Carcom Oy  Elekma

940 jäähdyttimestä lähtenyt jokin tulppa irti, mikä neuvoksi?

  • 20 Vastauksia
  • 7726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Hei!

Minulta katkesi matkanteko tänään.  :( Juuri hankkimani loistoyksilö 940 Classic hyytyi. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt ennen hyytymistä ja lämpötilamittari näytti normaalia lukemaa.

Työnsin auton tien sivuun ja kurkkasin konepellin alle. Jäähdytysnestettä joka puolella?

Autossa on uusi, helmikuussa vaihdettu jäähdytin. Silmäilin sitä ja huomasin, että oikeassa yläosassa on reikä, josta mahtuu peukalo sisään. Siis siitä puuttuu jotain?  :o

Osaatteko kertoa mitä tuossa pitäisi olla? Siis tuossa automaattivaihteiston lauhdutinputken yläpuolella.

940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

s73

  • Vieras
Taitaa joku muovitulppa puuttua siitä, laita takuuseen.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Taitaa joku muovitulppa puuttua siitä, laita takuuseen.

Tuohon tulisi sähköflektin anturi vanhemmissa lintoissa. Sähköflektittömissä ja uudemmissa (jossa ecu hoitaa sen homman) on tulppa.

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Tulpan ei vissiin ole tarkoitus lähteä ajossa pois. >:( Nyt sitä ei ole enää missään, joten pitää keksiä jotain.  ??? Pitää olla huomenna yhteydessä auton korjanneeseen Oululaiseen liikkeeseen. On tosin 600km päässä sieltä missä auto nykyään liikkuu...

Toivottavasti moottorille ei käynyt kuinkaan, kun meno tosiaan hyytyi ja auto sammui. Hinasin 500m päässä olevan korjaamon pihaan odottamaan tuomiota...
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Tulpan ei vissiin ole tarkoitus lähteä ajossa pois. >:( Nyt sitä ei ole enää missään, joten pitää keksiä jotain.  ??? Pitää olla huomenna yhteydessä auton korjanneeseen Oululaiseen liikkeeseen. On tosin 600km päässä sieltä missä auto nykyään liikkuu...

Toivottavasti moottorille ei käynyt kuinkaan, kun meno tosiaan hyytyi ja auto sammui. Hinasin 500m päässä olevan korjaamon pihaan odottamaan tuomiota...

Jos ihan hyytyi ja moottori jumahti, kuulostaa pelottavasti lämpöleikkaantumiselta :| Juu, ei ole tarkoitus lähteä ajossa irti :D

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Jep, jep..., ei PRKL!  :( Jos tosiaan leikkasi kiinni, niin toivottavasti korjaamolla on vastuuvakuutuksensa kunnossa.  :-\
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

hevonen

  • Vieras
Jumiin se tosiaan varmaan meni. Kun nesteet lähtee koneesta niin lämpömittarin anturi on ilmassa eikä nesteessä ja näyttää normaalia vaikka kone melkein sulaa.

Näihin kannattais vaihtaa vaikka etuvedon paisari, siinä on nestepinnan tason anturi. Siitä voi itse helposti patentoida merkkivalon kabiiniin.
Etuvedossa tuo on kerran pelastanut itsellä konerikolta.

Korjaamo ei kyllä ole voinut mitenkään arvata että tulppa lentää pois, niitä tosin silloin tällöin lentelee.
Jos tuosta kalun vielä tekee, kannattaa varmistaa se tulppa jollakin patentilla.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
SOpivan kokoinen veneen pohjatulppa siihen reikään. 
Tai anturi.
Tämä sinulle huono juttu on muille hyvä varoitus.  Ei kannata luottaa tuohon tulppaukseen.  :'(

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
onkohan tuohon sun autoon tapahtunut jotakin vakavampaakin jos ajosta on hyytynyt? ja etkä ole huomannut kun tuo tulppa on lähtenyt pois. nimittäin kun itsellä irtosi parkissa tuo tulppa ja auto oli käynnissä niin kyllä siitä melko höyrypilvi nousi, kun vedet lentää suoraan turbon ja pakosarjan päälle. tulppa taisi silloin löytyä runkopalkin päältä.

