Kulkukoira  Proturbo

s80 pakokaasujen merkkivalo palaa

  • 12 Vastauksia
  • 13738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sietku

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« : 23.06.2013, 16:28:45 »
elikkäs volvo s80 v-1999 siinä pallaa keltainen kolmio missä on vanhan kansan a kirjain sisällä.mikähän mahtaa olla syy. akun kenkät ko käyttää irti niin valo sammuu. mutta syttyy vähän ajan päästä uudestaan
« Viimeksi muokattu: 23.06.2013, 17:58:57 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #1 : 23.06.2013, 18:01:00 »
Valo ilmaisee viasta moottorin päästöjärjestelmässä ja on yleisluontoinen valo jonka taakse sijoittuu paljon eri asioita.
Vikakoodien luku selkeyttää, että mikä mättää, jokin ihan oikea vika siellä tosiaan on, kun se syttyy uudelleen, eli korjaamolle mars.

Poissa junnu146

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #2 : 23.06.2013, 19:01:36 »
Omassa vollessa sytyttää kans merkkivaloja ja tulee teksit "moottorisysteemi seur.huollossa" .. asia tutkittu ja todettu et egr-venttiili on hajalla..
V50 T5 AWD
EX: 855 2.4, 855 T5, mk1 S80 2.5D

Poissa Addie86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #3 : 24.06.2013, 20:27:11 »
Vaimolla kävi näin kun oli muksujen kanssa vanhemmillaan juhannuksen kylässä, ei mitään ongelmia matkalla eikä muutenkaan, nyt tuli kuitenkin kotiin, ensiksi auto oli käynnistynyt "normaalisti" mutta pitäen outoa ääntä (ilmeisesti siis pytty pois pelistä) mikään vikavalo ei ollut syttynyt, oli yrittänyt lähteä ajamaan ja sammunut samantien, uudelleen käynnistäessä kaikki kuulosti normaalilta, mutta sama homma kun yritti lähteä liikkeellä niin auto sammui heti. Kyseessä siis manuaali '99 2.4 vapaasti hengittävä 170hv malli. Odotti vanhempiensa tuloon kun heillä on vikakoodin lukija, muutaman käynnistyksen jälkeen sieltä se sitten paukahti, moottorin vikavalo ja teksti pakokaasuja, huollapian tjsp...
Lukija antoi vian numeroksi 0103 eli ilmamassamittarin korkean jännitteen vika? kuulostaa kuitenkin oudolta, miksi olisi käynyt vajailla pytyillä, noh kuitenkin kun tuon nollasi, niin autolla pääsi taas liikkumaan. Mitä tehdä? koittaa puhdistaa MAF:n? Vaiko uusia kokonaan ja selittäisikö se nuo muut outoudet, auto kuulemma tuntui muutenkin laiskalta (antaa ilmeisesti nyt liikaa bensaa?).
Itse kävin koeajolla kun vaimoke pääsi kotiin, lämmöt nousi hieman korkeammalle kuin normaalisti, ei kuitenkaan yli puolenvälin, mielestäni veto ei ollut mitenkään huomattavasti pois, tosin eihän se mikään raketti muutenkaan ole ja itse ajanut kuitenkin uudemmalla s80 2.5T:llä niin oli vähän huono yhtäkkiä alkaa muistelemaan miten se on normaalisti kulkenut, Cruise jne toimii kuitenkin, jostain luin jos sekään ei toimi niin vika voi olla muuallakin, tosin yleisesti mitä luin niin kyse oli automaateista.

Korjaamoilla näyttää maksavan käytetty denson ilmamassamäärämittari 270-150e, motonetissä denson 159e joten käytettyä nyt en ainakaan ala hommaamaan. Järkevintä olisi kuitenkin varmaan koittaa ensin vaihtaa ilmaputsari ja käyttää sitä ilmamassamäärämittarin puhdistusainetta + liittimeen käyttää elektroniikka puhdistajaa??
Huoltoonhan tuo on pakko viedä, kun vaimo on kädetön autojen suhteen ja kiva siinä sitten alkaa opettamaan vaimoa puhelimitse mitä tehdä kun sammunut esim keskelle risteystä, kun kuitenkin nollaamisen jälkeen autolla pääsee kuitenkin etiäpäin.

