Carwist  Race.fi

S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta

  • 692 Vastauksia
  • 153550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puavo

  • Tekninen konsultti
  • Administrator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1463
  • Mafia Connections
Kaikki S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankintaa ja arvoa koskevat kysymykset tänne.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2010, 02:52:19 kirjoittanut (Miksu) »
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
2011 1.6D DRIVe classic versus pre-facelift 2.0D ?
« Vastaus #1 : 27.03.2011, 11:01:46 »
Classic mallit tuli tarjolle ja piti tietenkin renkaita potkiessa kysyä tarjousta. Siedettävä tarjous tuli ja nyt vaihto vakavasti harkinnassa 2.0D 06':sta 1.6D DRIVe classiciin. Joitain kysymyksiä tuli mieleen ja paras saada kokemuksia on varmaan täällä foorumilla. Perusautohan on tuttu minulle ettei mikään radikaali muutos tule. Luultavasti korimalli vaihtuu farkuksi. Turhan kitunen tuo 40:sen lunkka. Kilometrejä rullaantuu kuitenkin ja auto osoittaunut luotettavaksi. Koeajolle en ole päässyt tuolla 1.6d koneisella. Ilmeisesti sekin on päivittynyt hiukan tehokkaammaksi ja vaihteisto vaihtunut 6-vaihteiseksi.

Onko jollakulla kokemuksia käytännön suorituskyvystä 2.0d vs. 1.6D? Paperilla ei ihan mahdoton tuo ero ole, mutta entä ajossa?
Entä kulutus pitääkö lupauksen alle 4l/100km matkassa? (talvella toki lämmittäminen nostaa, mutta kesällä?)

Entä tuo start stop systeemi. Keskikonsolissa näyttää olevan nappi. Pysyykö se pois, jos laitan vai tuleeko se oletuksena päälle käynnistäessä (en pidä liiasta ekoilusta). Muuten sen toiminta? rassaako vai onko taivaanlahja autoilulle?

Drivessa on ilmeisesti jonkilainen ekomadallus onko tuntumassa eroa havaittavissa normi alustaan? Ehkä jo 16" renkaista vaihto 17" tekee enempi tuntumaa...

Perus xenonit ovatko pelkät lähivalot vai miten toimii? Keila nousee ja "lisä" pitkät haloilla (ohitus valot)?

Onko moni ottanut lohkolämppäriä/sisätilanpistoketta tuohon, ajastin tulee kyllä webastolle.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 13:14:34 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5275
  • www.carcom.fi
Vs: 2011 1.6D DRIVe classic versus pre-facelift 2.0D ?
« Vastaus #2 : 27.03.2011, 14:39:33 »
Entä tuo start stop systeemi. Keskikonsolissa näyttää olevan nappi. Pysyykö se pois, jos laitan vai tuleeko se oletuksena päälle käynnistäessä (en pidä liiasta ekoilusta). Muuten sen toiminta? rassaako vai onko taivaanlahja autoilulle?

Yhdistin aloittamasi aiheen tähän S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta   -aiheeseen

Tuosta start stop jutusta sen verran, että jos ihan rauhassa kytket vaihteen päälle, niin auto ehtii hyvin käynnistyä, ennen kuin kytkintä alkaa nostamaan (jos yrittää oikein nopeasti, niin varmasti ehtii ennen käynnistymistä nostamaan kytkimenkin ylös:)  )..   tosin, varmaahan on se, että startti kuluu nopeammin.. en osaa sanoa, että onko mahdollisesti start stop autoissa jollain tapaa vahvistettu startti, kun sitä kuitenkin käytetään melko paljon.  Moottorihan ei sammu silloin, mikäli et pysähtyessä kytke vaihdetta vapaalle.
Volvocars:n sivultahan löytyy pdf:nä käyttöohjekirja, sitä kannattaisi varmaan selailla noiden ominaisuuksian osalta.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #3 : 27.03.2011, 15:44:07 »
Piti haulla etsiä että tämän ala saitin löysi... Meinaan tuo sivukin rajaa otsikoiden alle tämän. Vastaukset taitaa täällä erillään jäädä melko vähäiseksi.
Kaikella kunnioituksella modeja kohtaan mutta ei nämä erilliset hankinta topic:it toimi irrallaan.

