Proturbo  Autodiagnoosi

Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu

  • 47 Vastauksia
  • 21222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #30 : 23.01.2014, 17:04:44 »
Johan siihen letkulämppäriin voi kytkeä kiertovesipumpun rinnalle ja tosiaan myös sen sisäilmanpuhaltimen. Ehdottomasti tekisin niin jos olis tarve letkulämppärille.
Tällainen tuli toteutettua. Calixin 550W letkulämmitin Ardicin (091B) ja sen kiertovesipumpun väliin. 12V muuntajalla sitten kiertovesipumppu lisäksi pyörimään. Sisätila lämpenee tällöin myös sähköllä. Vaihtorele siis kytkee muuntajan kiertovesipumppuun, kun muuntaja saa sähköä. Tuo 550W on kyllä naurettavan tehoton, ei tunnu riittävän kahden tunnin lämmitys näillä pakkasilla mihinkään. Voisin mittailla lämpöjä vaikka viikonloppuna.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #31 : 23.01.2014, 20:30:19 »
Ei mitään tolkkua tommosella teholla edes yrittää lämmittää sisätiloja. Testitulosten pohjalta sisätilojen lämmitys vie reilusti yli puolet ardicin lämmitystehosta, ts. lämmönnousu ardicilla lämmittäen on yli tuplat suurempi sisäpuhallin irtikytkettynä kun puhallin ykköselle kytkettynä. Joku parin kilowatin lohkari alkais olla sitä kaliiperia että viittis edes kokeilla tommosta, sillonki laittasin sen kyllä sisäkennon paluupuolelle niin lämpenis edes kone...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #32 : 23.01.2014, 20:46:29 »
Laitoin kuukausi sitten D5:een 1500W letkulämppärin ja oon ollu tehoihin tyytyväinen. -20c kelissä tunti riittää et koneenlämmöt nousee noin +50c, mihin normilämppärillä lämmöt ei nousis ku ikinä. -5c kelissä tunnin lämmityksellä koneessa on normi ajolämmöt.

Tarkoitus ois vielä kokeilla 120x120 kokoista tietokonetuuletinta lämmityslaitekanavassa. Ajattelin tehdä vanhasta raikkarinkehyksestä helposti irrotettavan telineen tuulettimelle. Jos sillä sais sen verran lämpöä hyttään et lasit ois kevyempi raapia puhtaiks.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #33 : 24.01.2014, 10:16:47 »
Ei mitään tolkkua tommosella teholla edes yrittää lämmittää sisätiloja.
Hieman huonosti taisin esittää asiani. Letkulämmitintä käytettäessä lämpenee sisätilat sisätilalämmittimellä. Mutta ei tunnu siis 550W riittävän edes moottorin lämmittämiseen. Pitää mittailla lämpöjä yli 2h lämmityksellä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #34 : 24.01.2014, 17:14:42 »
Hieman huonosti taisin esittää asiani. Letkulämmitintä käytettäessä lämpenee sisätilat sisätilalämmittimellä. Mutta ei tunnu siis 550W riittävän edes moottorin lämmittämiseen. Pitää mittailla lämpöjä yli 2h lämmityksellä.
Sitten tarkistaisin vesikierron ja seuraisin tovin sen lämmittimen toimintaa, mahtaisiko termostaatti rajoittaa lämmitystehoa ja siksi kone lämmitä huonosti? Mulla oli 450W letkulämmitin painavammassa rautalohkossa ja 25 asteen pakkasella pari tuntia roikkaa ni venakopassakin oli kiva lämmitellä käsiä, pannu siis lämpeni vallan reilusti kahen tunnin lämmityksellä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #35 : 29.01.2014, 15:53:41 »
Sitten tarkistaisin vesikierron ja seuraisin tovin sen lämmittimen toimintaa, mahtaisiko termostaatti rajoittaa lämmitystehoa ja siksi kone lämmitä huonosti? Mulla oli 450W letkulämmitin painavammassa rautalohkossa ja 25 asteen pakkasella pari tuntia roikkaa ni venakopassakin oli kiva lämmitellä käsiä, pannu siis lämpeni vallan reilusti kahen tunnin lämmityksellä.
Luulis, että vesikierto on kunnossa kun on tosiaan Ardicin ja sen vesipumpun väliin asennettu vastus. Nopeasti katsoin eilen, että ainakin ottaa sähköä tolpasta 575W ja sisätilalämmittimen kanssa reilut 2600W. Mun mielestä Calixissa ei ole termostaattia ja eihän se käytännössä edes lämpene kun sitä koko ajan kylmällä vedellä jäähdytetään. Lämmitettävä moottori on tinakutonen.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #36 : 02.02.2014, 21:04:50 »
Lämpömittarin näyttämä obd:sta testerillä mitattuna            
            
