Futurez  Kulkukoira

S-80,valojen säätöongelma. RATKAISTU

  • 17 Vastauksia
  • 5580 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
S-80,valojen säätöongelma. RATKAISTU
« : 23.06.2013, 21:17:19 »
Terve.
Pitää kirjotella tännekin jotta saisi neuvoja.
Ostin auton syksyllä edellinen omistaja tuonut länsinaapurista.
Vein katsastukseen ensikertaa nyt kesäkuussa,hylkäys tuli koska katsuri ei löytänyt autosta ajovalojen korkeudensäätöä?
Meneekö umpiot kokonaan uusiksi jotta niihin saa asennettua sähkömoottorit säätöä varten,myös johdotus taitaa puuttua,kojetaulusta puuttuu korkeudesäätö kytkin.
Käyttääkö tämä jo canväyliä,voiko uusia valokytkimen vaikka vastaavasta jossa on tuo korkeudensäätö?Miten/mihin kytketään?
Niin autohan on S-80 vm99  2,8tvinturbo.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 09:53:44 kirjoittanut Lentäjä »
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #1 : 23.06.2013, 22:47:23 »
Onko siinä Xenon valot?
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #2 : 24.06.2013, 06:30:53 »
Ei kait siihen tartte mitään säätöjä asennella jos ei siinä alunperinkään ole niitä ollut,erijuttu on jos joku on ne syystä tai toisesta ottanu pois,miten se tähänmennessä on menny katastuksesta läpi,on kait se pitäny katastaa ennen rekisteriin saamista,jos se on alunperin ollu niinkun nyt niin kyllä sen pitäs täälläkin kelvata

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #3 : 24.06.2013, 07:52:49 »
Onko siinä Xenon valot?
-99 vuosimallin S80 ei ole vielä tehtaalta tullessa ollu xenoneja.

Ei kait siihen tartte mitään säätöjä asennella jos ei siinä alunperinkään ole niitä ollut,erijuttu on jos joku on ne syystä tai toisesta ottanu pois,miten se tähänmennessä on menny katastuksesta läpi,on kait se pitäny katastaa ennen rekisteriin saamista,jos se on alunperin ollu niinkun nyt niin kyllä sen pitäs täälläkin kelvata
Aikaisemmat katsastusmies ollut vain huolimaton, ei tarkoita sitä etteivätkö voisi vaatia säätimiä.

Outo jos on ruotsiauto eikä ole säätörullaa valokatkaisijan vieressä. Jos siellä on EU-valot niin siellä pitäisi olla moottorit umpioissa, joku vain vaihtanut xenon-mallisen auton valokatkaisijan?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #4 : 24.06.2013, 17:23:12 »
Tere.
Ei ole xenonit,siniseltä ilmoittivat umpioiden hinnaksi vasen 570€ ja oikea 270€
Lisäksi johtosarjojen vaihto,mahd muutakin lisätyötä.
Ei hyvältä vaikuta volvoilu tulee kalliiksi jos ei ostaessaan ole tarkkana.
Edellisen omistajan toimesta tuontikatsastettu,mitenköhän on puhunut leiman paperiin?
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #5 : 24.06.2013, 17:42:40 »
Tere.
Edellisen omistajan toimesta tuontikatsastettu,mitenköhän on puhunut leiman paperiin?
Jos hän on laittanut joitakin faktoja pöytään tai maahantuonti katsatus on ollut ajan tasalla tms. ja tuohan oli ihan taas omaa mutuiluani :idiot2:.

Tällainen teksti löytyi:
Henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettujen moottoriajoneuvojen on aina täytettävä tietyt tekniset vaatimukset. EU:ssa on otettu käyttöön jäsenmaiden yhteinen tyyppihyväksyntämenettely, jonka avulla varmistetaan, että vaatimukset ovat samat joka maassa eivätkä estä siten kauppaa maiden välillä. Näin toisesta jäsenmaasta tuodun auton saa varmasti liikenteeseen myös omassa kotimaassaan.
Ja koko tarina tuolla: http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/10902_fi.htm

