Carcom Oy  Elekma

Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä

  • 325 Vastauksia
  • 135204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #75 : 27.10.2013, 15:48:12 »
Aivan, eipä se kiveen ole näköjään kirjoitettu. Voihan tuossa olla, että ovat vain kuitenkin täysin erilaiset vahvistimet. ??? Itselläni on jostain syystä aina ollut vain yksi monikanavavahvistin koko järjestelmälle, siinä nuo ongelmat on minimissä. Mutta luulen, ettei viiveongelmasta tuolla "kalustolla" helposti pääse eroon.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013, 15:50:22 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #76 : 27.10.2013, 16:57:48 »
Soitin on pioneeri, joten tuo maasuoja systeemin palaminen on vissiin aika helppoa. Mutta en usko että näin on käynyt, sillä itse subi soi normaalisti?

Pioneerit joidenkin huhujen mukaan on herkimpiä polttamaan tuon maasuojan, kuulemma voi käpsähtää jo pelkästään siitä että akku on kytkettynä autoon kun kytkee rca-piuhat (vaikka soitin olisikin pois päältä)

Ja se että subi soi normaalisti, ei se korkea taajuuksinen vinkuna tulekaan niin helposti siintä supparista läpi, saattaa se bassokaijutinkin vähän täristä mutta ei niin että sitä kuulisi / se haittaisi. Pääkaijuttimiin se vinkuna pahiten iskee :)

Mutta hyvä että sait vehkeet pelamaan :)

Ja tuolle vahvistimien päällelähtemis viiveelle tuskin mahdat mitään, mutta jos kuitenkin mahdat, niin kerroppa täällä etä mitä teit ;)
Volvo S60 T5 -02

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #77 : 27.10.2013, 17:03:05 »
Subbaria ajaa spl-dynamics ice-1500D ja kajareita sen sijaan spl-dynamics ice-150.4
Eli mallisarja on täysin sama. Sen takia tämä vähän ihmetyttääkin miksi niissä on tälläisiä eroja..? :o

Oletko katsonut vahvareiden merkkivaloista, käynnistyvätkö ne samanaikaisesti?
Pelkkä vahvarin kytkeytyminen päälle ei vielä tuota ääntä, sinne pitää työntää signaaliakin... tässä
on varmaankin "ongelmana" se, että nelikolle tulee signaali myöhemmin.
Voit testata tätä haaroittamalla subwoofer-vahvistimelle tulevan RCA-kaapelin (Y-haaroja käyttäen)
myös 4-kanavaiselle.

Poissa REllU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #78 : 27.10.2013, 18:32:10 »
Jl:
Käväisin nyt katsomassa valoja, ja kun virrat laitetaan päälle tapahtuu seuraavaa:
Molempiin vahvistimiin syttyy sekä alarmi, että run valot. Subin vahvistimessa punainen alarm valo _vilkkuu_ noin sekunnin ajan, ja sen jälkeen lopettaa, jolloin basso alkaa soimaan.
Kajareiden vahvistimen alarmi valo sen sijaan palaa ilman vilkkumista, jolloin molemmat valot ovat päällä noin 3-5 sekuntia, jonka jälkeen alarmi sammuu ja kaiuttimet herää.
Kokeilin vaihdella rca-piuhoja, ja ottaa kokonaan pois jne, mutta ei vaikuttanut asiaan millään tavalla.

Vartsi:
Jep, kaikki toimii nyt suht oikein. Pioneerin vitsaus tosin saatta näkyä siinä, että kun virrat kytketään pois, _saattaa_ subbari jymäyttää kerran. Ei läheskään joka kerta. Näyttäisi pamahtavan yleensä kun subbarin volyymi on nollilla (olen laittanut kaukosäätimen auton sisälle jolla saan subin volyymiä säädeltyä)

Ace80:
Mietin itsekin, että jos ostaisi vain järeän 5 kanavaisen vaffen.. Mutta suht persaukisena opiskelijana moinen laitteiston vaihto on suht mahdoton. Sitäpaitsi laitteistoni on suht virtanälkäisiä, joten ihan mikään pikkulankku ei pystyisi "kunnolla" koko laitteistoa edes pyörittämään :s

Onko kellään mitään sanottavaa noista JBL:n diskanteista?