Onko kenelläkään mitään muita ehdotuksia kuin koittaa puhdistaa tuo tai vaihtaa kokonaan uuteen, jos vika ei kuitenkaan siinä ole? koitin sitä koeajolla saada uudelleen syttymään, mutta ei. Tuttuni pitää kyllä omaa autohuoltofirmaa, kenellä on koneet jne lukea, mutta nyt tosin sitä ei näe kun tuollaisella halvalla paskalla nollattu. eli vika täytyisi olla kokoajan päällä, vaihtaa osan ja katsoa sitten onko vika siinä? Nyt kuitenkin itselläni vain tiedossa mitä vikakoodia se näytti ennekuin nollattiin ja autolla pääsi edes kotiin asti.

EDIT: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=17252 Löysin tuollaisen erittäin tarkkaan kirjoitetun tekstin ja jonkinlaisella englanninkielellä osasin ymmärtää, että ETM hajoaa ennempää/ alkaa aiheuttaa ongelmia ennempää kuin MAF:i, kun alkaa loppu häämöttää tuolla osalla mikä säätelee kaasun asennon jne mikä saa tiedon MAF:lta, niin sitten vasta alkaisi tulemaan tuo vikakoodi, että täytyy korjata/vaihtaa ilmamassaanturi (MAF). Eikö siis vikakoodinlukija näytä ongelmia tuosta ETM:stä mitään? (kaasuläppäkotelo, kalliita näyttää olevan..)
Ja tuo ei kovin halpaa ole ilmeisesti edes jenkkilässä alkaa vaihdattamaan, vaatii jopa softan päivityksen, että auton ecu ymmärtää sen vaihdon. Eli onkohan tästä tulossa kalliimpi prokkis, jos tuo nyt sitten pitää paikkansa, että maf, menee vasta jälkeen päin. Tosin kierrokset ovat pysyneet 900rpm tyhjäkäynnillä, toisin kuten linkissä sanotaan, että hakee ja tiputtaa todalla matalalle ja välillä nostattaa korkeammallekin.

Toisena kysymyksenä mikä ei liity tähän ilmamassamäärämittariin, niin abs jarrut ovat myös sököksi menneet, tosin olleet jo kauemmin ja katsastus häämöttää, vika ei ole pyörijöissä renkaiden ympärillä, vaan näyttää relevikaa (mikä sattuu olemaan itse abs pumpun sisällä, minkä päällä tietysti pääsulakkeet jne, tästä haluisin myös vähän tietää kuinka iso homma se loppujen lopuksi on, ja mitä uusi maksaa, jos vika ei olekaan releessä, työtkin tulee jo kalliiksi tuossa purkamisessa, ilmeisesti jarrutkin täytyy ilmata vielä sen jälkeen? Itse kun en ole autojen parissa paljoa hääräillyt niin tämä projekti ei tule kyseseen itse tehdä ikävä kyllä  >:( )
« Viimeksi muokattu: 25.06.2013, 00:16:05 kirjoittanut Addie86 »

Poissa Hibedihou

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #4 : 27.06.2013, 11:03:43 »
Mullakin T6 sytty tuo valo aikasemmin ja kävin lukemassa vikakoodit, oli 14 kpl?!

Vaihdoin kaikki puolat uusiin ja sen jälkeen ei sanonut kuin epälooginen signaali lambdassa tjms.

Täytyis vissii tuo lambda vaihtaa.


Tossa eilen huomasin että auto savuttaa tyhjäkäynnillä aika pirun paljon, olisiko mahd. lambdan vika?

Jos joku viittii auttaa, olisin hyvin tyytyväinen.

Poissa Addie86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #5 : 27.06.2013, 12:30:39 »
Mullakin T6 sytty tuo valo aikasemmin ja kävin lukemassa vikakoodit, oli 14 kpl?!

Vaihdoin kaikki puolat uusiin ja sen jälkeen ei sanonut kuin epälooginen signaali lambdassa tjms.

Täytyis vissii tuo lambda vaihtaa.


Tossa eilen huomasin että auto savuttaa tyhjäkäynnillä aika pirun paljon, olisiko mahd. lambdan vika?

Jos joku viittii auttaa, olisin hyvin tyytyväinen.

Ohhoh, jopa heittää vikakoodeja, lähtikö ilmoitus pakokaasuista kun uusit puolat? Appiukolla herjas samaa kuin omassa autossa eli ilmamassamäärä anturia, mutta vika olikin silti puolissa... taidampa ne tarkistaa myös itse ennempää kuin uutta ostan.. Itsellä savutti aikonaan ehkä hieman enemmän? kun oli vika etummaisessa lambdassa, melko nopia proggis vaihtaa, tosin entiedä onko t6:ssa kuinka vähän tilaa vrt vapari 2.4L, kyllä siinäkin hetken sai taiteilla ja autonosturista oli apua huomattavasti..
Itse vaihtaisin lambdan, ei kuitenkaan kovin kallis, ja kone varmaan näytti missä päässä lambda vika on, vai katsoitteko vain jollakin lelu lukijalla, ettei liikeen tietokoneella? (itse käyn lukemassa/kuittaamassa nuo korjaamolla, ei näillä mitkä saa kotiinkin ostettua, kaverilla kun sattuu olemaan autokorjaamo. aivan törkeän hintaiset vain ne lisenssi maksut siihen koneeseen, about 2k € / vuosi..)
Niin ja nämä 100-200e netistä tilatut lukijat ei esim näytä vikakoodia nyt lainkaan, vaikka absien valokin palaa koko ajan ja liikkeessä kone näyttää pumppu/rele vikaa, mikä on kuulemma aika harvinainen, yleensä vika pyörijöissä tai itse absien ohjausyksikössä.. ajan sain kaverille itse 9.7, niin tulee samalla katsottua nuo absit ja myöskin tuo pakokaasuvika mistä se mahtaisi johtua, meinaan kun se syttyy niin ei pääse edes metriä liikkeelle, kuitattua sen kyllä taas pääsee.. outoa..

Poissa Hibedihou

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #6 : 29.06.2013, 12:50:16 »
Ohhoh, jopa heittää vikakoodeja, lähtikö ilmoitus pakokaasuista kun uusit puolat? Appiukolla herjas samaa kuin omassa autossa eli ilmamassamäärä anturia, mutta vika olikin silti puolissa...

Ihan liikkeessä kävin luketuttamassa ja suurin osa noista 14 oli sitä puolien ja sytytyksien ongelmia.
Puolien vaihdon jälkeen ei jäänyt kuin 1 vikakoodi ja se oli epälooginen signaali lambdasta?

Poissa Addie86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #7 : 30.06.2013, 03:41:24 »
offina, vaihdoitko itse puolat vai vaihdatutiko ja mitä hintaa tuli ~ arviolta? itse tarvii samalla varmaan zekata, ellei vikavalot pala silloin kun vien katsottavaksi/huoltoon samalla nuo puolat, tulpat, tulpan johdot jne, 3 vuoteen en itse ole edes vaihtanut tulppia niin voipi sieltä itselläkin heittää vikaa, toivottavasti näkyy vikamuistissa kun katsoo kunnon koneella vaikka onkin nollattu "lelulukijalla".
Tuo epälooginen signaali virheilmoitus voisi viitata, että sieltä on se lambda paskana, tai liitoksissa häiriötä. melkein samalla kun alkaa niitä zekkaamaan niin itse vaihtaisin tod. näk. lambda anturin samalla kun hommaan ryhtyisin.
Onko muuten kulutus kasvanut paljon? jos se lambda(t?) ei anna signaalia tai on paskana niin muistaakseni kone "ymmärtää" että täytyy antaa enemmän bensaa. Oletko myös puhdistanut ilmamassamäärämittarin, zekannut/vaihtanut koska polttoainesuodattimen jne? Päästömittauksellakin voisi vähän selvitä jotain onko kohdillaan.
Aika mutua on ja vika voi olla melkein missä vaan, mutta lamban nyt kannattaisi eka vaihtaa jos ei ihan hetkeen sitä ole vaihdettu, toimiiko auto muuten moitteetta, cruise yms ja tyhjäkäyntikierrokset normaalissa ja veto kohdillaan?

