Vaimolla kävi näin kun oli muksujen kanssa vanhemmillaan juhannuksen kylässä, ei mitään ongelmia matkalla eikä muutenkaan, nyt tuli kuitenkin kotiin, ensiksi auto oli käynnistynyt "normaalisti" mutta pitäen outoa ääntä (ilmeisesti siis pytty pois pelistä) mikään vikavalo ei ollut syttynyt, oli yrittänyt lähteä ajamaan ja sammunut samantien, uudelleen käynnistäessä kaikki kuulosti normaalilta, mutta sama homma kun yritti lähteä liikkeellä niin auto sammui heti. Kyseessä siis manuaali '99 2.4 vapaasti hengittävä 170hv malli. Odotti vanhempiensa tuloon kun heillä on vikakoodin lukija, muutaman käynnistyksen jälkeen sieltä se sitten paukahti, moottorin vikavalo ja teksti pakokaasuja, huollapian tjsp...
Lukija antoi vian numeroksi 0103 eli ilmamassamittarin korkean jännitteen vika? kuulostaa kuitenkin oudolta, miksi olisi käynyt vajailla pytyillä, noh kuitenkin kun tuon nollasi, niin autolla pääsi taas liikkumaan. Mitä tehdä? koittaa puhdistaa MAF:n? Vaiko uusia kokonaan ja selittäisikö se nuo muut outoudet, auto kuulemma tuntui muutenkin laiskalta (antaa ilmeisesti nyt liikaa bensaa?).
Itse kävin koeajolla kun vaimoke pääsi kotiin, lämmöt nousi hieman korkeammalle kuin normaalisti, ei kuitenkaan yli puolenvälin, mielestäni veto ei ollut mitenkään huomattavasti pois, tosin eihän se mikään raketti muutenkaan ole ja itse ajanut kuitenkin uudemmalla s80 2.5T:llä niin oli vähän huono yhtäkkiä alkaa muistelemaan miten se on normaalisti kulkenut, Cruise jne toimii kuitenkin, jostain luin jos sekään ei toimi niin vika voi olla muuallakin, tosin yleisesti mitä luin niin kyse oli automaateista.
Korjaamoilla näyttää maksavan käytetty denson ilmamassamäärämittari 270-150e, motonetissä denson 159e joten käytettyä nyt en ainakaan ala hommaamaan. Järkevintä olisi kuitenkin varmaan koittaa ensin vaihtaa ilmaputsari ja käyttää sitä ilmamassamäärämittarin puhdistusainetta + liittimeen käyttää elektroniikka puhdistajaa??
Huoltoonhan tuo on pakko viedä, kun vaimo on kädetön autojen suhteen ja kiva siinä sitten alkaa opettamaan vaimoa puhelimitse mitä tehdä kun sammunut esim keskelle risteystä, kun kuitenkin nollaamisen jälkeen autolla pääsee kuitenkin etiäpäin.
Onko kenelläkään mitään muita ehdotuksia kuin koittaa puhdistaa tuo tai vaihtaa kokonaan uuteen, jos vika ei kuitenkaan siinä ole? koitin sitä koeajolla saada uudelleen syttymään, mutta ei. Tuttuni pitää kyllä omaa autohuoltofirmaa, kenellä on koneet jne lukea, mutta nyt tosin sitä ei näe kun tuollaisella halvalla paskalla nollattu. eli vika täytyisi olla kokoajan päällä, vaihtaa osan ja katsoa sitten onko vika siinä? Nyt kuitenkin itselläni vain tiedossa mitä vikakoodia se näytti ennekuin nollattiin ja autolla pääsi edes kotiin asti.
EDIT:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=17252 Löysin tuollaisen erittäin tarkkaan kirjoitetun tekstin ja jonkinlaisella englanninkielellä osasin ymmärtää, että ETM hajoaa ennempää/ alkaa aiheuttaa ongelmia ennempää kuin MAF:i, kun alkaa loppu häämöttää tuolla osalla mikä säätelee kaasun asennon jne mikä saa tiedon MAF:lta, niin sitten vasta alkaisi tulemaan tuo vikakoodi, että täytyy korjata/vaihtaa ilmamassaanturi (MAF). Eikö siis vikakoodinlukija näytä ongelmia tuosta ETM:stä mitään? (kaasuläppäkotelo, kalliita näyttää olevan..)
Ja tuo ei kovin halpaa ole ilmeisesti edes jenkkilässä alkaa vaihdattamaan, vaatii jopa softan päivityksen, että auton ecu ymmärtää sen vaihdon. Eli onkohan tästä tulossa kalliimpi prokkis, jos tuo nyt sitten pitää paikkansa, että maf, menee vasta jälkeen päin. Tosin kierrokset ovat pysyneet 900rpm tyhjäkäynnillä, toisin kuten linkissä sanotaan, että hakee ja tiputtaa todalla matalalle ja välillä nostattaa korkeammallekin.
Toisena kysymyksenä mikä ei liity tähän ilmamassamäärämittariin, niin abs jarrut ovat myös sököksi menneet, tosin olleet jo kauemmin ja katsastus häämöttää, vika ei ole pyörijöissä renkaiden ympärillä, vaan näyttää relevikaa (mikä sattuu olemaan itse abs pumpun sisällä, minkä päällä tietysti pääsulakkeet jne, tästä haluisin myös vähän tietää kuinka iso homma se loppujen lopuksi on, ja mitä uusi maksaa, jos vika ei olekaan releessä, työtkin tulee jo kalliiksi tuossa purkamisessa, ilmeisesti jarrutkin täytyy ilmata vielä sen jälkeen? Itse kun en ole autojen parissa paljoa hääräillyt niin tämä projekti ei tule kyseseen itse tehdä ikävä kyllä

)