Futurez  Proturbo

Tinakutoseen Bemarin peltisarja.

  • 17 Vastauksia
  • 8129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« : 22.06.2013, 09:15:23 »
Onko kukaan foorumilaisista laittanut noita paljonpuhuttuja Bemarin peltisarjoja tuohon tinakutoseen?
Eli nämä http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-RACING-MANIFOLD-HEADER-EXHAUST-92-99-BMW-E36-3-SERIES-M3-2-8-3-2L-I6-/180785713204?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2a17ab1034#shId
Tilasin kyseiset väkkärät ja tietysti helpottaisi, jos jollakin olisi todellista faktaa kertoa että mitä erikoista tuossa muutoksessa olisi.
Sen tiedän, että joutuu ainakin ruuvinreikiä muokkaamaan. Mutta onko muuta?
Ja autona on 960 vm -93.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2306
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #1 : 23.06.2013, 12:10:39 »
Useampikin on laittanut. Ei tuo ongelmaton ole ainakaan 940/960 korissa. Kansilaippa kannattaa vaihtaa ihan suorilta tinakutoseen sopivaksi ja tuossakin luultavasti joutuu molemmat katkaisemaan ihan kollektorin kaulalta ja lähtä kääntämään niiden suuntaa..

Olisit suoraan laittanut tämän sarjan  8) Vielä halvempi ja tässä on vahvempi kansilaippa joka vois kestää kuuden pultinreiän umpeenhitsauksen ja uusien tekemisen ihan viereen.
http://www.ebay.com/itm/T3-RACING-TURBO-CHARGER-MANIFOLD-EXHAUST-92-99-BMW-E36-325-328-323-M50-M52-l6/190860617243

Ylärivi pultinreikiä tosiaan sattuu suoraan mutta noi rosterilaipat vetelee ihan kiitettävästi eli pitää saada hyvin kiinni kanteen.


Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #2 : 23.06.2013, 12:27:16 »
Tuohan on turbolle sopiva sarja.
Vielä en ajatellut ahtaa tuota konetta... josko joskus myöhemmin  :P

Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #3 : 20.07.2013, 09:24:57 »
Nyt on pakosarjat kiinni.
Miksi ne ylimääräiset reiät täytyy tukkia, jos nyt ei halua hifistellä? Hiukan tarvittavia ruuvinreikiä muokata ja hienosti sopi ja kanavatkin kohdillaan.
Takimmaisesta pakosarjasta joutu katkasemaan putken heti kollektorin jälkeen ja tekemään mutkat, muuten oli aika helppo asennus.
Ja on hienot äänet  S*
Nuo tuossa ylempänä kuvassa olevat sarjat on hiukan erilaiset, ne saattaa vaatia enemmän töitä. En tiedä.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Valvoja
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 525
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #4 : 16.10.2013, 14:22:46 »
Vanha aihe, mutta jos alkuperäinen kirjoittaja lukee, niin saiko nuo ensimmäisen viestin linkissä olevat pakosarjat kaikista pulttipaikoista kiinnitettyä paikalleen ainoastaan poraamalla uudet reijät laippoihin?

http://www.pbase.com/765ti/image/111162350.jpg

Tuota kuvaa vaan kun katsoo, niin näyttäisi että yksi Volvon kannen pinnapultti jää Bemarin laipassa täysin ulkopuolelle. Ei ole hyvä rosterilaipan kanssa vetelyn kannalta, jos ei saa kaikista kiinnityspisteistä kanteen pultattua...
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #5 : 21.10.2013, 15:26:07 »
Molempiin sarjoihin piti laittaa paksu korialuslevy tuohon kohtaan missä pultti on kaukana. Takimmaisessa piti taivuttaa aluslevy niin, että se kiristi suorassa ja etummainen painaa kumpaakin laippaa.
Olikohan tuo riittävän epäselvä vastaus  :)

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 381
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #6 : 29.10.2013, 23:16:47 »
Onkos tolla peltisatsilla muuta vaikutusta kun että ääni muuttuu vai mitä sanoo persdyno?  :)
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #7 : 01.11.2013, 12:23:43 »
Omassa nousi huiput 20 km/h, muutoksina oli vain tuo pakosarja ja putkisto. Yläkierroksille tuli voimaa ihan reilusti.

Poissa Iiaipii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #8 : 01.11.2013, 13:24:53 »
Omassa nousi huiput 20 km/h, muutoksina oli vain tuo pakosarja ja putkisto. Yläkierroksille tuli voimaa ihan reilusti.

Autoa tietämättä veikkaan että huiput ovat ainakin 200km/h ennen putkiston muutosta.
Jos oletetaan että huiput nousivat putkiston vaihdon jälkeen 220km/h se vaatii noin 50hp tehonlisäystä, jos muita muutoksia ei tehdä.

Joten vähän varauksella suhtautuisin tuohon 20km/h nousuun, luultavasti mittaustapa ei ole ollut kovin tarkka.
Sillä pelkällä putkistolla tuskin saavutetaan edes 10hp lisäystä..


Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #9 : 02.11.2013, 09:41:11 »
Totta, huiput oli aiemmin n.200 ja nyt 220 ja testattu tietysti suljetulla alueella  :hello:
Noissa on vakiona aivan järjettömän ahdas putkisto ja noilla muutoksilla on kuulemma saatu sellaista 40 hv. lisää, minä en ole penkittänyt.
Mutta kuten aiemmin jo totesin, niin 4500kiekan jälkeen tulee reilusti tehoa lisää entiseen verrattuna.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10079
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #10 : 02.11.2013, 19:43:08 »
Totta, huiput oli aiemmin n.200 ja nyt 220 ja testattu tietysti suljetulla alueella  :hello:
Noissa on vakiona aivan järjettömän ahdas putkisto ja noilla muutoksilla on kuulemma saatu sellaista 40 hv. lisää, minä en ole penkittänyt.
Mutta kuten aiemmin jo totesin, niin 4500kiekan jälkeen tulee reilusti tehoa lisää entiseen verrattuna.
mikä kone ja laatikko? Manuaali 2.5 litrainen kulkee sen 210 ja sen jälkeen vain loppuu koneesta kierrokset.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #11 : 02.11.2013, 20:49:48 »
Huhujen mukaan tossa kutosen etuputkistossa olis pienemmät putket pakosarjoilta katille menevien putkien sisällä, jotka kuristaa tehoa. Olisivat siellä ilmeisesti äänen vähentämisen takia ja alakierrosväännön parantamiseksi.

mikä kone ja laatikko? Manuaali 2.5 litrainen kulkee sen 210 ja sen jälkeen vain loppuu koneesta kierrokset.
235 nurkilla todellista nopeutta rupes kiekkarajoitin olee lähellä 4,10 perävälityksellä, AW30 kaverina ja 205/55R16 rengastuksella. 225 otti samalla suoralla kumpaankin suuntaan 5henk kyydissä sama peli. :) Manuaalis taitaa sit olla lyhyempi 5.vaihde...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10079
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #12 : 02.11.2013, 21:11:46 »
Huhujen mukaan tossa kutosen etuputkistossa olis pienemmät putket pakosarjoilta katille menevien putkien sisällä, jotka kuristaa tehoa. Olisivat siellä ilmeisesti äänen vähentämisen takia ja alakierrosväännön parantamiseksi.
235 nurkilla todellista nopeutta rupes kiekkarajoitin olee lähellä 4,10 perävälityksellä, AW30 kaverina ja 205/55R16 rengastuksella. 225 otti samalla suoralla kumpaankin suuntaan 5henk kyydissä sama peli. :) Manuaalis taitaa sit olla lyhyempi 5.vaihde...
välityksistä en tiedä, mutta vanhemilla on manuaali 960. Täysiä en ole sillä ajanut, mutta sen verran lyhyet välitykset on että 6000rpm tarkoittaa sitä että mittarissa on luokkaa 210kmh. Jos oikein muistan, siitä hetki kun viimeksi tuota katsellu. Rajoitin tuossa oli jännä 7000rpm katkaisee ja seuraavan kerran antaa kipinää 6500rpm kohdalla.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Ahtopaine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #13 : 02.11.2013, 23:47:35 »
mikä kone ja laatikko? Manuaali 2.5 litrainen kulkee sen 210 ja sen jälkeen vain loppuu koneesta kierrokset.

Siis 3.0 automaatti vm.-93

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Valvoja
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 525
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Tinakutoseen Bemarin peltisarja.
« Vastaus #14 : 03.11.2013, 01:38:33 »
Tuo vakioputkisto on todella ahdistava tuon kokoselle kutoskoneelle, se on kuitenkin 3l kutonen, katsokaa vaikka mitä BMW:llä on kertaluokkaa tehokkaammissa kutosissa tehty...

960/S90 on max 2.25" kaksoisputket katalysaattorille asti, koska nuo ei todellakaan ole ulkoseinämän paksuiset ne mitkä lähtee (niissä on kaksoisseinämät), plus että siinä on _yksi_ pienehkö katalysaattori mihin nuo kaksi mehupilliä yhdistyy... Pakosarja, kunnon putkella ja kaksi katalysaattoria, niin siinä vapautuu jo sen verran hevosia että varmasti huomaa.


Volvolla oli kyllä syy, miksi nuo on noin kuristettuja. S90 kun ei tarkoitus ollut olla mikään M3. ;) Näistä koneista tulee nimittäin täydellä 3" putkella ilman turhia katalysaattoreita yms... kuristeita aika saatanan äänekkäitä, tuossa yksi esimerkki http://www.youtube.com/watch?v=AC7B-KsorCc ja toinen http://www.youtube.com/watch?v=84lOPXbRdF4
« Viimeksi muokattu: 03.11.2013, 01:49:14 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Elekma  Autoracing