Alkuperäiseen viestiin unohtui kysyä nuiden päivävalojen toiminnasta. Autoni lähtee katoksesta. Miten auto reagoi hämärää. Pamauttaako turhaan xenonit päälle käynnistäessä ja sammuttaa sitten kun saa ulos katoksesta. Kokemuksia
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5275
  • www.carcom.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #4 : 27.03.2011, 16:12:43 »
Piti haulla etsiä että tämän ala saitin löysi... Meinaan tuo sivukin rajaa otsikoiden alle tämän. Vastaukset taitaa täällä erillään jäädä melko vähäiseksi.
Kaikella kunnioituksella modeja kohtaan mutta ei nämä erilliset hankinta topic:it toimi irrallaan.

Alkuperäiseen viestiin unohtui kysyä nuiden päivävalojen toiminnasta. Autoni lähtee katoksesta. Miten auto reagoi hämärää. Pamauttaako turhaan xenonit päälle käynnistäessä ja sammuttaa sitten kun saa ulos katoksesta. Kokemuksia

Onhan näissä hankinta -topiceissa kuitenkin suhteellisen aktiivista, etenkin noissa vanhemmissa malleissa (niitä tonnin -muutaman autoja kun on varaa ostaa suuremmalla osalla, kuin uudempia malleja)

Näillä yleistopiceilla haetaan sitä, että foorumin yleis-ilme paranee kun uutta topic:a ei tehdä jokaisesta auton hankinnasta erikseen ja tarvittavaa tietoa ei tarvitse etsiä sen kummemmin. Auton hankintaa ajatellen riittäisi aika hyvin yhden aktiivisen topic:n lukaiseminen ja siinä kysyminen.
Vähän sama noiden mitä öljyä aiheiden kanssa, ei niitä tarvitse olla kuin yksi, yksi suuri on paljon parempi, kuin sata pientä.


Voi toki olla, että parempi paikka näille topic:ille voisi olla kyseisten automallien omissa ala-osioissa..
Tietenkin pitää myös yrittää välttää sitä, että osioiden alkuun tulisi monta nastalla ylös jätettyä topic:a.


En ole itse tutustunut tuohon volvon päivävalojen toimintaperiaatteeseen, mutta oletko jostain jo itse selvittänyt, että ne nimenomaan toimisivat valoisuustunnistimella, eikä pelkästään katkaisimesta?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 16:23:53 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #5 : 27.03.2011, 18:00:51 »
Ei mitään tietoa miten päivävalot toimivat. Luulisi niissä jonkinlainen automatiikka olevan. Jotenkin paluu 80-luvulle jos valot täytyy napista vääntää. Audeissa ledivalaistus ainakin ymmärtääkseni on automaattinen. ::EDIT-2.0.. Itse itselleni vastaten: Ovat hämärä tunnistuksella ja kyllä sytyttää jos katos on pimeä...

Ehkä perus 'olen ostamassa' -osio voisi olla autokohtaisessa aiheessa stickynä ja sitten FAQ:Ssa perus rassaukset ja ratkaisut. Kuitenkin uusi foorumilla menee ensimmäiseksi autokohtaiseen osaan ja ensimmäisiä asioita mihin hakee vastauksia ja kokemuksia. En valita valmiissa pöydässä.. kiitos kattauksesta.

::EDIT...
Tuli tehtyä kaupat 1.6D drive V50, Classic varustelun lisäksi tuli webaston ajastin, talvirenkaat ja Tekniikka1 -paketti (sis.: Aktiivi xenonit, High perfomance soitin ja avaimeton ajojärjestelmä). Väri perus musta. Nyt ei muuta ku odotella joulua ku pikku kakarana. Alle 2kk luultavasti toimitusaika. Toivoa sopii...
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 08:11:24 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa VäLKKy

  • EI KUVAA SAATAVILLA
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5010
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #6 : 31.03.2011, 00:04:35 »
Tuli tehtyä kaupat 1.6D drive V50, Classic varustelun lisäksi tuli webaston ajastin, talvirenkaat ja Tekniikka1 -paketti (sis.: Aktiivi xenonit, High perfomance soitin ja avaimeton ajojärjestelmä). Väri perus musta. Nyt ei muuta ku odotella joulua ku pikku kakarana. Alle 2kk luultavasti toimitusaika. Toivoa sopii...

