Nyt olisi katselussa V70 diesel koneella ikäluokasta 00-07. Tuo Volvon automaatti on ilmeisesti kohtuullisen luja laatikko automaatiksi ja tietysti se voi särkyä, mutta eikös noita manuaaleistakin mene kaksoismassoja jne. Mutta onko kestävyydessä suurta eroa onko vanhempi 5v vai uudempi 6v geartronic?
Ja pitääkö paikkansa että tuo vanhempi mustalla moottorikopalla oleva kone olisi kestävämpi? Ilmeisesti noissa uudemmissa on ollut venttiilin nostajissa vikaa mutta onko tätä tai muita vikoja vain 185hv koneessa, vai myös siinä harmaakoppaisessa 163hv koneessa?
Entäs sitten alusta. Ilmeisesti tuo -05 tullut facelift olisi alustaltaan parempi jos olen oikein ymmärtänyt? Onko selvää eroa, vai meneekö merkityksettömien asioiden piiriin? Ja onko tuo nivomat pitkäikäinen systeemi? Kallishan se on laittaa, mutta jos sen kerran laittaa, niin palveleeko se sitten selvästi pidempään kuin normaali iskarit, vai olisiko niiden särkyessä viisaampi vaihtaa normaali iskarit tilalle kaikkien vaadittavine kilkkeineen? Tai onko ylipäänsä nivomat sellainen jota kannattaa välttää kuin ruttoa ostovaiheessa?
Neliveto näissä taitaa olla sellainen johon alkaa tulla kohtuullisen kalliita vikoja, joten jos ei ole tonnia löysää rahaa, niin sitä kannattaa ilmeisesti välttää?
Eli olisiko viisasta katsoa D5 väliltä 00-04, etsiä mustakoppainen 05 facelift vai kannattaisiko katsella 05-07 harmaakoppaisella koneella ja jos näin, niin kumpi tehoversio? Olen ainakin nähnyt noita 05 mustalla moottorikopalla, eli ilman hiukkassuodatinta tuolla facelift sisustalla ja geartronic laatikolla, eli onko se sitten näistä viisain vaihtoehto mikäli sellaisen sattuu löytämään? Vai kannattaisiko kuitenkin suunnata katseet manuaaliin?
Ja onko näissä volvoissa jotakin perinteisiä tyyppivikoja mitä alkaa ilmetä välillä 200-400tkm? Näkyy ainakin olevan liikkeellä melko reilustikkin ajettuja ja tuttavapiiristäkin löytyy kaksi yli 550tkm ajettua joista toinen automaatti ja toinen manuaali. Mutta onkohan näihin ehditty joku kallis tyyppivika jo korjata, vai ruukaako nämä kulkea tuon puolisen miljoonaa perus huoltamisella ja kuluvien osien uusimisella? Käytetyissä ja varsinkin noissa enemmän ajetuissa tuntuu aina jotain vikoja ilmenevän, mutta valitettavasti tämänhetkinen rahatilanne ei anna myöden laittaa kalliimpaa.