Elikkäs tällainen vaiva omassa V40:ssä. Selitetään pitkän kaavan mukaan niin voi joku arvata vian tai ainakin järkevän kokeilujärjestyksen

Viime keväällä ostin auton ja jarrut pelitti aivan täydellisesti ABS alkaa sopivasti pykimään vastaan jos rengas lipusuu mutta molemmat renkaat jarruttaa tasaisesti. Näyttäisi siltä että toinen etujarrulevy oli jostain syystä uusittu liikkeessä.
Syksyllä piti sitten vaihtaa talvirenkaat alle. Ensimmäiseksi voin sanoa että profiili on enemmänkin XC90 Volvoon sopiva 195/65 joten raapii sisälokasuojaan kun ratin kääntää linkkuun. Mittarivirhe tosin katosi täysin. Alumiinivanteet oli hienoilla 19mm tina-muussi-muttereilla kiinni ja noin puoliin piti hakata 18mm mutteri kiinni jotta irtos. Muutama pinnapulttikin irtosi siinä rytäkässä.
Noh, ensimmäiseksi alkoi ihmetyttämään että miksi jarrupolkimen hipaisu aiheuttaa ABS:n rytkytyksen ja tuntuu siltä kuin renkaat menis lukkoon. Noh, puolesta kahteen minuuttiin ja ABS häiriövalo syttyy tauluun - jarrut toimi tämän jälkeen normaalisti mutta ABS ei tietysti toiminut.
Näin mentiin muutama kuukausi ihan hyvin mutta heti kun tuli kunnon pakkaset niin jarruista tuli täysin toimettomat: Nyt käynnistyksen jälkeen tuon parisen minuuttia pystyy jarruttelemaan suht hyvin, (joskin ABS yrittää vastustaa), mutta heti kun ABS valo syttyy, saa poljinta polkea ihan tosissaan lattiaan asti ja todella nopeaan tahtiin jos tuon haluaa pysäyttää.
Kytkimen hallintasylinteri vuosi tavaraa pihalle joten alkuun luultiin että vika olisi siinä. Nyt on kuitenkin uusi kytkin ja hallintasylinteri pistetty paikalleen ja ilmattu. Tuli katsottua että ABS anturit on olemassa.. juu, ja hammaskehät on ihan kunnossa ja putsattu jarrupölyistä. Jarrut käyttäytyy tasan samalla tavalla. (Tuo remontti piti tehdä kun vasen vetari päätti irrota). Ainoa selkeä vika autossa on nyt rikkinäinen alipaineletku joka menee imusarjalta tuohon mustaan letkuun:
(c) tonde 79 - hyvä että on todistusaineistoa 
Eli nyt siis on ihmetys suuri, mikä on kun ei pelaa? Voiko tuo letku nyt aiheuttaa tuon vian, onko jarrutehostin rikki. Mitenkä ABS -anturit toimii, olisko tuo syksyinen lekalla pajominen pistäny anturin rikki? Miten ihmeessä tuo on sitten paineistettu kun ABS on vielä päällä?!? Ei oo kyllä tullu ennen vastaan.. Toivottavasti pääsen tuonne wetterille hakemaan letkun mutta olis kyllä hyvä saada vähän neuvoa

Itse meinasin seuraavaksi vaihtaa tuon letkun, ostaa ilmauspullon ja pari ilmausruuvia ja ilmata etujarrut. Mitähän sitten kannattaa kokeilla?