Mä ruksisin vielä webaston kaukosäätimen tuohon pakettiin. Pari talvea menty ja ihan yliveto kapine, ei tarvi aina ennen autosta lähtöä miettiä ja pyöritellä ajastusta. Mielestäni hyvinkin rahanarvoinen hankinta. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #7 : 31.03.2011, 08:38:24 »
Jos budjetti olisi sallinut... Piti tehdä valinta webaston kaukosäätimen, Tekniikka1-paketin, vetokoukun välillä. Ainoa mitä ei saa jälkeenpäin on tuo T1-paketti. Muut saa myöhemmin kohtuu helposti lisättyä jälkivarusteluna, jos tarve tulee polttavaksi.

Popit on sellainen mistä ei viitsi vuosia kärsiä ja miettiä että miksi pihistelit. Loppupeleissä, kun tutkin mitä muuta siinä tuli mukana, niin ei harmita yhtään. Se avaimeton hässäkkä on kyl aika herkku ja kääntyvät xenonit. On pieni myyntivalttikin, kun myy aikoinaan pois. Ei ole (ihan) peruskarvalakki.

Tuo kaukosäätö olisi todella hyvä, mutta aika kova hinta, jos lähentelee 1000euroa. (itse kaukosäätö ja se AEM-vastaanotin moduuli). Takaspoileri ja nahkasisusta + sisätilanpistoke olisi myös ollut ihan hyvä ruksia, mutta rajat tuli vastaan.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2011, 08:43:26 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa VäLKKy

  • EI KUVAA SAATAVILLA
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5010
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #8 : 31.03.2011, 10:38:49 »
Se avaimeton hässäkkä on kyl aika herkku ja kääntyvät xenonit. On pieni myyntivalttikin, kun myy aikoinaan pois. Ei ole (ihan) peruskarvalakki.

Tuo kaukosäätö olisi todella hyvä, mutta aika kova hinta, jos lähentelee 1000euroa. (itse kaukosäätö ja se AEM-vastaanotin moduuli).

Itsellä on myös nuo. Avaimeton systeemi on hyvä kun ei tartte avaimia kaivella aina taskusta ja kääntyvät xenonit auttaa mutkatiellä, ei muuten.

On totta että hintaa tuolla kyllä on kun pitää se AEM-moduli ostaa myös. Väittäisin että pari vuotta sitten tuo paketti ei maksanut noin paljoa...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #9 : 31.03.2011, 12:02:45 »
Huomaako nuiden xenonien kääntymistä ajossa? Onko pitkät xenoneilla? Missään volvon sivuilla ei puhuta bi-xenoneista, mutta ei tavallisistakaan (en löydä muita vaihtoehtoja kuin xenonit ja aktiivi xenonit).
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa VäLKKy

  • EI KUVAA SAATAVILLA
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5010
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #10 : 31.03.2011, 17:17:39 »
Huomaako nuiden xenonien kääntymistä ajossa? Onko pitkät xenoneilla? Missään volvon sivuilla ei puhuta bi-xenoneista, mutta ei tavallisistakaan (en löydä muita vaihtoehtoja kuin xenonit ja aktiivi xenonit).

Huomaa, kääntyy aika hyvin ihan normaaleissakin tien mutkissa. Pitkät on xenoneilla, lisäpitkät ei. Bi-xenoneina nuo on mulle myyty tähän ja edelliseen Volvoon. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #11 : 04.04.2011, 13:34:48 »
Onko tietoa tuosta jarrutusvoimantalteenotto-systeemistä?
Volvon sivut antavat ymmärtää, että olisi lisä akku?! Onkohan juuri tosi? Mistää ei tunnu löytyvän mitään tietoa tuon järjestelmän toiminnasta tai rakenteesta. Lisä akku ja isompi vakio akku ja laturi?
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Tunamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • V50 DRIVe classic -11
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #12 : 09.04.2011, 18:03:05 »
Moi itse kullekin säädylle.

Tuli sitten ostettua elämäni ensimmäinen Volvo ja vieläpä ihan uutena (V50 DRIVe classic). Auto pitäisi saada alle ensi kuussa. Toivottavasti tein järkevän päätöksen.  ::)

Syyt hankintaan olivat pieni maantiekulutus, yleinen ja perusrakenteeltaan terve konsernimoottori, siedettävä rengas- ja ajomelu, asiallinen ajettavuus ja tieto siitä, että malli on poistumassa valikoimasta (toivottavasti vähän vikoja). Runsas vakiovarustelu on tietty plussaa, mutta autoon tulee vielä tummennokset, tummanharmaa metalliväri ja muuta pientä. Sen tulisi toimia pikkuperheen kuljettimena (2 aikuista + 1 pikkupoika) sekä isukin matka-autona.