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Tuollainen tulppa löytyi runkoaisan päältä. Kiitos vinkistä.



Autoon on ilmeisesti vaihdettu väärä syyläri (tai jokin yleismallin tarvikesyyläri), koska vastaavanikäisessä samanlaisessa Volvossa tuota reikää ei ole:



Vaikka tuo tulppa autostani löytyikin, niin mikään ei tietenkään estä sen irtoamista uudelleen. Veneen pohjaproppu oli myös hyvä vinkki, mut jotenkin ei tunnu oikealta ratkaisulta.

No täytyy keskustella asiasta korjaamon kanssa, joka syylärin helmikuussa vaihtoi ja odotella toiselta korjaamolta tuomiota moottorin kunnosta. En voinut viedä samaan paikkaan takaisin, koska ovat yli 600km toisistaan..
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Samanlainen tapaus on käynyt mutta valtaisa höyry paljasti vian ennen muita seuraamuksia.
Siniseltä sai melko edukkaasti uudenkin tulpan&tiivisteen.

Mutta kieltämättä epäluotettava ratkaisu kun ei millään varmistettu paikallaan pysymistä.

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Nostan vanhaa aihetta koska itsellä kävi sama homma eilen. Tarvikesyyläri ostettu noin 2kk sitten motonetista. Olkaahan siis tarkkoina näiden kanssa.

Tuonhan voi tien päällä korjata esimerkiksi sopivan kokoiseksi vuollulla puutapilla koska siihen jää se tiiviste paikoilleen =)

Motonet lupasi uuden tulpan mutta millähän tän saa sillä tavalla kiinni ettei lähde uudelleen lentoon?

-pelleeee

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
mulle kävi aikoinaan niin että kun ylävesiletkun stumppi oli halki niin ajelin sillä vielä 3vuotta kun piti paisarin korkkia löysällä niin ei kerännyt painetta ja ei vuotanut kun kovilla pakkasilla vähän,kunnes kerran kun tulin parkkikselle ja olin jo ulkona autosta niin se ampu ylävesiletkun irti ja höyry oli sen mukanen,no sitten motonetista jäähdytin ja paikalleen,seuraavana päivänä tulin himaan ja pääsin ulos autosta niin taas kuulu poksahdus ja höyry oli sen mukainen,no se ampu ton saatanan tulpan sitten vex :2funny: työnsin tapin  takas paikalleen ja paisarin korkkia pidin vähän löysällä niin nyt se on pysynyt siellä parivuotta,tänään hain siihen tulpan mikä varmasti pysyy,kyllä se oma tulppa on tosi löysä kun sormineen tulee pois,tää tulppa pysyy kyllä,ja ammuskelu loppuu.

mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Komeen näkönen  :)

Mä laitoin sen uuden tulpan kiinni ny parilla nippusiteellä. Vois ehkä laittaa lisäks myös jonkun semmosen ruuvattavan puristimen niin ainakin pysyis.

Ei mulla kyl tuolla liiallisia paineita pitäs olla ainakaan kun paisarin korkki on aivan pakkauusi ja volvolta...

-pelleeee

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Komeen näkönen  :)

Mä laitoin sen uuden tulpan kiinni ny parilla nippusiteellä. Vois ehkä laittaa lisäks myös jonkun semmosen ruuvattavan puristimen niin ainakin pysyis.

Ei mulla kyl tuolla liiallisia paineita pitäs olla ainakaan kun paisarin korkki on aivan pakkauusi ja volvolta...

-pelleeee
joo painetta ei tarvi paljon olla kun tulppa lähtee irti jos sen sormilla saa irti jäähdyttimestä.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

KL-varaosat  Race.fi