rullaa kääntämällä. Tarvitaan 16mm kiintoavain ja 6mm kuusiokoloavain. Kannesta korkkaa kierteet sitten aika herkästi, joten täytyy olla tarkkana sen mutterin kiristämisen kanssa.

Jos säätöä tarvitaan rutkasti enemmän, niin kannattaa säätää ensin se alempi rulla noin suurinpiirtein keskiasentoon ja sitten säätää ennakkoa nokka-akselin takapään hihnapyörästä ja sitten hienosäätö sillä alarullalla.

Säätämisen jälkeen pitää vielä tarkastaa siitä pumpun hihnan ylemmästä rullasta hihnan oikea kireys.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 336
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #7 : 03.09.2016, 11:00:58 »
Onko normaalia että pumpun hihnan kiristinviisari pilkkii koko ajan ja testerillä arvot soutaa puoli astetta, jolloin tarkkaa arvoon säätäminen on tosi hankalaa. Tuntuu että moottori nykäsee silloin tällöin.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #8 : 03.09.2016, 12:04:15 »
Kyllä viisari väpättää kun kuormitus ei ole tasainen. (pumppuhan ei tee tasaisesti painetta suutinlinjaan vaan "pytty kerrallaan")
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 336
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #9 : 03.09.2016, 12:58:13 »
Entä dynaaminen säätö? Delphi asteikko soutaa melkein asteen jotenka hankala on tarkasti säätää.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Tdi pumpun remmin ajoitus
« Vastaus #10 : 03.09.2016, 17:07:57 »
Se kuuluu asiaan eikä asteen vipotuksella ole mitään merkitystä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron