RallyBaron  Samppasport

Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.

  • 9 Vastauksia
  • 2749 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« : 07.07.2013, 09:13:53 »
terve! pitkän tauon jälkeen olen siirtymässä taas volvojen pariin ja nyt olisi aika hyväkuntoinen 740 2.3 GLT 16v tulossa.
kävin autolla kojolla tossa perjantaina ja olihan tuo kyllä hyvä ajaa ja vetojakin oli mukavasti verrattaen entisiin 240 sarjalaisiin. auto tulee mulle vaihtokaupassa kun luovun kynsin ja hampain omasta 2.5-16 cosworth mersusta  :'( kun pitää tallia rueta suunnitelemaan ja käteistä tarvis. mut ei tuo niin pahalta tunnu kuin nuin ryhdikäs kulkine tulossa tilalle ihan mukavan välirahan lisäksi.  :)

mitäs tossa kannattaa ottaa huomioon kun ajatellaan ennalta ehkäisevää huoltoa, aion pyrkiä pitämään hyvässä kunnossa ja tarkoitus olis toi kone ottaa projektiksi joskus johonkin aihioon.. autolla ajettu +300tkm ja jakopään remontti tehty vuosi sitten. nappivitonen on myös, hyvin toimi. auto myös todella siisti ulkoapäin..

mites ne nuo tasapainoitusakselit? ymmärsin että ne vaan poistaa pientä värinää ,joten ilmeisesti joutaa mäkeen..? miten toteutus, hihna pois vai?

kiitän vastauksista!

-Maake

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #1 : 07.07.2013, 15:51:44 »
Hihna pois tasapainoilta jos niin haluaa.
Se jakopää noissa se tarkin on, viimeistä pulttia myöten laitettava uutta ja momentit tarkasti.
Jos jakopää on tehty hyvin, meneehän se jonkin aikaa mutta kun tekee uudestaan, perehdy tosi hyvin aiheeseen ennen toimenpidettä.
Ikävä metästellä niitä uusia venttiileitä jostakin... ;)

Tuolla pulttihommalla tarkoitin lähinnä öljypumpun rattaan pulttia, kannattaa hakea siniseltä, ei maksa juur mitään ja on oikea nousu kierteessä.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013, 15:55:50 kirjoittanut hevonen »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #2 : 07.07.2013, 16:04:16 »
Tuolla pulttihommalla tarkoitin lähinnä öljypumpun rattaan pulttia, kannattaa hakea siniseltä, ei maksa juur mitään ja on oikea nousu kierteessä.

Niin uskomattomalta kun se tuntuukin, niin merkkiliikkeestä ostetussa pultissa on lujuusluokka 8.8. Oikeastaan siinä ei ole muuta spesiaalia, kun laipallinen kanta, kierrekin on ihan normaali M10.

Mahtaako siinä olla joku idea, vai olisiko hihnarempan yhteydessä järkevää laittaa vahvempi pultti?

Poissa Maake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #3 : 07.07.2013, 16:33:39 »
joo, pitänee selvittää tuo pultti. jossakin autokorjaamosa oli tehty jakopää, oli siitä kuitit.. jos ny kestäs muutaman vuojen..sit ku laukee jos laukee nii motti pois ja johonki lankkuun paikolleen turbon kera.. kori ku on vähäpäästöinen  >:(
mites se tuo nappivitonen laatikko, oliko se nyt m46 vai mikä.. minkälaista tehoa se kestää? 200hv?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #4 : 07.07.2013, 16:41:37 »
Mahtaako siinä olla joku idea, vai olisiko hihnarempan yhteydessä järkevää laittaa vahvempi pultti?
Tuohonpa en uskalla varmasti vastata, liittyiskö tuo laippa ja lujuusluokka momenttiin ja venymiseen+ lämpölaajenemiseen..?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #5 : 07.07.2013, 16:43:58 »
joo, pitänee selvittää tuo pultti. jossakin autokorjaamosa oli tehty jakopää, oli siitä kuitit.. jos ny kestäs muutaman vuojen..sit ku laukee jos laukee nii motti pois ja johonki lankkuun paikolleen turbon kera.. kori ku on vähäpäästöinen  >:(
mites se tuo nappivitonen laatikko, oliko se nyt m46 vai mikä.. minkälaista tehoa se kestää? 200hv?
Kestää vaikka 300hp mutta vääntö sen tappaa. Turboissa noita on poksauteltu melko tiuhaan jos väännöt menee lähelle 400Nm, 350Nm alkaa olla liki.
Yleensä kolmosella antautuu kun akselit taipuu ja rattaiden hammaskosketus ei ole enää täydellinen.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #6 : 07.07.2013, 16:48:44 »
joo, pitänee selvittää tuo pultti. jossakin autokorjaamosa oli tehty jakopää, oli siitä kuitit.. jos ny kestäs muutaman vuojen..sit ku laukee jos laukee nii motti pois ja johonki lankkuun paikolleen turbon kera.. kori ku on vähäpäästöinen  >:(
mites se tuo nappivitonen laatikko, oliko se nyt m46 vai mikä.. minkälaista tehoa se kestää? 200hv?
Itse en saanut 335hp ja 530Nm lukemilla vielä rikki m46 lootaa ihme kyllä mutta yleisesti yli 350Nm vääntö alkaa olemaan myrkkyä 3 vaihteelle joka noista ensimmäisenä hajoaa.

