Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vetoakselin stefan vaihto M56 + epämääräinen öljyvuoto

  • 13 Vastauksia
  • 13539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Autona V70 -00 ja M56 laatikolla.
Oikean puolen vetarista kyse.

Riittääköhän liikkumavara jos purkaa alapallon yms.nivelet ja kannatinlaakerin tuennan mutta ei aukaise napapulttia?
Eli liikkuuko koko paketti sen verran että vetari tulee laatikosta ulos?

Vai aukaistaanko napa suosiolla kun auto on vielä maassa?

Mitäs öljyä tuonne laatikkoon, synteettistä 75w-90 ?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2013, 06:57:33 kirjoittanut L »
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #1 : 02.07.2013, 11:30:56 »
sanoisin että helpommalla pääsee kun avaa sen napapultin ;)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #2 : 02.07.2013, 23:14:24 »
Voisin veikata, että juuri noin sen saa sieltä ulos, eli vetarin ulkopään jättää napaan kiinni.
Noin ainakin monessa muussa merkissä lähtee, volvossa en ole kokeillut...

Laatikkoon suosittelisin hakemaan vain volvon omaa öljyä, ellet ole varma mitä sinne sopii.
Tilavuus on 2 litraa eli konkurssiin et mene vaikka hakisit marmoritiskiltä ölppää... ;)
Jokin redlinen öljy oli soveltuvaa, mutta en muista mikä.

Tuosta laatikosta saa väärillä öljyillä synkrorenkaat pilalle ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

hevonen

  • Vieras
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #3 : 03.07.2013, 07:22:32 »
Vaikkapa Castrolilta Syntrans Multivehicle 75W-90 öljyksi.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #4 : 04.07.2013, 01:33:56 »
Tarkennan nyt tuota omaa kommenttia eli olen sen oikean vetarin irroittanut murroksenvaihdon yhteydessä niin vetoakseli ei ole laatikossa mitenkään kiinni eli kannatinlaakeri pitää sen paikoillaan ;)

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #5 : 04.07.2013, 09:51:45 »
Montako senttiä akseli on laatikon sisällä, jos ei navasta irrottaisi vaan liikkuttais koko pakettia?
Ajattelin kuitenkin löysätä napapulttia varmuuden vuoksi jos ei liike riitä.
Siniseltä tarttui mukaan stefa,napapultit ja öljyä 2litraa.
Purkissa luki Volvo transmission oil API GL 4 75W-80.
Ei tullut konkurssi,öljylle jäi hintaa 22€/litra.
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #6 : 05.07.2013, 06:09:27 »
Montako senttiä akseli on laatikon sisällä,

Noin 7-10cm en tarkalleen muista.

Alapallonivel irti ja kannatin laakeri lohkosta irti, sitten tulee pois kun rykäset ulospäin. tämä sitten voi vaatia hieman voimaa.
Takaisin laittaa niin pyöritä vetaria ja naputtele takaisin vasaralla, jos ei oo kumivasaraa niin käytä puukalikkaa navan ja vasaran välissä.
Tarviit mahdollisesti kaverin avuksi kannattelemaan vetaria oikeaan kohtaan/pyörittämään sitä samalla.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #7 : 11.07.2013, 18:17:28 »
No niin, jumppa tehty.

Aika näppärästi tuo onnistui napaa irrottamatta.
Samalla tuli kuitenki irrotettua molemmat navat ja vaihdettua ulommat suojakumit.

Ilmeisesti öljyvuoto ei ollut pelkkää vaihteisto öljyä koska vieläkin tiputtelee...
Imusarjan alla huohottimen lähistöllä ja startin päällä on paksua suht kuivaa töhnää.
Kosteinta näyttäs olevan vaihdelaatikon päällä ja sieltä se tiputtelee maahankin.
Mikähän tuolla vois vuotaa?
Nokan taka stefaa epäilin mutta asentotunnistimen "kotelo" ainakin vaikuttaa kuivalta.
Jos kampuran stefa vuotas niin tuskin se lootaa kastelis päältä?
Alhaalta katsoessa vauhtipyörä on kuiva.

Onko mitään tyypillisiä paikkoja jotka kannattas tarkastaa?

Perusteellinen pesu auttaisi varmasti...
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1503
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #8 : 11.07.2013, 20:00:18 »
Kytkin- tai jarrunestettä mahdollisesti?
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56
« Vastaus #9 : 12.07.2013, 07:46:57 »
Huohotinletku poikki?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56 + epämääräinen öljyvuoto
« Vastaus #10 : 13.07.2013, 07:05:44 »
Huohotinletku poikki?
Kytkin- tai jarrunestettä mahdollisesti?

Jarrunestettä ei katoa.

Huohotinletkua vois seuraavaksi tutkia.
Missä näitä letkuja kulkee? Imusarjan alla on se boksi, venakopalle nousee sieltä letku...
Meneekö siellä moottorin takapäässä myös letkuja?

Sen verran tuossa ihmettelin että kun vetäsee mittatikun irti auton ollessa käynnissä niin sieltä ei oikeastaan puhalla yhtään mitään...Voisiko se myös viitata siihen että kone huohottaa muualle?(pitäs kai mittatikun reijästä kuitenki vähän puhallusta tuntua??)

Kampuran stefaa ei taida pystyä pois sulkemaan kuin kameralla kurkkimalla?Vauhtipyörä on kyllä kuiva...
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1503
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56 + epämääräinen öljyvuoto
« Vastaus #11 : 13.07.2013, 12:36:25 »
Minun käsityksen mukaan mittatikun reiästä moottorin käydessä täytyy tuntua hieman imua...

En usko, että se kampiakselin tiiviste vuotaa, jos kerran sitä nestettä on vaihdelaatikon päällä.
Tutun 850 tiputti myös nestettä vaihdelaatikon päälle ja sieltä maahan, niin se oli muistaakseni jarrunestesäiliö, mikä vuoti nestettä.

E: Sitä tiivistettä ei pääse muuten tarkistamaan, kuin ottamalla vaihteiston, kytkinpaketin ja vauhtipyörän pois.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2013, 12:39:14 kirjoittanut Merlin »
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56 + epämääräinen öljyvuoto
« Vastaus #12 : 14.07.2013, 08:42:04 »
Joo, ei se sieltä kampuralta voi lentää lootan päälle...

Tämmöstä kameraa meinasin jos sais tungettua vauhtipyörän taakse.

http://www.toolexperts.com/automotive-borescope-general-fiber-optic-video-inspection-camera.html

Täytyy jatkaa tutkimuksia kun kerkeää.
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

hevonen

  • Vieras
Vs: Vetoakselin stefan vaihto M56 + epämääräinen öljyvuoto
« Vastaus #13 : 14.07.2013, 10:30:04 »
Jarrunestettä ei katoa.

Huohotinletkua vois seuraavaksi tutkia.
Missä näitä letkuja kulkee? Imusarjan alla on se boksi, venakopalle nousee sieltä letku...
Meneekö siellä moottorin takapäässä myös letkuja?
Tuossa on ehkäpä sun autoon nuo hilut jos on ilman turboa. Siitä vähän näet miten ne siellä menee.
http://www.ipdusa.com/products/4995/115026-pcv-breather-system-kit-2000-s70-v70-non-turbo

Ipdusan sivuilta löytyy kyllä turboonkin.. :)

 

Autoracing  KL-varaosat