   I merkki (mittari tulee näytölle)         40 °C
   II merkki                                         45 °C
   III merkki                                         53 °C
   IV merkki                                         63 °C
   V merkki eli neula pystyssä                73 °C (pystyssä kun 73-89 °C)

Mitenkähän se voi olla mahdollista, että neula pysyy samassa asennossa eli pystyssä vaikka moottorin lämpötila muuttuu noinkin paljon? Eli kun neula on pystyssä, koneessa voi olla jotain 73 - 90 °C. Nyt pikkupakkasella lämpö ei ehtinyt nousta yli tuon 89 °C. Milloinkaan en ole nähnyt sen nousevan yli pystyasennon. Kun tuo "normaalilämpötila" voi heittää noin paljon, varmaan sisälle tuleva lämpötilakin voi vaihdella.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #37 : 03.02.2014, 07:06:46 »
Lämpömittarin näyttämä obd:sta testerillä mitattuna            
            
   I merkki (mittari tulee näytölle)         40 °C
   II merkki                                         45 °C
   III merkki                                         53 °C
   IV merkki                                         63 °C
   V merkki eli neula pystyssä                73 °C (pystyssä kun 73-89 °C)

Mitenkähän se voi olla mahdollista, että neula pysyy samassa asennossa eli pystyssä vaikka moottorin lämpötila muuttuu noinkin paljon? Eli kun neula on pystyssä, koneessa voi olla jotain 73 - 90 °C. Nyt pikkupakkasella lämpö ei ehtinyt nousta yli tuon 89 °C. Milloinkaan en ole nähnyt sen nousevan yli pystyasennon. Kun tuo "normaalilämpötila" voi heittää noin paljon, varmaan sisälle tuleva lämpötilakin voi vaihdella.
Saman kanssa huomannut tuosta "täydestä" lämmöstä, kun tuolla OBD lukijalla leikkinyt ::)
Kyllä sen huomaa, kun taajamassa kovemmilla pakkasilla ajeli, niin lämmintä tuli sellainen lehmänhenkäys vaikka lämpömittarin viisari näytti puoltaväliä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #38 : 03.02.2014, 09:03:03 »
091-B mallissa näin pikaisesti muisteltuna ~90oC ja sitten turvakytkin katkaisee 120 korvilla ??? tarkat luvut oli kyllä ardiccia asentaessa päässä mutta ovat jo vuodessa päässeet unohtumaan :D

testi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen myös tuossa ärrässä, ardic kun sijaitsee taka-akselilla niin mukava olisi seurata lämmön nousua tarkasti ja verrata sitä sitten säteilylämmittimeen  :)

Täytyy vissiin kaivaa laitteen mukana tulleet paperit esille.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

donnari

  • Vieras
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #39 : 03.02.2014, 10:33:30 »
Luulis, että vesikierto on kunnossa kun on tosiaan Ardicin ja sen vesipumpun väliin asennettu vastus. Nopeasti katsoin eilen, että ainakin ottaa sähköä tolpasta 575W ja sisätilalämmittimen kanssa reilut 2600W. Mun mielestä Calixissa ei ole termostaattia ja eihän se käytännössä edes lämpene kun sitä koko ajan kylmällä vedellä jäähdytetään. Lämmitettävä moottori on tinakutonen.