Mulla on öljypumpussa 5mm vakiota pidempi 10.8 vahvuinen pultti  ja 3mm vahvuinen iso teräsprikka kun tuossa pultissa ei ole sitä helmaa niin pitää hieman laajemmalta alalta.


ja kampiakselilla oleva jokohihnan hammashihnapyörä kannattaa vaihtaa teräksiseen koska alkuperäisen kiila on aivan onneton ja koko pyörä on haperoa valettua materiaalia.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Maake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #7 : 07.07.2013, 16:57:49 »
okei, kiitoksia xuppo..eli luulis kestävän maltilliset ahdot..
 ompa komeennäkönen motti tossa kuvassa, onko sulla jossain ton tekemisestä topikkia olemassa? onko tossa ihan toi GLT alakertakin?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #8 : 07.07.2013, 21:22:00 »
Noh, laitan tähän tällaisen päivityspostauksen tuon ö-pumpun ruuvin tienoilta minkä netistä löysin, tuntuu ihan järkevältä?? Hä?

The oil pump pulley bolts have a reputation for shearing off usually resulting in a broken belt and consequent top end damage. Whether this is due to an over-tensioned belt or to an under-rated or over-torqued bolt is open to debate. In any case, they should be replaced with new bolts at each timing belt change. [Karl-Dieter Haugk] The replacement bolt is Volvo p/n 948472, an extra strong metric 10.9 class M10 x 1.5 mm (standard thread) x 30 mm long bolt including a flat washer (Volvo p/n 960148). This appears to be an upgrade from the original class 8.8 25.4 mm long bolt which should reduce or eliminate the incidence of failure. Use the new, higher grade bolt as this is a critical engine part.

Kulmamies lienee siis jäljillä.. ;)

Laitetaan tähän oikeen vahvennettuna lainaus tuon jutun lopusta niin menee varmaan perille.
Use the new, higher grade bolt as this is a critical engine part.
Eli käytä uutta(10.9 lujuusluokan ruuvia), volvolla osanro Volvo p/n 948472. Prikallekin näyttää olevan osanumero.. :P
Sopinee siis tavallinen 10.9 30mm pitkä ruuvi prikan kanssa?

Niinkuin Xuppo:lla on.

« Viimeksi muokattu: 08.07.2013, 16:04:15 kirjoittanut hevonen »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT tulossa. valaiskaa hieman.
« Vastaus #9 : 08.07.2013, 00:27:44 »
okei, kiitoksia xuppo..eli luulis kestävän maltilliset ahdot..
 ompa komeennäkönen motti tossa kuvassa, onko sulla jossain ton tekemisestä topikkia olemassa? onko tossa ihan toi GLT alakertakin?

Vakio kuosissa oleva alakerta kestää 98 bensalla ahtaa ohjelmoitavalla moottorin ohjauksella max 0.8 bar. Näissä on vakiona monesti 9mm kanget joten paljon yli 250hp ei kannata ottaa ilman vahvempia kankia.

Lohko on mulla ihan vakio b234 mutta sisuskalut on vaihdettu vahvempiin. Jonkinlainen projektipäiväkirjan kyhäelmä löytyy täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

RallyBaron  Samppasport