Ja kiitoksia taas ripeille vastauksille! Mietin vakavissani maximan vaihtoa volvoon ;D

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #79 : 27.10.2013, 19:21:23 »
JBL on ollut aikoinaan takuuhyvä jenkkimerkki. Nykyään edulliset sarjat tehdään Kiinassa, esim MS-sarja. Laskisin nuo diskantit kokemuksella niihin, joissa hinnan mukainen laatu näkyy. Mutta kuten sanoit budjetistasi, turha ruveta saarnaamaan kalliimmista ja niiden paremmuudesta JBL on ihan kelpo, mutta otetaan setin hinta huomioon. Samalla rahalla saat esim. Jo hifimmät Seasin diskantit(48€\pr) niiden saundi sopii melkein minkä keskiäänen kanssa kun suodin ja taso on kohdallaan.
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa REllU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #80 : 27.10.2013, 19:37:11 »
Siis ostaisin diskantit erikseen. Midiä hoitelee alpineiden type-r (täysin uudet) ja nuo JBL diskantit (pelkästään) maksaa 60€
Eli tälläinen setti:
http://www.jbl.com/estore/jbl/in/products/GTO19T/GTO19T_JBL_IN

Käsittääkseni tuolla hinnalla pitäisi jo ihan kohtuulliset saada?
Ja itsehän olen vielä senverran kokematon hifin kanssa, että en erota mitään oikein selvää eroa auton vakio-kajareissa ja noissa alpineissa x| eli ei tarvitse edes olla mitään monen sadan euron settejä :p

E: vai noistako juuri puhuit? Että seasit olisi paremmat?
Tällähetkellähän mulla on tuolla auton vakkari diskantit, ja ne pitäisi vaan saada vaihdetuksi :p
JBL:ää mietin vain, kun yleisesti ottaen ainakin juuri takuu varma merkki. Takakontissakin on pauhaamassa JBL:n power sarjalainen (P1224) subbari, ja erittäin tyytyväinen olen ollut!
« Viimeksi muokattu: 27.10.2013, 19:43:53 kirjoittanut REllU »

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #81 : 27.10.2013, 20:10:37 »
Puhun nimenomaan vain diskanteista. Kyllä varmasti saat korviin kuuluvan eron aikaiseksi noilla JBL:kin, mutta samalla rahalla saisit myös hifimpääkin, en sano parempaa, vaan soinniltaan erilaista. Seas rauhallisemmalla soinnilla istuu helpommin noihin Alpineihin. JBL on diskanttina hieman Rock, joten voi olla vähän hyökkäävä, ja sovitusongelmia saundissa voi syntyä. Seasit toimii kyllä tehokkaammasakin setissä, ja soi ihan yhtä kovaa kuin JBL. Mutta valitset kumman vain, niin ero on huomattava alkuperäisiin.
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa REllU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #82 : 27.10.2013, 20:15:27 »
Okei, kiitokset selvennyksestä!
Ostin alpinet siis kaverilta pois, enkä saanut alpineiden omia diskantteja ollenkaan mukana. Sain kuitenkin focaleiden ps sarjan diskantit, joista en itse pidä ollenkaan, sillä se sointi on _aivan liian_ korkea ja terävä omaan mieleeni. Lisäksi juuri tuossa sarjassa taisi olla se kalvojen liimausongelma, jonka takia toinen diskantti onkin jo käynyt takuuhuollossa, jossa diskantin kalvo on liimattu kunnolla.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin ne voin myydä pois?

Ja onko JBL:n, seasin ja noiden focaleiden välillä millaista eroa? Tosiaankin, en halua noin "yli" terävää saundia itselleni autoon.

