Nostellaas näin piiiiitkän tauon jälkeen taas vähän projektia.

Tuntuu menevän niin kausittain tää inspis autonlaittoon, pitkään aikaan ei mitään tullut tehtyä, kovaa ajoa vaan. Nyt ollaan sitten oltu vähän aktiivisempia taas, tänne vaan ei ole kerennyt (muistanut

) kirjoittelemaan.
Kultaharkko kulkee edelleen niinkun Volvon kuuluukin, pientä ylläpitohuoltoa tullut tehtyä tässä tietysti jotta taataan tämä toimintavarmuus myös tulevaisuudessa, ei sentään ihan ilman huolenpitoa saa jättää.

Muutamia poimintoja viimeaikaisista hommista;
Mittaristo tuli käytyä läpi kunnolla kolvin ja tinan kanssa kun kiekkamittari alkoi elämään hieman omaa elämäänsä; satunnaisesti jäi neula pohjaan mutta 80% ajasta toimi ihan normaalisti. Mittaristo irti ja pöydälle ennenkun kerkee menemään pahemmaksi ja samantien siinä sitten tuli tinattua kaikki muutkin liitokset, putsattua kontaktipinnat liittimille, tarkistettua kaikki komponentit hapettumista ja silleensä.

Kiekkamittarin toiminta palasi normaaliin ja muutkin taulut pitäisi nyt toimia sitte seuraavat 15 vuotta taas ongelmitta


Seuraavana alettiin selvittelemään tuon Cruisen toimintaa... Tippui pois pelistä jossain toissatalven tienoilla, oireili ensin niin, että kun cruise päällä laittoi vilkun vasemmalle niin cruise otti itsensä pois päältä samantien. Tämä aika selkeästi ohjasi tutkimaan tuota vilkkuviikseä missä nuo kytkimet sijaitsevat ja kas kas, sieltähän se vika aika nopeasti löytyikin:

Mattoveitsellä varovasti auki tuo viiksen takaseinä, johtoa vähän ulos sieltä ja pieni jatkopätkä juotettuna tilalle. Johtoa siksi ulos ja jatkopätkä väliin, että juotos tuli tuonne muovien suojaan eikä tuohon taitekohtaan mistä se alkuperäinenkin piuha oli jo katkennut. Löysäsin myös muita kys. kohdassa kulkevia piuhoja hieman, noi tekee tossa järkyttävän jyrkän mutkan ja viikseä kun painoi niin suurinpiirtein murskasi piuhat siihen väliin. Hieman löysää niin taipuvat nätisti pois tieltä...

Lopulta vielä pikaliimalla muovit kiinni ja viiksi takasin autoon ja taas cruisaillaan

Toissakesänä tuli sitten koettua sekin ihme että Volvo jätti "tienpäälle" ensimmäistä kertaa. Käväsin verkkokauppa.comissa hakemassa jotain elektroniikkakrääsää ja takaisin autoon saavuttuani yllätys oli suuri kun aiemmin täydellisesti toiminut auto startin jälkeen alkoi köhimään ja sammui sekunneissa avaimen kääntämisen jälkeen. Uusintayrityksellä pyörittää, pyörittää, muttei edes lupaile enää.
Kerkesi jo kaverille soittamaan notta tuokko kanisterillisen bensaa tänne jätkäsaareen kun oireet olivat ihan selkeästi "bensa loppui"

oletin vaan että jotain mittariston fiksauksessa meni pieleen ja bensamittari näyttikin vääriä lukemia. Kaveri saapui, ajattelin demonstroida kuinka luotettava Volvo sanoi sopimuksensa irti ja eikö mitä, kerrasta käyntiin eikä mitään ongelmia

Kaveri ajeli sitten varmuuden vuoksi perässä kotipihalle asti eikä käynnissä mitään ongelmaa. Seuraavana päivänä kuitenkin sama homma toistui, joten pakkohan sitä oli sitten alkaa enemmän selvittelemään... Paljastui, että aina kun tämä ilmiö tapahtui, kopautus sinne bensatankin päällä olevaan pumppuhärpäkkeeseen korjasi homman ja kuukausi tulikin ajeltua sitten "vasarastartilla"

eli aina kun ei startannut, takaluukku auki ja kumilekalla yksi pieni kopautus siihen tankkivarusteeseen ja a-vot taas mentiin! Kertaakaan ei ajosta sammunut, vaan ongelma ilmeni aina startissa eli pumppu ei vaan herännyt ollenkaan.
Vaikka lekastartti oli ihan toimiva, oli se pidemmän päälle hieman epämiellyttävä ja kuumotukset siitä, koska sammuu pumppu kesken ajon kasvoivat liian suuriksi joten pakkohan se oli sitten lopulta tämäkin operaatio suorittaa:

Uusi Boscilainen kiinni, vanha vieressä. Samalla tuli vaihettua tuo letku ja kaikki klemmarit sun muut. Jos otetaan näitä ärsyttävästi irroitettavia osia irti niin samantien laitetaan kaikki kuntoon


Ja takasin kiinni.

Rasvaa vielä noihin klemmareihin ettei mene umpiruosteeseen niin herkästi kuin vanhat.

Kuinka monella muuten kestää noi Guardin kaukosäätimien nahkaremmit?

mulla katkes joskus vuosia sitten jo, ja pitkään kuljeskelin kaukosäädin irrallaan taskunpohjalla, mutta teknologia tarjoaa vihdoinkin ratkaisut ja 3D tulostettu kaukosäätimenpidike (ensimmäisiä CAD-harjoituksiani

) valmistui 15 minuutissa!

Ikävämpinä tapahtumina tuossa alkukevään pintaan paikalliset pirinistit päättivät järjestää tälläsen yllätyksen;


Tarkkasilmäset huomaa, että radion etupaneeli oli tiputettu tohon vaihdekepin juureen ton rikotun kehikon kanssa. Kyllä, etupaneeli oli kiinni soittimessa. Kyllä, pelkkä soitin hävisi, etupaneeli jäi. Mitä h*vettiä sillä soittimella tekee ilman tota etulevyä?

Kyseessä siis vielä n. 8v vanha Alpine joten ei taida kauheen herkästi löytyä uuttakaan paneelia... Mistä näitä vatipäitä löytyy?

Tollasen väkivallan jäljiltä piti tietenkin sitten panostaa taas hieman, ettei autolle jää pahoja traumoja tapahtuneesta.

Ikkuna korjautettiin vakuutuksen piikkiin ammattilaisilla ja seuraavaksi kaivettiin hyllynperältä kauan sitten hankitut 960 ovenkahvat ja pistettiin maalit tilaukseen


Odotellessa kahvojen kuivumista kaiveltiin esiin muita huoltokohteita joilla voisi pyyhkiä pahat tapahtumat pois omasta ja auton muistista;


Sähköantennille kytkintä ettei nouse jokakerta kun starttaa auton:

Lisäturvaa tien päälle


Ja tänään pestynä ja vahattuna:

