Carcom Oy  Elekma

v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000

  • 27 Vastauksia
  • 23763 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #15 : 07.08.2013, 09:09:28 »
Nyt taas kerkiää jatkaa auton vian selvittelyä kun kohta autoa tarvitsee taas ajoonkin niin pitäs kuntoon saada. Turbolle tosiaan tuli tehtyä tekohengitystä ja kokeiltua toisesta autosta TCV venttiiliä mutta edelleen tehoja hukassa etenkin alle noin 3000rpm.

Tehot on tallessa kun auto on "kylmä" eli aamulla kun auto on kerinnyt jäähtyä kokonaan ulkoilmanlämpötilaan niin tehot tallella. Ja tehot on tallella vielä 7km työmatkan ajan vaikka moottorin lämmöt jo normaalissa. Ruokatauolle lähtiessä tehot taas hukassa ulkona lämmintä +15- +30 astetta. ja moottorin lämpömittari näyttää aikalaille nollaa.  Mutta mikä voisi muuttua lämpötilan muutoksessa noin? Konehuoneessahan on lämmintä varmaan yli 40astetta tuossa vaiheessa kun ruokatauolle lähtee eli voisiko joku anturin antama arvo muuttua tai jokin muu osa vastustaa lämpölaajenemisen takia? Vai viittaisiko vika edelleen turboon?  Tämän ikäisessä dieselissä ei taida vielä olla lambdaa eikä mitään muitakaan antureita pakoputkessa?
Auton käytin katsastuksessa. Meni läpi ja pakokaasutestin tulos oli 0,31 katsastukseen mennessä autolla oli ajettu noin 60km(varmasti lämmin konehuonekkin) ja tehot oli hukassa. Mitattu keskikulutus pyörii siinä 6,1 - 6,7l välillä riippuen ajosta.

Auto ei savuta kuin ihan vähän eli juuri saattaa huomata täyskiihdytyksessä pientä savua ja ei tosiaan mene mihinkään "ryömintä modiin" ollenkaan vaan tehot on alakierroksilla/pienissä nopeuksissa hukassa, mutta tehot/kiihtyvyys tuntuu olevan paremmin tallella yli 60km/h nopeuksista ylös päin. Tosin vähänkin isompi ylämäki niin vakkari ei jaksa pitää nopeutta(ennen jaksoi samoissa paikoissa).  Edelleen tuo  ECM-6805 vikakoodi löytyy kun vikakoodit lukee.



Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #16 : 07.08.2013, 09:57:53 »
Kannattaisi varmaankin tarkastaa sen coolerin kunto, ettei vaan ole päässyt halkeamaan. Ja samalla tsekata sitä säädinjuttua (coolerissa kiinni), eikös siihen juurikin vaikuta ilmanlämpötila tai ainakin coolerin sisällä olevan ilman lämpötila?

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #17 : 07.08.2013, 11:11:58 »
Joku OBD lukija kiinni millä saat livenä anturi tiedot näkyviin. Sillähän tuo ratkennee.

Tuollahan on asiaan mahdollisesti vaikuttavia antureita koko joukko:

- imuilman lämpötila anturi
- moottorin lämpötila anturi (joka monesti ei ole sama kuin se joka mittaristolle tulee)
- ahtopaine anturi

Lisäksi:

- Turbon johdin siivet eivät elvytyksestä huolimatta toimi
- paine kello ei toimi

Paineet tuskin vuotaa jos ei savuta mutta alipaineet voivat vuotaa jolloin turbon ohjaus ei toimi.

- alipaine mittaus

edt: Onko kuitenkin niin että tehot on hukassa vaan osakaasulla, eli jos heittää lapun lattiaan niin lähtee niinkuin pitää oli kylmä tai ei?
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 12:17:42 kirjoittanut Grimmy »

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #18 : 09.08.2013, 12:40:47 »
Tehot on hukassa koko kaasulla, jos hukassa ovat.

Onko tietoa ohjelmasta jolla pystyisi loggaamaan tuota dataa ja joka toimisi ELM 327 piuhan kanssa vai löytyykö sille ohjelmia jolla tuo loggaus onnistuisi? Olen kokeillut useampia, mutta en saa oikeastaan muuta live dataa kuin kierrokset ja nopeuden. Vikakoodit saa luettua ja nollattua.

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #19 : 05.06.2014, 08:57:03 »
Sori kaikille kun en ollut muistanut kertoa ongelman lopputulemaa ja kiitos kaikille vinkeistä. Elikkäs vaihdoin vielä uuden ilmamassamittarin niin tehot parani huomattavasti. Lisäksi turbo kävi pöydällä ja puhdistui nuo siivet ja se kääntömekanismi, tällä operaatiolla hävisi sitten tuo ECM-6805 vikakoodi. Autolla ajettu noin 15tkm tuon jälkeen ja ei ole ECM-6805 uusinut. Ja auto toiminut moitteettomasti.

Mutta nyt on ilmaantunut uutta vikaa autoon:
Trippimittari nollaantuu välillä itsestään ja muutaman kerran ei ole vakionopeudensäädin toiminut, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen taas toimii. Nuo ilmeisesti viittaavat mittariston kylmäjuotos ongelmiin ja ilmeisesti ei kannata hankkia uutta mittaristoa vaan korjauttaa jossain autoelektroniikka/elektroniikka pajalla tai itse, jos hallitsee tinaus hommat.

Satunnainen huonosti käyntiin lähteminen lämpimällä koneella (noin max puoli tuntia edellisen sammuttamisen jälkeen). Starttaaminen kestää noin 3-5 sekuntia ja käynnistyy vasta sitten? Ongelmaa ilmaantuu noin pari kertaa viikossa. Lisäksi auto alkanut savuttaa mustaa reippaammissa kiihdytyksissä +3000 kierroksilla. Mutta onhan autokin jo yli 370tkm ajettu. Vian etsintään käytössä volvon testeri ohjelmineen, jos siitä hyötyä. (Jos jollain tarvetta vikakoodin poistoon/lukuu Jyväskylässä, niin onnistuu "kahvipakettia" vastaan. yht. nollaneljäneljä2123555)

Onko kokemuksia jarrulevyistä alkaa nuo alkuperäiset jarrulevyt olla finaalissa, mutta onhan nuilla jo tultu jo yli 370tkm ja auto vielä automaatti. Eli kannattaako laittaa siniseltä vai tarvike levyt? Jos tarvike levyt, niin onko joistakin merkkeistä huonoja/hyviä kokemuksia?

Jarruremontin yhteydessä olisi tarkoitus vaihtaa alkuperäiset nivomatit pois takaa ja laittaa normaali jouset + iskarit. Tarvitseeko ylätuki vaihtaa myös? Ristiriitaista tietoa näillä keskustelupalstoilla ollut... Osa väittää että pitää ja osa  sanoo että ei?? Onko jollakin varmaa tietoa/kokemusta asiasta?


Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #20 : 09.06.2014, 18:04:49 »
Täytyi ihan alkaa kirjoittamaan kun omassa s60 -02 on saman kaltaisia oireita.
Kiihdytys on aaltoilevaa, varsinkin lämpimällä ilmalla moottori käyntilämpötilan saavuttaneena. Eli liikkeelle lähdön jälkeen toimii ja vetää hyvin.
Myös lämpimällä moottorilla paikallaan käynnissä seisottaminen aiheuttaa sen että ahdot hyppää kiihdytyksessä korkealle ja auto menee limb modeen..

Tuli otettua myös video tabletista. Ohjelma Torque(maksullinen) ja obd2 bluetooth potikka..
Kaasu on pohjassa koko videon ajan vaikka ei siltä näytä. Vaihde 5.
https://www.dropbox.com/s/ngimrxsjwxnhpb3/VIDEO0009.mp4

VNT ohjaussolenoidin olen puhdistanut pariinkin kertaan, samalla laittanut wd-40 putkilähdöistä sisään.
EGR tulpattu ja liitosputki puhdistettu.
Moottorin pussit näytti kunnossa olevilta.
Polttoaine puhdistaja juuri vaihdettu.
Vikakoodi löytyy, p0244 Turbo wastegate solenoid range/performance.

Onko Mr. Muscle käsittelystä apua vai kannattaisko turbo pudottaa alas ja puhdistaa mekaanisesti?  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 09.06.2014, 18:06:28 kirjoittanut -juhis- »
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa huleksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #21 : 15.06.2014, 21:57:12 »
Sen verran vaikutti itellä pelkkä Mr Muscle, että sen just huomasi. Sitten tuon turbo pöydälle ja puhtaaksi operaation vaikutukset huomasi selvästi herkkyytenä ja tehoina ja poistuihan mulla tuo yksi vikakoodikin sillä. Kohtuu nopea homma tuo putsailu, jos on tilat missä tehdä.

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #22 : 17.06.2014, 20:57:04 »
Tutun autotallissa on kyllä monttu mistä pääsee aika hyvin touhuamaan. Ja työkaluja kans aika hyvin löytyy.

Minkälainen homma on ottaa turbo pois paikoiltaan?

ps. nykiminen väheni reilusti kun vaihtoi polttoainesuodattimen!  ::)
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #23 : 18.06.2014, 10:58:15 »
Sori kaikille kun en ollut muistanut kertoa ongelman lopputulemaa ja kiitos kaikille vinkeistä. Elikkäs vaihdoin vielä uuden ilmamassamittarin niin tehot parani huomattavasti. Lisäksi turbo kävi pöydällä ja puhdistui nuo siivet ja se kääntömekanismi, tällä operaatiolla hävisi sitten tuo ECM-6805 vikakoodi. Autolla ajettu noin 15tkm tuon jälkeen ja ei ole ECM-6805 uusinut. Ja auto toiminut moitteettomasti.

Mutta nyt on ilmaantunut uutta vikaa autoon:
Trippimittari nollaantuu välillä itsestään ja muutaman kerran ei ole vakionopeudensäädin toiminut, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen taas toimii. Nuo ilmeisesti viittaavat mittariston kylmäjuotos ongelmiin ja ilmeisesti ei kannata hankkia uutta mittaristoa vaan korjauttaa jossain autoelektroniikka/elektroniikka pajalla tai itse, jos hallitsee tinaus hommat.

Satunnainen huonosti käyntiin lähteminen lämpimällä koneella (noin max puoli tuntia edellisen sammuttamisen jälkeen). Starttaaminen kestää noin 3-5 sekuntia ja käynnistyy vasta sitten? Ongelmaa ilmaantuu noin pari kertaa viikossa. Lisäksi auto alkanut savuttaa mustaa reippaammissa kiihdytyksissä +3000 kierroksilla. Mutta onhan autokin jo yli 370tkm ajettu. Vian etsintään käytössä volvon testeri ohjelmineen, jos siitä hyötyä. (Jos jollain tarvetta vikakoodin poistoon/lukuu Jyväskylässä, niin onnistuu "kahvipakettia" vastaan. yht. nollaneljäneljä2123555)

Onko kokemuksia jarrulevyistä alkaa nuo alkuperäiset jarrulevyt olla finaalissa, mutta onhan nuilla jo tultu jo yli 370tkm ja auto vielä automaatti. Eli kannattaako laittaa siniseltä vai tarvike levyt? Jos tarvike levyt, niin onko joistakin merkkeistä huonoja/hyviä kokemuksia?



Omassa alkanut ilmenemään samaa trippi ongelmaa. Joskus nollaantuu itsestään ja joskus vaihtaa trip1 -> trip2 itsestään. Sercappi näyttää tekevän korjauksen 175€ hintaan. Jotkut tinailleet itsekkin, mutta voihan sieltä olla jokin komponenttikin mennyt rikki...

Onko tullut ahtovuotoa putkiin/ välijäähdyttimeen jos puskee savua.

Omaan edelleinen omistaja oli laittanut motonetin TRW merkkiset jarruosat hiljattain ennen kauppoja ja ne rupesivat täryyttämään heti kohta kun ostin auton. Lisäksi nyt alkoi kuulumaan jonkin verran kitinää paloista. Ajettu ~50tkm.

Täytyi ihan alkaa kirjoittamaan kun omassa s60 -02 on saman kaltaisia oireita.
Kiihdytys on aaltoilevaa, varsinkin lämpimällä ilmalla moottori käyntilämpötilan saavuttaneena. Eli liikkeelle lähdön jälkeen toimii ja vetää hyvin.
Myös lämpimällä moottorilla paikallaan käynnissä seisottaminen aiheuttaa sen että ahdot hyppää kiihdytyksessä korkealle ja auto menee limb modeen..

Tuli otettua myös video tabletista. Ohjelma Torque(maksullinen) ja obd2 bluetooth potikka..
Kaasu on pohjassa koko videon ajan vaikka ei siltä näytä. Vaihde 5.
https://www.dropbox.com/s/ngimrxsjwxnhpb3/VIDEO0009.mp4

VNT ohjaussolenoidin olen puhdistanut pariinkin kertaan, samalla laittanut wd-40 putkilähdöistä sisään.
EGR tulpattu ja liitosputki puhdistettu.
Moottorin pussit näytti kunnossa olevilta.
Polttoaine puhdistaja juuri vaihdettu.
Vikakoodi löytyy, p0244 Turbo wastegate solenoid range/performance.

Onko Mr. Muscle käsittelystä apua vai kannattaisko turbo pudottaa alas ja puhdistaa mekaanisesti?  :idiot2:


Eikös Juhiksella tuossa videossa ahdot seuraa ihan suoraan polttoaineen painetta. Eli pa-paine hyppii ja ahdot seuraa sitä. Kuuluuko PA-paine hyppiä tuolla tavalla???
Olisiko kallis kilke ostaa uusi VNT-säätösolenoidi tai kokeilla toista toimivaa. Saisi sen suljettua pois? Eikö tuo koodi viittaa sen toimivuuteen.

Niin ja omaan tein muskelikäsittelyn ja samalla putsasin sen säätösolenoidin niin limb modea ei ole enää tullut ~20 tkm. En tiedä kumpi auttoi. Halpahan se on purkki ostaa ja kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2014, 11:00:39 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #24 : 19.06.2014, 20:38:08 »
Mitään en mistään tiedä, mutta mun V70-02 D5:ssa oli sama ongelma joka poistui sillä kun vaihdoin huohotin putkessa olevan lämmittimen. Se oli oikosulussa ja rikkoi sulaketta numero 11 muistaakseni. Saman sulakkeen takana oli jotain turboon liittyvääkin.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #25 : 06.07.2015, 21:12:21 »
Mielenkiintoisia näkemyksiä. Kysyisin vielä miten tuo "muskeli" putsaus käytännössä suoritetaan?
Entä miten irto turbon putsaus. Onko sitä huljuteltu sellaisenaan jossain irroituslitkussa?
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #26 : 08.07.2015, 16:45:12 »
Tuossa minun videossa railpaineet ja ahtopaineet soutaa suunnilleen samaan tahtiin kun on kaasu pohjassa. Jos taas kiihdyttää osakaasulla, railpaineet pysyy suunnilleen tasaisena mutta tahdot seilaa edelleen(toki vähemmän). Kesä on pahinta aikaa kun on kuuma.... Mr. Muscle käsittely tuli tehtyä joskus 1.5v sitten mutta mikään ei oikeastaan muuttunut. Volvo saa kyllä siihen malliin sikaa minun ajossani että luulen vian olevan jossain muualla kuin turbossa.... Täytyy tarkistaa tuo sulake itseltä.
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.4d vedot häviää, kirrokset ei nouse yli 2500-3000
« Vastaus #27 : 08.07.2015, 16:52:17 »
Mielenkiintoisia näkemyksiä. Kysyisin vielä miten tuo "muskeli" putsaus käytännössä suoritetaan?
Entä miten irto turbon putsaus. Onko sitä huljuteltu sellaisenaan jossain irroituslitkussa?

Turbon otin irti poikkeen kun pelkäsin muskelivaahdon pääsevän kanteen asti jos ahdin on paikallaan(syövyttää alumiinia). Sitten vaan vähän pahvilappua pakopesän aukkoihin. Pakoputken aukossa olevaan pahviin reikä mistä työnsin muskelipurkin pillin sisään ja laskin sisään vaahtoa mikä sinne suostui menemään. Välillä liikuttelin säätimen vartta ja lisäsin vaahtoa. Annoin vaikuttaa varmaan 30min. Ja sitten takas paikalleen ja kovaa ajua.  Omassa turbossa säätimen varsi liikkui puhtaan oloisesti ilman minkäänlaista kangertelua eli tais olla turha koko operaatio...
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002. Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
Xc90 D5 vm-11 rdesing. Chevrolet silverado 2500hd -02

 

RallyBaron  Samppasport