Poissa Hibedihou

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #8 : 05.07.2013, 18:08:01 »
offina, vaihdoitko itse puolat vai vaihdatutiko ja mitä hintaa tuli ~ arviolta?
Onko muuten kulutus kasvanut paljon? jos se lambda(t?) ei anna signaalia tai on paskana niin muistaakseni kone "ymmärtää" että täytyy antaa enemmän bensaa. Oletko myös puhdistanut ilmamassamäärämittarin, zekannut/vaihtanut koska polttoainesuodattimen jne? Päästömittauksellakin voisi vähän selvitä jotain onko kohdillaan.
Aika mutua on ja vika voi olla melkein missä vaan, mutta lamban nyt kannattaisi eka vaihtaa jos ei ihan hetkeen sitä ole vaihdettu, toimiiko auto muuten moitteetta, cruise yms ja tyhjäkäyntikierrokset normaalissa ja veto kohdillaan?
Ihan itse parkkipaikalla ensikertaa vaihdoin ja ne oli 60€ kpl ja 4 niitä meni eli 240 €.. vaihto oli erittäin simppeli homma jopa tälläiselle autoista mitään ymmärtävälle :D kuhan ei tiputtele niitä työkaluja sinne konehuoneesee.. :D

Autohan siis toimii ihan normaalisti, mutta kyllä se lambda vaihdettava olisi.. Tarttisin hieman neuvoja kuinka tehdä se ja mistä tilata lambda. Kulutus on yli 13 helposti jos pysytään kehän sisäpuolella, en sitten tiedä onko normaali?

Ja tuosta ilmamassamäärämittarista ja polttoainesuodattimesta ei mitään käryä milloin vaihettu, edellinen omistaja kun ei tiennyt mistään mitään.  Kuten en minäkään  ;D jos on jollain linkkiä ohjeisiin niin voisin käydä vilkaisemassa :)

Poissa Addie86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #9 : 09.07.2013, 01:34:12 »
Todella tyhmä kysymys, mutta mistä huomaan onko puola mennyt, katsomalla tuleeko kipinä, jos ei niin puola vaihtoon? toivottavasti ei kovin montaa puolaa ole itseltä mennyt, olisi vaikka sitten mennyt vaikka maffi, maksaa vain inan yli 2 puolan verran.

Poissa Rahtari84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #10 : 10.07.2013, 11:28:13 »
Jos ebay on tuttu niin kannattaa tarkistaa hinnat myös sieltä. Itse tilasin vuosi taaksepäin kaikki puolat tuohon T6:een ja hinnaksi jäi karvan päälle 150€.
Arvoisat kansalaiset, tunnelin päässä näkyvä valo on päätetty sammuttaa kustannussyistä.

Poissa Hibedihou

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #11 : 11.07.2013, 13:52:10 »
Todella tyhmä kysymys, mutta mistä huomaan onko puola mennyt, katsomalla tuleeko kipinä, jos ei niin puola vaihtoon? toivottavasti ei kovin montaa puolaa ole itseltä mennyt, olisi vaikka sitten mennyt vaikka maffi, maksaa vain inan yli 2 puolan verran.

Vikakoodeja lukemalla mulla kerto heti mikä puola viallinen.

Poissa Addie86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 pakokaasujen merkkivalo palaa
« Vastaus #12 : 29.07.2013, 19:52:37 »
Kiitoksia, oli ilmeisesti joku oikku sitten vain, 2kk:n aikana ei ole jättänyt yhtään pyttyä käymättä, eikä näyttänyt omalla korjaajan koneellakaan mitään vikakoodia eikä myöskään palinilla. Kun vika ilmeni ja kun pytyt toimi taas normaalisti syttyi hetkeksi pakokaasu teksti ja vikakoodia heitti tuosta maffista. Noh, toivottavasti ei tule vastaan enään ja jos tulee niin hyvä, että koodinlukija näyttää suoraan missä puolassa vika jos vika siis on puolassa/puolissa.

 

KL-varaosat  Race.fi