No ei se venäläinen kyllä silti ihan samaa ole. Se rikkikin siellä omalta osaltaan edesauttaa polttoainejärjestelmän osien kulumista, vanhemmissa vehkeissä kuten d24 ei varmastikaan mitään merkitystä mutta uudemmilta commonrailivehkeiltä syö varmasti käyttöikää pois, pienistä epäpuhtauksista puhumattakaan...
Parina talvena oon kokeillu -20 asteista Lukoilin löpöä valuttaa kannusta läpinäkyvään lasiastiaan ja aivan saatanan sameeta ja paksua tököttiä oli. Melkeen kuin aseöljyä, mikään ihme jos eberi ei tykkää... Ja sikälimikäli kun huhut siitä että kesä/välikausilöpöä jatketaan bensalla/petrolilla/jollakin tammikuuhun asti pitävät paikkansa, ei se ole edes mitenkään hyvin voitelevaa niillä sekoitussuhteilla.
Mutta eipä siinä, tankkaan silti.
Juu, en väittänytkään/tarkoittanutkaan että se samaa polttoainetta on, vaan tarkoitin sitä, että Venäläisen menoveden laatua ja sen käytön seurauksia paisutellaan ihan turhaan -monesti vielä kaiken lisäksi ihan puhtaasti kuulopuheiden perusteella.
Mistäpäin tankkailet? Itse tankkaan Lytän tullin nurkalta, ja viime talvena tein vastaavan testin, tosin kaadoin jo pikku pakkasilla lasiseen pilttipurkkiin sitä heidän talvinaftaa. Purkki oli kuistin kaiteella n. 0,5 m:n päässä lämpömittarista, ja alkoi samenemaan -25 asteen paikkeilla.
Toissa talvena kylmin keli venäläisellä naftalla oli -41 astetta aamuisella työmatkalla, ja ainakin se silloin vielä pelitti ilman ongelmia.
Sen unohdin tuossa edellisessä postauksessani sanoa, että vaihdatan polttoaine suodattimen joka huollossa (20 000 km:n välein), kun huolto-ohjelma sanoo joka toisessa.
Tälle syksylle asennettu autoon Eberin 5 kW:n lämmitin, ja jännityksellä odottelen niitä kunnon pakkasia, nähdäkseni laitteen toiminnan haastavammissa oloissa. Eberihän lupaa laitteidensa toimivan - 40 lämpötilaan asti, jos polttoaine on ko. lämpötilaan soveltuvaa.