Toki, mutta eikös tekijänoikeusrikkomuksen setviminen ole Volvon ja nyrkkipajan välinen asia? Turha siitä on yksittäiselle Volvon omistajalle ryhtyä kiukuttelemaan.
Edelleen kielen muuttamisesta on täysin tarkoituksella tehty noinkin kallis operaatio. Se on silkkaa asiakkaiden aliarvioimista ja silmään k**emista. Kännyköissä on iät ja ajat ollut kielivalikko, josta muutoksen voi tehdä käyttäjä itse. Ei ole kerrassaan mitään syytä, miksi operaatio olisi suoritettava merkkihuollossa ja vielä täysin käsittämättömään 200 euron hintaan! Siinäkin tosin taitaa olla aitoa S*U*O*M*I -lisää, kun saksalainen merkkiliike vaihtoi kielen 25 eurolla.
Onneksi uudemmissa Volvoissa järki on voittanut ahneuden ja kieliasetuksiin pääsee käsiksi ilman testereitä.
Joo on Volvon ja nyrkkipajan välinen asia, mutta ei kai sen takia Volvon pidä antaa ilmaiseksi oikeaa softaa asiakkaalle? Et sä saa Miksun esimerkki tapauksessa aitoa Windowsia tilalle.
Voi olla suomilisää, mutta korjaamo joutuu itse maksaa tuosta softasta yli 100€ tehtaalle. Vielä reilu vuosi sitten suomessakin kieli vaihtui reilusti alle satasella.
Autokorjaamoista en tiedä, mutta ainakin omalla alallani nörtit ottavat varmuuskopiot vanhasta softasta ennen kuin tekevät yhtään mitään muuta. Jos sen jättää tekemättä, niin on kyllä melko perustavanlaatuinen moka.
Huonosti tehdystä työstä aiheutuu kustannuksia, se on selvä. Aivan samalla tavalla huonosti tehdyn maalaustyön uusimisesta aiheutuu korjaamolle kustannuksia, mutta ei se mikään syy ole jättää uusintamaalausta tekemättä.
Edit: Eihän auton omistajalla mitenkään välttämättä ole tietoa siitä, missä ja miten kieliasetuksia on muuteltu. Minunkin Volvo kommunikoi suomeksi, vaikka onkin uutena myyty Sveitsissä. Tuskin on tehtaan asetuksissa, mutta ei minulla myöskään ole mitään tietoa siitä, miten kieli on muutettu. Mielestäni se on Volvo huollon tehtävä varmistaa ennen kuin tekee mitään peruuttamatonta.
Jos siitä huolimatta menisi kielet sekaisin, niin kyllä se tyrineen korjaamon tehtävä on korjata vahinko.
Ei tietokoneissakaan kaikkia päivityksiä voi poistaa. Ainakaan uusissa windowseissa. Puhelimistakin saa varmuuskopion, mutta se ei ole koko puhelimen softa mitä kopioidaan.
Volvoliikkeen työssä ei ole minun mielestä mitään vikaa, vaan kielen vaihtaneessa liikkeessä. He ovat käyttäneet väärennettyä ohjelmaa. Heiltä omistajan pitää vaatia rahat takaisin. Lisäksi Volvon pitäisi haastaa ko. liike oikeuteen.
Vaikka et tiedä onko autossa laillista softaa, niin ei se sysää vastuuta Volvolle.
Eli sinun mielestä jos korjaamo laittaa sinun koneeseen väärennetyn Windowsin ja seuraavassa updatessa kone jumittuu, sinun pitää saada Microsoftilta aito Windows tilalle?