Se, että onko ed. omistaja ostanut auton muualta, kuin EU-maasta, niin sehän sitten muuttaa tilanteen?...
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #6 : 29.06.2013, 20:08:04 »
Tere.
Nyt on umpiot sekä korkeudensäätömoottorit asennettu!
puuttuu enää käyttökytkin sekä johdotus,moottoreille voisin ottaa virran valoje pyyhkimien palautin kaapeista ja miinus on helppo tapaus.
Puuttuu vielä johdotus sisälle(moottereiden g navasta).
Pitääkö hankkia vollen oma käyttökytkin vai toimivatko mootorit jonkun vahemman (940) volvon kytkimellä?
Piirrustuksien mukaan käyttö menee canbush"ötökän"kautta,vaikuttaako moottoreiden toimintaan jos ohittaa tuon ötökän?
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #7 : 01.07.2013, 17:54:31 »
 Tere.
Eikö kukaan tiedä miten nuo valojen korkeudensäätömoottorit saa toimimaan ilman,että pitää ostaa johtosarjat,valokytkin,etsiä se canbus(missä lienee) tai ostaa sellainen ja kaiken tämän jälken viedä siniselle ohjelmointiin.
Olisi kiva tietää millaista signaalia sille moottorille pitää syöttää?
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #8 : 01.07.2013, 20:29:54 »
Eikö siinä ollut kolmenapaisia liittimiä valaisimien lähettyvillä? Jos ei ole niin eikai siinä sitten ole korkeudensäätöä ollut? Jos löytyy liittimet jotka sopivat alkuperäisiin korkeudensäätömoottoreihin niin sitten luultavasti on vaihdettu xenonien valokatkaisin kuten jo mainittiin. Jos sen joutuu itse värkkäämään niin G-nastoihin menee 0 - 12V. Se vedetään potentiometrin keskinastasta. Potentiometrin toiseen päähän 0V ja toiseen päähän 12V. resistanssi taitaa olla jotain 2.5kohm mutta en muista ihan varmaksi. Joskus muutamaan jenkkituontiin niitä säätöjä väsäilin.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #9 : 01.07.2013, 23:04:38 »
Tere.
Nyt on umpiot sekä korkeudensäätömoottorit asennettu!
puuttuu enää käyttökytkin sekä johdotus,moottoreille voisin ottaa virran valoje pyyhkimien palautin kaapeista ja miinus on helppo tapaus.
Puuttuu vielä johdotus sisälle(moottereiden g navasta).
Pitääkö hankkia vollen oma käyttökytkin vai toimivatko mootorit jonkun vahemman (940) volvon kytkimellä?
Piirrustuksien mukaan käyttö menee canbush"ötökän"kautta,vaikuttaako moottoreiden toimintaan jos ohittaa tuon ötökän?
Itseäni lainaten.
ei ole johtoja!siksi tässä olen kysellyt.
Tere.
Eikö kukaan tiedä miten nuo valojen korkeudensäätömoottorit saa toimimaan ilman,että pitää ostaa johtosarjat,valokytkin,etsiä se canbus(missä lienee) tai ostaa sellainen ja kaiken tämän jälken viedä siniselle ohjelmointiin.
Olisi kiva tietää millaista signaalia sille moottorille pitää syöttää?
Ja edelleen itseäni lainaten!
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #10 : 02.07.2013, 14:22:00 »
 :hello:
Ei hyvältä näytä,noita valojen moottoreita ei tunnu saavan toimimaan vaikka olen kokeillut syöttää siihen g-napaan sähköä kaikenlaisilla vastusarvoilla.
Skaalalla 0-10K-ohmia,mykkänä pysyy?
Onko kukaan kokeillut saako 900satkun moottoreita noihin umpioihin ympättyä?
Siinä ainakin yksinkertaisemmat systeemit,sopis mulle hyvin.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #11 : 02.07.2013, 17:39:51 »
Eikö säätömoottoreiden mukana tullut mitään asennusohjetta?  Olisiko moottoreiden myyjällä tarjota sellaista?
Vai mitä ne moottorit on mitä sinne oot laittanut?

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #12 : 02.07.2013, 21:39:22 »
Terve.
Motonetistä ostetut umpiot sekä moottorit,auton rekisterinumeron mukaan ottivat tiedot.Ohjeita ei tullut mukana.
Avasin tänään toisen moottorin ja täytyy sanoa,että melkonen ötökkämäärä on saatu mahtumaan piirilevyyn joka sisältä löytyi.
Olisikohan tuo johonkin automaattiseen korkeudesäätöön tarkoitettu?
Luulis olevan simppeli juttu kun on + ja - navat sekä G napa keskellä,vaan eipä ollutkaan.Alfamerin opuksen mukaan tuo saa komentonsa siltä käsipyörältä mutta tieto kulkee jonkun ohjausyksikön/canbus jutun kautta?Sama kuva antaa tiedon myös automaattisesta korkeudensäädön ohjausyksiköstä!
Löytäispä jostakin ihan normaalit potikalla toimivat moottorit niin olis helppo homma.
Paremmilla sähkökuvilla tietysti saattais päästä eteenpäin noillakin.
Autojen sähkökuvissa olis mukava kun olis kuten venemaailmassa,komponenttien sijoitustiedot ja komponentin tehtävä.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #13 : 02.07.2013, 21:52:05 »
Siitä säätöpyörästä kulkee tieto LIN-väylää pitkin (eli nollina ja ykkösinä) auton keskusohjausyksikköön (CEM) eli käytännössä siis tietokoneeseen.
Tuolta CEM:stä tulee sitten tietty jännite kun tietylle korkeudelle tuo säätö halutaan.

En oo koskaan tömännyt vielä sellaiseen tuon ikäiseen volvoon, jossa ei korkeudensäätöä olisi..  ihmettelen hieman, ettei sitä ole, mutta koska sitä ei ole, täytyy se tehdä sinne ihan itse ja käytännössä se pitää tehdä erilleen auton omista jutuista, niillä sitä ei taida saada toimimaan.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: S-80,valojen säätöongelma.
« Vastaus #14 : 03.07.2013, 06:44:33 »
Terve.
Jotakin tuollaista pelkäsinkin.
Enää puuttuu vaan tieto mistä/minkälaisista moottoreista tuon sais rakennettua.
Ysisatkun moottoreissa ei taida olla korkeudelle sitä mekaanista perussäätöä?
Onkohan missään volvossa samankaltaista moottoria joka ei vielä keskustele tietokoneen kautta?
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

 

RallyBaron  Samppasport