Eikös tuo vastus oo hiukan hassussa paikassa?Varsinkin jos ei vesipumppu käy koko ajan tai ei toimi.
Olisin kyllä laittanut lähemmäs lämppärinkennoa tuon vastuksen..
Missä kohtaa tuo ardic on?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #40 : 03.02.2014, 14:24:57 »
Tuolta olen itse tilannut ;)
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo

Tuolla ei ollut kuvaa mkII suojasta. Loppunut, tulee lisää tällä tai ens viikolla.

Kehtaako tilata? Peittääkö tarpeeksi? Ei vissiin hengenhätä repiä keväällä pois kun kelit lämpenee..?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #41 : 17.02.2014, 22:44:40 »
Mittailinpa vielä testerillä uudelleen... Koneen lämpö näytti nousevan ajon aikana ajoittain 104 °C. Piti ihan pysähtyä ja kävin toteamassa, että alavesiletku on kylmä. Keula oli tukittuna mutta jos se tulee kylmänä jäähdyttimestä, se ei liene ongelma. Tuo lämpömittarin "neulapystyssä" on siis varsin ohjeellinen näyttämä normaalilämmöstä.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #42 : 18.02.2014, 07:46:57 »
Minkälaisessa ajossa? Minuakin on vähän mietittänyt koneen lämmöt näin suvikelien aikaan, kun keula on lähes tukossa (4 x nyrkin mentävää reikää auki) ja pitkä pätkä aina moottoritietä kerrallaan. Toisaalta koskaan en ole kuullut puhaltimen käyvän pysähtyessä. Tai kaksi vuotta sitten kuulin kun koko maski oli tukossa ja nollakelissä ajoin nurkkapyöritystä kaupungilla.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #43 : 19.02.2014, 17:40:22 »
091-B mallissa näin pikaisesti muisteltuna ~90oC ja sitten turvakytkin katkaisee 120 korvilla ??? tarkat luvut oli kyllä ardiccia asentaessa päässä mutta ovat jo vuodessa päässeet unohtumaan :D

Täytyy vissiin kaivaa laitteen mukana tulleet paperit esille.  ::)

Eberspacher Hydronic B5WS, mukana seuranneissa papereissa lukee seuraavaa:
Jäähdytysnesteen lämmettyä n. +30oC, käynnistyy sisäkennon puhallin. Tässä välissä tulee katko, kun poltin on sammunut saavutettuaan lämpötilan ylärajan. Poltin käynnistyy uudestaan, kun jäähdytysnesteen lämpötila laskee alle +75oC. Papereissa ei lue selkokielellä lämpötilaa, jossa poltin sammuu. Käyttökokemuksien perusteella moottori ei ole koskaan ollut täydessä käyntilämmössä, kun olen lämmityksen jälkeen ajoon lähtenyt. Moottorin ollessa normaalissa käyntilämmössä (termostaattina nyt 87oC), ei poltin lähde päälle vaikka ohjainlaitteesta sen laittaa päälle. Sisäpuhallin ja kiertovesipumppu kyllä lähtee päälle.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
« Vastaus #44 : 25.02.2014, 12:17:00 »
Eikös tuo vastus oo hiukan hassussa paikassa?Varsinkin jos ei vesipumppu käy koko ajan tai ei toimi.
Olisin kyllä laittanut lähemmäs lämppärinkennoa tuon vastuksen..
Missä kohtaa tuo ardic on?
Joo, eli näemmä Ardicin kiertovesipumppu puskee lämmitettyä vettä ensiksi lämppärin kennolle. Nyt siis vastus letkussa pumpun ja Ardicin välissä, joten ehkä lämpöä sitten hukkuu jonkin verran ennenkuin päästään moottorille asti. Kuvittelisi silti, että lämppärin kennolla ei kauheasti lämpöä huku kun puhallin ei ole päällä. Yön yli oli tallissa lämmitys päällä niin lämpenihän se mottikin vähän yli käden lämpöiseksi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi