TamCar  KKD Motorsport

Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.

  • 188 Vastauksia
  • 93179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #60 : 07.11.2012, 21:59:43 »
Miten suuri merkitys on tuolla jutulla tuossa alipaineletkussa joka menee imusarjaan.

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #61 : 08.11.2012, 00:36:33 »
Älkää laittako pässejä/dumppeja olleskaa.. Yliarvostettuja sellaaset :) Ittellä ei oo tällä hetkellä seiskas mitään vekotinta kiinni joka päästäis paineet pihalle :D Kivasti sakkailee ;)
« Viimeksi muokattu: 08.11.2012, 00:39:09 kirjoittanut 855R »
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #62 : 08.11.2012, 18:14:48 »
Hieno idea!
Saa kaupan päälle tällä idealla rikkoutuneen turbon ja enemmän viivettä kaasua pumpattaessa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1856
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #63 : 23.12.2012, 13:18:01 »
Älkää laittako pässejä/dumppeja olleskaa.. Yliarvostettuja sellaaset :) Ittellä ei oo tällä hetkellä seiskas mitään vekotinta kiinni joka päästäis paineet pihalle :D Kivasti sakkailee ;)

 :facepalm:



Ne säästyneet bypass rahat voi sitten käyttää karjalalippiksiin.
AW71 toimintakaavio:

Poissa Boomtown

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • Mitäs sitte?
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #64 : 06.01.2013, 20:29:43 »
http://www.youtube.com/watch?v=eGIfKgEgx7o   kertokaas mite toi toimii?
Ex:    BMW 316 1.8 -87. Volvo 240 2.0 -82. Volvo 740 2.0 -86. Audi 80 1.8 -84. Ford Fiesta 1.1 -89. Ford Taunus 1.8? -82. Ford Escort 1.8 -94. Chrysler Neon 2.0 -97. Renault Megane 1.6 -98. Nissan Primera -99 GT. Mitsubishi Legnum 2.5tt -97. Volvo S40 2.0t -99. Volvo V70 -98 2.5T. Seat Leon -04 1.8t. Vw Golf -95 1.9tdi. Opel Vectra -98. 2.0i.

Nykynen: Volvo S70 2.5Tdi -97.

Poissa uneh

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #65 : 23.02.2013, 14:42:12 »
Mielenkiinnosta kyselisin että onnistuuko dumpin asennus omaani autoon,kyseessä 240 Volvo
B21et koneella. mitä kaikkea pitäisi ensin tietää,esim minkälainen tulisi ostaa yms.? En ole kovin tietoinen tästä dump,bypass jutuista :/ valaiskaa ihmeessä ketkä tietävät. Kiitos!
ex: 244 B21ETIC -84, 855R -96

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #66 : 23.02.2013, 20:53:41 »
Mielenkiinnosta kyselisin että onnistuuko dumpin asennus omaani autoon,kyseessä 240 Volvo
B21et koneella. mitä kaikkea pitäisi ensin tietää,esim minkälainen tulisi ostaa yms.? En ole kovin tietoinen tästä dump,bypass jutuista :/ valaiskaa ihmeessä ketkä tietävät. Kiitos!
No lähetään alusta eli termeistä:
-dumppi, BOV (blow-off-valve): laskee  "ylimääräisen" ahtoilman taivaan tuuliin kun esim. nostat koiven kaasupolkimelta vaihtaessasi reippaan kiihdytyksen jälkeen

- by-pass, pässi : kierrättävä venttiili, ilma lasketaan turbon painepuolelta takaisin  turbon imupuolelle kun esim. nostat koiven kaasupolkimelta vaihtaessasi reippaan kiihdytyksen jälkeen

No niin, jos sinulla on b21et kone niin se on k-jet-ruiskulla eli se mittaa koneeseen menevää ilmamäärää. Jos sinä nyt asennat siihen dumpin niin ruiskusysteemi kuvittelee koneen saavan enemmän ilmaa ko. vaihtotilanteissa kuin se todellisuudessa saa ( koska se dumppi laskee sitä   JO MITATTUA ahtoilmaa ulkomaailmaan) ja kone käväisee rikkaalla.

Ja jos odotat viikon niin täällä on n. 23,5 mielipidettä joista puolet väittää etteivät huomanneet mitään eroa omassa k-jetissään dumpin laiton jälkeen ja toinen puoli sanoo et auto meni ajokelvottomaksi ja he vaihtoivat bypassiin ;)

Sähkösuutinruiskuissa asia muuttuu koska käytännössä kaikissa niissä on ns. syötönkatkaisu eli jos kierrosluku on yli tietyn rajan ja kaasu on ylhäällä => polttoaineen syöttö katkeaa (eli kun "moottori jarruttaa" esim alamäessä niin sinne ei syötetä polttoainetta)

Aikanaan ruiskusysteemien erot tuli silminnähden selville kun seurasin rataluokkien kisoja, saab Turbot(K-jet) anto mutkissa pikkumustat tupraukset kun taas Fiat Turbot (marelli sähköruisku) ei antaneet mitään merkkiä...

Miksi dumppi bypassin tilalle: teoriassa bypass kierrättää jo kerran lämmitettyä ilmaa ( koska ilma lämpenee turbossa väkisin) takaisin imupuolelle jolloin se lämpiää uudelleen mennessään turbon läpi johtaen korkeampaan imuilman lämpötilaan ja sitä kautta huonompaan täytökseen MUTTA "normi "ahtopaineilla+ ilmamäärillä+ välijäähdyttimien koolla ilmiön merkitys on niin vähäinen että rohkenen väittää et ellei tarkoituksena ole voittaa EM-kilpailuja jossain tietyssä luokassa niin autosta ja kuskista löytyy vähintään 5 tärkeämpää kohdetta  suorituksen parantamiseen...


PS. jos minä olisin tilallasi niin valintani olisi bypass, pelkän äänen vuoksi en uhraisi yhtään (edes mahdollista) ajettavuutta



Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.

Poissa uneh

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #67 : 23.02.2013, 23:14:26 »
Kiitokset kovasti vastauksestasi :)
tätä juuri hainkin,hienoa nähdä että apua löytyy.
taas yhdessä asiassa viisas :P
onko kenties jotain tiettyä mitä porukka käyttää vai onko sillä pässin merkillä niin väliä ?
ex: 244 B21ETIC -84, 855R -96

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #68 : 24.02.2013, 22:06:28 »
Noh miten tommonen Dumppi toimisi B230FK koneessa? niin että hajottaako kaasuläpän tai sekottaa tyhjäkäynnin?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #69 : 01.03.2013, 19:05:46 »
Itse sanon että toimii. Enkä ole kyllä ikänä nähny että olis kaasuläppä solmus dumpin takia :D Tyhjäkäynti voi tietty vähä sekottua jos dumppi jää esim. pikkasen raolleen tms.
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Noh miten tommonen Dumppi toimisi B230FK koneessa?..
Jotenkuten, kunhan jätät orkkis pässin myös käyttöön ;D

Tai sit joudut ruuvaileen kaasuläppää enempi aukipäin, niin ei kone sammu joka kaasun noston jälkeen.

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #71 : 24.03.2013, 11:34:37 »
Saako 850 2,0 T5:sta by-passin irti ilman turbon irroittamista ja miten se pitäisi tehdä, ilman että sieltä lentää jotakin jousia kiertoradalle? Näyttäisi olevan jotain sentti tilaa pässin ja lohkon välissä. Yksi pultti näkyy pässin juuressa, mutta montako siellä on vielä lisää alapuolella?

Tuntuu olevan by-passin kalvo rikki, koska kun puhaltelee/imee siitä imusarjalle menevästä letkusta, niin läpi menee vastustelematta. Kun ajossa kuuntelee, niin terävän suhauksen sijaan kuuluu lähinnä pitkä huokaus ja jotain sirinää päälle, turbo siis sakkaa.

Siis by-passin irroitusohjeita kaipaisin, sekä kalvon vaihtoon opastusta.

Poissa Qwerr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • JRJ Garage
    • Kuvia piracy.pic
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #72 : 24.03.2013, 20:21:31 »
Saako 850 2,0 T5:sta by-passin irti ilman turbon irroittamista ja miten se pitäisi tehdä, ilman että sieltä lentää jotakin jousia kiertoradalle? Näyttäisi olevan jotain sentti tilaa pässin ja lohkon välissä. Yksi pultti näkyy pässin juuressa, mutta montako siellä on vielä lisää alapuolella?

Tuntuu olevan by-passin kalvo rikki, koska kun puhaltelee/imee siitä imusarjalle menevästä letkusta, niin läpi menee vastustelematta. Kun ajossa kuuntelee, niin terävän suhauksen sijaan kuuluu lähinnä pitkä huokaus ja jotain sirinää päälle, turbo siis sakkaa.

Siis by-passin irroitusohjeita kaipaisin, sekä kalvon vaihtoon opastusta.

Kolmella ruuvilla on kiinni se kansi ja kalvo/jousi on yhes paketis ettei jousen pitäs mihinkään lähtee reissaamaan sieltä. Sen kun nostaa kannen irti ottaa vanhan kalvon pois ja laittaa uuden tilalle

Itellä piti rikkinäinen kalvo epätasasta ja pitkää ääntä verrattuna uuteen yhtenäiseen ja lyhyempään ääneen
JRJ Garage
Kesälle: Toyota "Soile" Soarer 2.5TT 1jz-gte -91 Käyttöauto: Nissan Stagea Autech Axis VQ25DD Talvelle: Volvo 940 D24T Holset hx35 EX: Volvo "SexAvTio" S60 2.4 -01 Ex: Volvo 850 "Hirvilulla" T5 wagon

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #73 : 24.03.2013, 20:37:36 »
By-pass siis mahtuu tulemaan sieltä erikseen?



Poissa Qwerr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • JRJ Garage
    • Kuvia piracy.pic
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #74 : 31.03.2013, 12:15:17 »
Hööh en muista yhtään nyt ja töissä olen niin en pääse tarkistamaankaan asiaa... Itse vaihdoin koko turbon samalla mutta kokeilemallahan ja kattomalla se selviää onko siellä tarpeeks tilaa ruukata  :)
JRJ Garage
Kesälle: Toyota "Soile" Soarer 2.5TT 1jz-gte -91 Käyttöauto: Nissan Stagea Autech Axis VQ25DD Talvelle: Volvo 940 D24T Holset hx35 EX: Volvo "SexAvTio" S60 2.4 -01 Ex: Volvo 850 "Hirvilulla" T5 wagon

 

KKD Motorsport  Samppasport