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #83 : 27.10.2013, 20:47:25 »
Ostin vuosi sitten Focalin sarjan autooni, ja diskantit oli kyllä aivan kuraa, veri valuu korvista vieläkin. Niitähän ainakin Focalin K2 sarjassa on hieman arvosteltu. Sanoisin, että ei JBL ole ihan niin paha kihisijä, mutta aika raaka. Sopii kyllä JBL:n oman keskiäänen kanssa, koska ovat samanlaiset soinniltaan.  Autonvaihdon jälkeen sijoitinkin hieman enemmän erillissarjaan ja ostin Rainbown germaniumin, yllätys - diskantit sai lähteä siitäkin, ja tilalle tuli Seas 25TFFN/G (hieman oldschoolia jo, mutta niin olen minäkin). Eli tuo Seas on sovitettavissa aika helposti mihin vain, koska on niin neutraali. Mukaan saa tilattua myös nuo autosovitekehykset.

Tuota ihmettelen, ettet ole huomannut eroa alkuperäisten keskiäänien ja Alpineiden välillä? Tietenkään en tiedä miten olet aennuksen tehnyt, mutta täytyy muistaa, että mitä "laadukkaampaa" settiä sovittaa, sitä tarkempi se on asennustavasta. Jälkiasennuskaiutin usein ruuvattuna alkuperäisen kaiuttimen paikalle ei tuo juurikaan mitään muutosta. Vaatinevat usein edes vaimennuksen/ alkuperäisen paikan tukevoittamisen muuttakseen sointia radikaalisti. Eli kalliskin kaiutin soi huonosti jos asennus on huono. Usein huonosti sointi korostuu entisestään laadukkaammalla kauittimella. Eli tässä tapauksessa autolaitteisto on niin hyvä kuin sen heikoin lenkki. Mutta pikkuhiljaa etenemällä ne heikot kohdat on selätettävissä.

E: Sen verran edittiä, muistin väärin. Seas 48€/ KPL. Sorry.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013, 07:52:24 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #84 : 27.10.2013, 22:51:17 »
Jo mainittu Seas (H615 TFFN/G) on ihan hyvä valinta. Ja jotta elemä ei olisi liian helppoa,
niin kaksi haastajaa mukaan.

Toinen vaihtoehto: http://www.hifitalo.fi/peerless_definition_diskantit
Kolmas vaihtoehto: http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=207&merkki=8&mallisto=20&teksti=CAL20silk


Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #85 : 28.10.2013, 07:57:14 »
Kyllä. Peerless ainakin toimii, ja on erittäin pienikokoinen. Tuosta Rainbow CAL20 en osaa sanoa, koska en Rainbow diskantista tykännyt. (toki kyseessä oli se Germaniumin CAL25VOF "mainosten mukaan lähes High end"....onko High endiä, että korvia riipii?  :D )
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa REllU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #86 : 28.10.2013, 11:29:26 »
Luulenpa, että tulen mahdollisesti päätymään noihin seaseihin :p
Pitää katsoa:

Mutta, kuten sanoit, olen asentanut alpinet suoraan vakio paikoilleen (koko projekti vielä vähän kesken, kun on vain yksi auto, ja se on joka päiväisessä käytössä, joten yhdeltä istumalta en hirveästi kerkeä tekemään)

Elikkäs, kokeilenpa laittaa pientä kuvaa:
https://www.dropbox.com/s/8k3xrrnqk8wxcht/Photo%2021.10.2013%2013.05.10.jpg
Toivottavasti näkyy x|

Eli täysin vakio paikoilla, mutta kajarin ja tuon muovinötikän välissä on tätä maagista "mustaa töhnää" (sanokaa joku sen oikea nimi..?)

Tallinperästä löytyi myös suht hyvän näköistä, ja suht paksua vaimennusmattoa, jossa on liimapinta toisella puolella, ja toisella taas "foliota"
Tämän ajattelin sitten törkkiä noihin etuoviin.

Mutta kysymykseen!
Miten nuo etuovet nyt kannattaisi tehdä, jotta saisi mahdollisimman hyvän tuloksen?
Olen myös aina miettinyt tuota, että eihän niitä ovia voi täyteen laittaa, kun sen ikkunan pitää mahtua siellä myös liikkumaan..?
Voin laittaa ovestakin vähän kuvaa, kun seuraavan kerran puran sen. Mutta onko jotain kikkakakkosia mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä?

E: tässä vielä kuvaa koko ovesta:
https://www.dropbox.com/s/pix2qfi7z1m9ckf/Photo%2028.10.2013%2012.13.53.jpg
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013, 12:15:26 kirjoittanut REllU »

Poissa ace80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #87 : 28.10.2013, 13:42:33 »
Hieman on kieltämättä haasteellinen toteutus tuo ovi, koska sisäpeltiä on oikeasti tosi vähän. Mutta pääpiirteittäin näin. haet Motonetista sen pienemmän paketin STP-vaimennusmattoa, Se jossa on alumiini toisella puolella ja toisella puolella liima ja butyylikumimatto. Se pienempi paketti riittää etuoviin hyvin, muistaakseni joku alle 2 neliömetriä. Sitten toiseksi matoksi sitä STP-solumuovimattoa, älä laita muuta solumattoa oven sisälle koska imee vettä. Revit tuon kosteussuojamuovin ovesta pois, kannattaa koittaa saada ehjänä, saat siitä mallin tuon STP maton muodolle. Peset jarrukliinerillä ulomman ovipellin sisältä, ja peität ko. pellistä niin ison alueen kuin se on mahdollista. Sen maton päälle laitat kerroksen sitä solumattoa, taas niin paljon kuin vain saat käsiä oven sisään mahtumaan.

Titenkin jos haluat vaimentaa enemmän ja muualta niin ostat suoraan sen Bulk-pakkauksen (STP 4,5m2 Black gold)

http://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Blackgold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m

http://www.motonet.fi/fi/tuote/472741/STP-10mm-polyuretaani-vaimennusmatto-15m2

Sisäpellin vaimennus saattaa aiheuttaa ongelmaa, kun menee noita tankoja ym, mutta pienellä kikkaroinnilla onnistuu, eli peität sillä alumiinipintaisella matolla tuosta sisemmästä pellista niin paljon kuin mahdollista. Mahdollisimman paljon reikiä umpeen, että päästään lähelle käsitettä suljettu kotelo. Katsele mallikuvasia vaikka ihan googlettelemalla, auton vaimennuksesta löytyy paljon tietoa, ja kuvia.

http://autonvaimennus.fi/

Onhan noilla matoilla hintaa toki, mutta kyllä tuo ovi vaatii oikeasti jotain toimenpiteitä, ja maksaa itsensä takaisin napakampana ja ulottuvampana sointina. Tuolla tavalla kuin se on nyt, menee nuo keskiäänet ihan hukkaan ns. akustisen oikosulun vuoksi.

E:linkkejä
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013, 14:11:31 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa REllU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #88 : 28.10.2013, 18:25:59 »
Erittäin suuret kiitokset näistä ohjeista, ace80!
Motonettiin pääsen kuitenkin vasta vknloppuna, joten käyn silloin sitten hakemassa noita mattoja mitä ehdotit! Kerron sitten vaikka täällä miten projekti onnistui.
EDITTIÄ:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/472686/STP-Gold-doorkit-vaimennusmatto-16m
Riittääkö tuollainen pelkästään, vai jotain muuta?
Eikun hetkinen. Tuo ei vissiin riitäkkään?


-Muuta:
Nyt kuitenkin mulla on edelleen tuota ylimääräistä suht paksua mattoa, ja sillä ajattelin tuon takakontin sitten vaimentaa. Ei sielläkään mitään ylimääräistä tilaa ole, mutta yritetään ainakin (kaikenmaailman johdot ym resonoi niin hemmetisti siellä..)
Onko tähän hommaan mitään ehdottomia "do" ja "dont" juttuja? Tai vinkkejä?
Edelliseen autooni vaimensin takakontin, ja vaikka se ensimmäinen kertani olikin (ja sen huomasi..) niin ero vanhaan räminään oli huomattava.
Tällähetkellä kun oikein nolottaa pitää subbaria päällä.. X|
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013, 18:44:24 kirjoittanut REllU »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Aloitteleva hifistelijä kyselee tyhmiä
« Vastaus #89 : 28.10.2013, 20:35:56 »
Takaposkien kunnollista vaimentamista suosittelen ainakin. Riippuen vähän automallista myös kontinluukun vaimentaminen vaikuttaa....ainakin farkussa.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy