Vielä OT: Ei uskoisi että tuo kielenvaihto on niin iso business että siihen kannattaa satsata -kuka/ketkä ovat tunnettuja piraatin käyttäjiä?
(Oikeasti kiinnostaisi miten esim. Rican muutokset ei aina mene päivityksien yhteydessä? Oliko kielen vaihtuminen vahinko vai huomattiinko huollossa tökerömmin tehty ohjelmointi ja erikseen vaihdettiin -tuskin tuo kieli itsestään vaihtuu. Jostain syystä tuohon kieliasetukseen tehtiin muutos, mutta miksi. End of ot)
Itse toivoisin että tämän otsikon alla voisi käydä kohtuu laveasti keskustelua huolloista ja vertailla niitä -ilman suurempia siivouksia.
Tuossa service 2.0 päivityksessä vida vertaa auton ohjelmistoja volvon tietokantaan tarkistaakseen, että onko ohjelmistoista uudempia versioita, mikäli uudempia versioita löytyy, päivitetään ohjausyksikköinhin ne uusimmat versiot, kuten tämän keskustelun aiheena oleva DIM:n ohjelmisto (mittaristo)
Kielipaketti ei ole erillinen osa, vaan se sisältyy siihen mittariston ohjelmistoon.
Kun autoon on jossain asennettu piraattiversio suomenkielisestä mittariston softasta, ei tällöin ole volvon tietokantaan päivittynyt se, että sinne olisi koskaan suomi-softaa asennettu, tällöin se uusin mittariston ohjelmisto tulee saksankielisenä, mikä sielä tietokannan mukaan edelleen kuului ollakkin, kun sitä ei tietokannan mukaan ole vaihdettu.
Sitä ei siis ole kukaan "ilkeyttään" vaihtanut saksaksi, enkä usko, että se volvon järjestelmäkään sitä tarkoituksellisesti vaihtaa takaisin saksaksi, huomattuaan, että sielä on suomenkieli, uskon, että se ei välttäättä sitä edes huomaa.
Jos se mittariston softa olisi ollut suomenkielinen, mutta se softa kokonaisuudessaan olisi ollut uusin saatavilla oleva, niin se kieli ei olis vaihtunut, koska mittariston softaa ei olisi tuossa yhteydessä päivitetty.
en tiedä valtuutetusta mutta valtuuttamattomat saa mm. suomi softan halvemmalla kun yllä puhuttu joten tuskin valtuutettu siitä niin paljon maksaa.
Väitän vielä tähän, että valtuutettu maksaa siitä softasta saman hinnan kuin riippumaton korjaajat, mielestäni sisältyy niihin ryhmäpoikkeusasetuksiin tuollaiset hinta systeemitkin näistä asioista.
Noihin rica:n, bsr:n ym. softiin vielä puuttuen.
Avainsana niihin on: Uusin sovellus
Kuten edellä kuvasin, niin mikäli ohjainlaitteeseen ei ole saatavilla uudempaa ohjelmistoa, ei sitä myöskään päivitetä, jos se päivitetään, niin silloin vanha ohjelmisto tietenkin korvautuu uudella.
Joissain tapauksissa ei välttämättä koko ohjelmistoa päivitetä, vaikka voi jossain tapauksissa siltä näyttääkkin, tällöin päivittyy ohjainlaitteeseen ainoastaan uudet can-väylässä käytettävät tunnisteet/prioriteetit, eli minkä yksikön mikäkin lähettämä data on tärkeämpää ja saa lähettää tietonsa ensin jne.