Koeajoin paljon eri kärryjä, ja kun budjetti oli 30 000 euron tietämillä, ei meille sopivia vaihtoehtoja ollut yllättäen liiaksi asti. Auton ulkonäkö miellytti, kuten myös sisätilojen viimeistely ja keskivertoa parempi luotettavuus - aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi. Toivottavasti peli nyt vaan pysyy nipussa sen viitisen vuotta, mitä autoa olisi tarkoitus pitää.

Eipä muuta. Yritän tuoda tänne foorumille oman, selkeäpiirteisen leimani. Kuinkas moni täällä ajeleekaan vastaavalla V50:llä? Mitä mieltä olette siitä, riittääkö moottorin puhti kaikissa normitilanteissa. Itselleni riittää.
"The future's so bright I gotta wear shades."

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #13 : 15.04.2011, 15:23:38 »
Oli oman V50:n peltikorjauksen aikana viimetalvena käytössä pari päivää V50 DRIVe 1.6d ja mukava vekotinhan se oli tienpäällä.
Kulutuslukemat talvellakin oikein hyvät.

Kierroksia vaativa kone liikkeellelähdössä, ei riittänyt voimat ainakaan minun ajotyyliin eli ripeä-/mäkilähtö piti tehdä tyyliin "kaasu pohjaan, odottele että kierrokset nousee riitävän korkealle ja löysää kytkin."
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: S40/V50 (vm.04->), C30 ja C70 (vm.06->) hankinta
« Vastaus #14 : 17.04.2011, 17:24:44 »
Koneesta puheenollen.. Onko tietoa tuosta "uusitusta" 1.6D onko kone nyt 8-venttiilinen vai 16-venttiilinen. 1.6D kaiketi ollut / on tarjolla 8- ja 16venttiilisenä. V50:seenhän tuo kone päivittyi 2011 (109hp vr 115hp 99g/co). Ulkomailla tarjolla myös D2-mallia.

Iltalehden V60:n testiajossa puhutaan 8-venttiilisestä juuri tuon 115hp/270Nm koneen yhteydessä.
Henk.koht melkein toivoisin olevan 8-tappinen. Onpi pommin varma vehje.

http://www.iltalehti.fi/autot/2011041713546468_au.shtml

EDIT::
ITSE itselleni vastaten. Volvon sivuilla pääsee 11'mallin ohjekirjaan käsiksi hieman kikkaillen, kun valitsee valikoista (ei mene yksityiskohdat ja ladattavat vaan) PALVELUT - TIETOA OMISTAJILLE - ja mallivalinta kartasta V50. Ladattavista löytyy '10 vuosimalliin asti vain ohjekirjat. Ohjekirjasta sitten ERITTELYT ja koneen tiedot auki.

1.6D on  ainoastaan D2:sena listattuna 11-mallissa ja tyyppi on D4162T (10' taas on D4164T). Eli näyttäisi vahvasti että on kone muutettu 8-tapiksi. (eli eka merkki on kertoo että D ieseli, kaksi seuraavaa on koko 1.6=16. Neljäs merkki venttiilien määrä per pytty ja lopuksi tieto, että T niinkuin turbo). Mielenkiintoista myös, että puristuksia on laskettu 18,3:1 --> 16,0:1. Tässä saattaa olla melko kestokone (toki ahdot toinen juttu sitten). Mut vaikuttaa oikein hyvältä tämä asia. Virittäjille taas sitten eri asia mitän tämä kellottuu tosissaan yrittäessä, mutta ei kukaan ekokeppiä osta viritettäväksi (ainakaan uutena).

Ilmeisesti taustalla on se, että muualla myyty D2:sta. Nyt mallit yhdistetty tekniikaltaan samaksi, mutta DRIVe:ssä on lisävarusteena ekohässäkät (start/stop ja jarruvoimantalteenotto  + vaihtamismerkkivalo). Tästä ero päästöissä 99 vr 114g c02/km ohjekirjan tiedoissa.

Tuossa linkki '11 ohjekirjaan
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY11/V50/PDF/V50_owners_manual_MY11_FI_tp11701.pdf

Nyt koneen mallimerkintä näkyy teknisissä tiedoissa volvon sivuilla (ja jostain syystä löytyy 1.6drive ja D2 oma mallinaan vertailussa?). Vielä kun saisi varmistuksen ovatko kaikki 2011 tällä koneella. Luultavasti 115 heppaiset ovat kaikki uudempaa 8-tappi mallia.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2011, 20:29:26 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

 

Futurez  Proturbo