Proturbo  Autodiagnoosi

S60 2.4T sisemmän vetonivelen suojakumin vaihto. onnistuuko itseltä?

  • 26 Vastauksia
  • 15811 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Kyseessä siis kuskin puoleinen ja tosiaan sisempi suojakumi. Alfamer antaa vaikeusasteeksi 4/5, mutta mitä mieltä te olette onnistuuko vaihtaa itsellä parkkipaikkaolosuhteissa, huonoilla työkaluilla (ilman paineilmaa)?

Merkkiliike veloittaisi 180eur töineen mutta ei kerkee tälle viikolle. Sain varattua ajan yhdestä toisesta firmasta, arvio 200-250eur joka kuulostaa aivan saatanan suolaiselta hinnalta. Eikä vähiten siksi että se on kovempi kuin merkkiliikkeen.

Uskaltaisinko alkaa ropaamaan? Olen vaihdellut alustasarjoja (iskarit ja jouset) useisiin autoihin, joten jotain kokemusta remontoinnista on, mutta ei mitään isompaa.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Faqissa juttua ulommasta jota voi soveltaa myös sisemmän vaihtoon
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=775.0

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Kiitos tuosta!

Eli onko siis näin että myös kuskin puolella sama homma - koko helvetin akseli irti (ei ole laatikossa kiinni mitenkään), ja siitä akselista irroitan sisemmän nivelen jolloin pääsen sen kumin vaihtamaan?

Nivel on kiinni jollain sokalla, ohjeessa sokka laitetaan ensin ja sitten vasta työnnetään nivel akseliin....? Sekö vaan loksahtaa kiinni?

EDIT: kyllä mä alan itse tuota kokeilemaan, onneksi on tämä ilta ja huominenkin aikaa. Vaikuttaisi aika suoraviivaiselta hommalta (niitä kuuluisia viimeisiä sanoja)
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 17:22:09 kirjoittanut revote »
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kuskinpuoleisen vetarin irroitus on monesti vähän haastavampaa, kun sielä on askin puolella sokka, joka pitää niveltä sielä sisällä, toisin kuin apukuskin puolella.
Joskus on tosi lujassa ja vaatii oikein työtä.
Manuaalivaihteisessa tulee reippaasti öljyä ulos, kun vetarin ottaa irti.

Muutoin se homma on aikalailla kuin toi oikeanpuoleinenkin, siinävaiheessa, kun ulompi vetonivel on irroitettu, niin voi sen sisemmän suojakumin vaihtaa, vetämällä se läpi sen vetoakselin.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Mut pitää kuiten irroittaa askista irti?

Mulla on jo akseli irti pyörän navasta, tähän asti oli yllättävän helppoa mutta miten saan ton aksilan laatikosta irti...?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vääntämällä jollain raudalla nivelen ja laatikon välistä.

Voit toki koittaa purkaa sen ulkoniveen irti sinne autoon päin ja sitten sitä kautta vaihtaa sen sisemmän kumin.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
 Taisi jäädä kumi vaihtamatta, en prkl saa tuota akselia irti!! Pitäs päästä kunnolla auton alle että sais ainakin yrittää kammeta kunnolla laatikkoa vasten. Vaan ei. muoviämpäri

EDIT: vastusti mulla muutenkin, raidepallo jumitti joten piti rälläköidä taas pultti poikki. Kumma kyllä, kokeilin myös sitä että irroitin alapallon siitä navan puolelta irti (2 pulttia) mutta se ei inahtanutkaan joten pakko oli rälläköidä alapuolinen pultti poikki. Miten toi alapallo on siis yläreunastaan kiinni?

Jos en saa tuosta kumea vaihdettua, niin ajan varmaan ilman kiinni olevaa alapalloniveltä huoltoon. Totta se sen kestää, pultti on siis paikallaan mutta se on lyhyempi ja siihen ei saa enää mutteria kiinni.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 20:11:51 kirjoittanut revote »
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vielä sen verran, että tarkoitatko Miksi sitä että jättäisin sisemmän nivelen paikalleen ja irroitan vain siitä sen vetoakselin? Jos näin, niin mitenhän se tapahtuu? Puukon avulla loputkin suojakumista pois, sit rasvojen putsaus että löytää jostain sieltä sisältä jonkun sokan joka pitelee akselia siinä sisemmässä vetarissa?

Ja jos sen saa noin pois, niin miten kasaus, sokka ensin akseliin kiinni ja tökkään sen niveleen kiinni?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Olisiko se samanlainen kuin vanhempikorisessa, ohje alla? En tiedä, ei ole kokemusta...  ???

http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/transmissions_driveshafts/volvo_850_c70_v70_inner_cv_boot.html
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Jaa-a, saattaapi olla. Tuossakaan ei selvinnyt että miten sisempi vetonivel irtoaa laatikosta :)
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Miksi se pitäs irrottaa laatikosta,kun ulompi nivel on irti niin saa sen vaihettua akselia pitkin

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Siinä akselissa muuten on joku omituinen "kaulus", joten jos ymmärsin oikein niin se kumi ei mahdu tulemaan siitä akselin läpi? Onko se joku tasapaino tjt?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Merkkiliike veloittaisi 180eur töineen mutta ei kerkee tälle viikolle. Sain varattua ajan yhdestä toisesta firmasta, arvio 200-250eur joka kuulostaa aivan saatanan suolaiselta hinnalta.

Niin kuulostaako se edelleen niin saatanan suolaselta hinnalta yhdelle vaivaselle kumilärpäkkeen vaihdolle?

Sorry mut oli ihan pakko... näitä hintoja vaan aika usein kirotaan kun ei tiedetä kuinka paljon mikäkin homma vaatii työtä.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Missasit pointin, nyrkkipaja on kalliimpi kuin merkkiliike.

Ja kyllä kuulostaa kalliilta anyways, kun kyse ei ole muusta kuin että sen nivelen saa muljautettua oikeanmuotoisella raudalla.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Joo-o, en saa vaihdettua edes tota alapalloniveltä, vanha ei lähde irti vaikka kuinka hakkaa vasaralla!! Olisko siihen vinkkejä? Tossa navassa on vittumainen kolo jossa toi alapallo on, ja se on kaiketi ruostunut siihen.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

 

Proturbo  Autodiagnoosi