Autoracing  KL-varaosat

Volvo V70 tdi, jarrusatula kolisee pahasti + vedot katoaa yllättäen?

  • 12 Vastauksia
  • 6344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chev Chelios

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Case 1:

Alkoi kamala kolina tuossa yksi päivä,käytin tänään hämiksessä ja totesivat että olisi jarrusatula joka kolisee koska liukupultit on niin väljästi siellä?

Yleensä pitää kovaa kolinaa kun kääntää oikealle tai laskee moottorijarrutuksella mäkiä alas? Kaippa nuo sitten oikeasssa on kun tänään tutkivat?


Case 2 :

Tätä vikaa ei tee lähellekkään aina,mutta kuumalla koneella saattaa tehdä monestikkin,eli eli.

Ajat esim. tasakaasulla mäkeä ylös,yhtäkkiä meinaa hyytyä,pari kolme kertaa kun polkaisee tallan tiskin niin lähtee yhtäkkiä vetämään? = Syöttöpumpun hihna?

Olivat vianorilla sitä mieltä että pitäisi ehkäpä vaihtaa samalla kuin jakopää(Jakopäähän vielä n.5tkm aikaa kirjan mukaan,2vuotta sitten vaihdettu).

Sanokaas viisaammat,onko noin?`

Ei pala mitkään varotusvalot eikä vikakoodeja.(Taitaa olla itsellä osa varoitusvaloista pimeänä,ainakin useampi musta lokero on autoa käynnistäessä,vai onko vain tdi malleissa noin ettei ole edes kaikkia?)

Olen lähdössä pohjoiseen piakkoin niin olisi kiva jos tulisi nopeaan vastauksia että saisi auton uskallettavaan kuntoon...

KIITOS!!!

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Onko siinä satulassa se jousikäkkärä paikallaan?
Eli se taivuteltu rautalanganpätkä joka pingoittaa sen satulan piukkaan, näkyy vanteen rei'istä...
Se jos puuttuu niin kolisee.

Jotenkin muuten noi oireet vaan ei mun mielestä kuulosta satulalta.
Kuopissa sen satulan pitäisi kolista, eikä pitäisi olla riippuvainen vedosta tai kääntösuunnasta.


Syöttöpumpun hihna jos on hypännyt ajoituksesta pois tai venynyt pahemmin, on tehottomuus kokoajan päällä. Luultavasti ei käy ollenkaan jos pumpun remmi on hypännyt...

Se pumpun remmihän pitäisi vaihtaa muistaakseni tuplasti useammin mitä jakopää, oiskohan siinä ollu 45tkm se väli.

Luultavasti jokin anturi tai säädin temppuilee. Tsekkaa vaikka aluksi se imusarjan pään nippa, että onko tukossa. Eli imusarjan päässä, hantin puolella on letkulähtö joka karstoittuu umpeen, sen voi ronkkia sopivalla poranterällä auki (älä tiputa sitä terää imusarjaan).
Vika voisi olla myös temppuileva ahtopaineen säätöventtiili.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Chev Chelios

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Joo, hämiksellä olivat varmoja että satula kolisee, tiedä sitten. Alkaa pikkuhiljaa itsellä pannu keittämään....

Huomasin tänään myös että tuossa polkimessa on jonkin sortin pykälä,taitaa johtua tuo tehottomuus siitä tai jtn. Mutta katsellaanpa vielä nuo mainitut.

Poissa Chev Chelios

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Terveisiä hämeen autovaruste Jyväskylä.

Kiristin vanteet jokkaisen(kävi jarrurempassa nääs).

Oikea eturengas,eli se mistä kuulemma jarrusatula kolisee..oli aivan todella löysässä,kiristin ja kolinat HÄVISI kokonaan.

tietääpähän mihin ei vie autoaan enää koskaan,melkosia asentajia.

P.s Vedot välillä loppuu lämpöisenä,saa useamman kerran polkasta lämää tiskiin niin lähtee taas vetämään. Mystistä.

Poissa oldpet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Tarkista oikea ulompi raidetangon pää onko väljä. Itellä oireet ihan samat ja renkaan pultit löystyy. Raidetangon pää todella väljä. Ei kuluta rengasta kun ajaa varovasti, mutta ei kannata tehdä äkkinäisiä jarrutuksia.
850tdi -96

Poissa Chev Chelios

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Ainakin vielä pitää,olivat jättäneet renkaan löysälle kuten kaikki muutkin renkaat...

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Kannattaa varmaan käydä antamassa asiasta reklamaatio, jospa ko. asentaja oppisi kiristämään pyöränpultit...
On nimittäin aika vaarallinen moka.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa oldpet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Kyseessä aluvanteet ja pyöränpulttien jälkikiristys tehty? Yleensä unohtuu mutta yleensä ne ei löysty. Kerta ensimmäinen minullakin mutta en tiedä vaikuttaako väljyys nivelessä löystymiseen vai toisinpäin..
850tdi -96

Poissa Jarru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • Bang your head
Kyseessä aluvanteet ja pyöränpulttien jälkikiristys tehty? Yleensä unohtuu mutta yleensä ne ei löysty. Kerta ensimmäinen minullakin mutta en tiedä vaikuttaako väljyys nivelessä löystymiseen vai toisinpäin..

En tiedä ymmärsinkö yllä olevaa oikein :), mutta kyllä yleensä oikeaan momenttiin vedetyt pultit löystyy renkaiden asennuksen jälkeen ja vaatii jälkikiristyksen 150-200 km jälkeen.
V70 mkII D5 -05, V70 mkI  2.4T R-look -00, Bandit 1200 -06

Poissa Jusha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
sullon syöttöpumpun ajoitus pielessä. hihna joko niin kulunut että ajoitus muuttunut. samaa vika löytyi iteltäi ku sääjettii pumppua eikä ihan ollu haitarissaa niin alko tuota tekee. eli hihnojen vaihtoo hetimiten ja sanon että se pumpunsäätö on tarkkaa :)
Me tullaan hyvin mutkiin, mutta meidän pitää päästä myös sieltä pois!


Volvo S70 Tdi R Look

Poissa Schwarzwald

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • V70 2.5 TDI Black Metallic
Jos olisi säätösuuttimen sähköosat rikki, luulisi että vika olisi aina päällä.
Jos lykkää mustaa savua voi olla ahtoletku halki, vaikka sieltä ylhäältä
sylinterinkannen vierestä missä on kuuma.
Viisas veikkaus hihnasta voi olla oikea. Itse laitatan tosin VW-ohjeen
mukaan jo 90 tkm jälkeen myös jakopään (sama moottori jolle Volvo
antaa 120tkm!) ja samalla menee pumpun hihna vaihtoon. Ei uhkapeliä...

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6001
Olen ihmetellyt tuota voiman katoamista myös omassani.

Teki säännöllisen epäsäännöllisesti ja myöskin lämpöisellä koneella.
Mulla vaan joutu vaihtaa pienempää pykälää ja kaasu pohjaan, hetken mietti ja alkoi nykimään ja rynkyttämään, sit hetkenpästä vedot palautu entiselleen.

Tosin nyt ei ole lauantain jälkeen temppuillut yhtään.
Perjantaina tosin vaihtelin pö suodattimen.

Hihnat tarttis kyl vaihdella, kun ei ole mitään hajua koska on viimeksi vaihdeltu.
:smoke:

Poissa Chev Chelios

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Olen ihmetellyt tuota voiman katoamista myös omassani.

Teki säännöllisen epäsäännöllisesti ja myöskin lämpöisellä koneella.
Mulla vaan joutu vaihtaa pienempää pykälää ja kaasu pohjaan, hetken mietti ja alkoi nykimään ja rynkyttämään, sit hetkenpästä vedot palautu entiselleen.

Tosin nyt ei ole lauantain jälkeen temppuillut yhtään.
Perjantaina tosin vaihtelin pö suodattimen.

Hihnat tarttis kyl vaihdella, kun ei ole mitään hajua koska on viimeksi vaihdeltu.

Juu,itsellä tökkää mustaa kun laittaa lämän tiskiin,muuten ei juurikaan tule mitään pihalle.

Hihna vaihdettu marraskuussa näemmä,ajoitus taitaa vain olla päin honkalaa...

 

Elekma  Autoracing